Laatste Nieuws

BioDate 2023: 13 interdisciplinary MSc projects supported with 2,5k

TU Delft and Federal University of São Carlos Cooperate on Spintronics

Launch Climate Safety and Security Centre

Considering geopolitical tensions and power shifts, there is an increasing need for better understanding climate safety and security

05 september 2023

Vijf jonge TU Delft onderzoekers ontvangen ERC Starting Grant

De European Research Council (ERC) heeft de ERC Starting Grants voor jonge onderzoekers bekend gemaakt. Vijf van deze jonge onderzoekers zijn werkzaam bij TU Delft. Deze Europese subsidie van 1,5 miljoen euro is voor een onderzoeksprogramma van vijf jaar en is bedoeld om individuele wetenschappers hun eigen teams te laten opbouwen en baanbrekend onderzoek te doen.

29 augustus 2023

Schaakbordachtige bediening van 's werelds grootste rooster van quantum dots

Schaakbordachtige bediening van 's werelds grootste rooster van  quantum dots

Onderzoekers uit Delft hebben een manier ontdekt om veel quantum dots aan te sturen met slechts een paar controlelijnen, door gebruikt te maken van een schaakbordachtige methode. Dit maakt de bediening mogelijk van het grootste elektrisch bedienbare quantum dot-systeem ooit. Het resultaat is een belangrijke stap in de ontwikkeling van schaalbare quantum-systemen voor praktische quantumtechnologie. De onderzoekers publiceren hun resultaten in Nature Nanotechnology.

25 augustus 2023

Delftse wetenschappers in de voetsporen van Antoni van Leeuwenhoek

Op 26 augustus, de driehonderdste sterfdag van Antoni van Leeuwenhoek, lanceert de Universiteit van Nederland samen met de TU Delft de nieuwe podcastserie ‘Een wereld vol geheimen; wetenschappers in de voetsporen van Antoni van Leeuwenhoek. In deze podcast volgen we Antoni’s stappen in het ontdekken van bacteriën en we lopen verder in zijn voetsporen, met onderzoekers van nu. Vijf wetenschappers van de TU Delft die, net als Antoni, gedreven door nieuwsgierigheid en verwondering op zoek zijn naar nieuwe werelden.

21 augustus 2023

5 miljoen voor zoektocht naar "ontbrekende schakel" in quantumcommunicatie

De TU Delft en haar Kavli Institute of Nanoscience hebben een subsidie van vijf miljoen dollar ontvangen van de Kavli Foundation voor de financiering van een onderzoeksproject om het quantumequivalent van telecommunicatie te ontwikkelen.

17 augustus 2023

TU Delft eert en herdenkt Antoni van Leeuwenhoek

Met dank aan Antoni van Leeuwenhoek staat Delft bekend als de geboorteplaats van de microbiologie. In het nationale Antoni van Leeuwenhoekjaar eert de TU Delft deze gedreven en nieuwsgierige onderzoeker en zijn bijdragen aan de microbiologie met een reeks podcasts, verhalen, tours en activiteiten.