Laatste Nieuws

869 resultaten

09 januari 2024

Studenten ‘Quick Reaction’ Team binnenkort klaar voor veldmetingen bij extreme weersverschijnselen

Extreem weer komt steeds vaker voor. Waar meetcampagnes nu slechts incidenteel plaatsvinden, staat straks de ‘Delta Quick Reaction Student Squad’ van TU Delft altijd in de startblokken om het veld in te gaan bij extreme weersverschijnselen. Dit team gaat metingen doen aan rivieren en kusten onder stormachtige of juist extreem droge omstandigheden. De schat aan open-source data die de meetcampagnes opleveren, is van groot belang voor het onderzoek naar de impact van klimaatverandering en om de delta leefbaar te houden met passende maatregelen.

08 januari 2024

Unieke permanente kustobservatie detecteert minimale veranderingen

Het is een team van onderzoekers van de TU Delft gelukt om op enkele centimeters nauwkeurig de topografie van het strand langdurig in kaart te brengen. De unieke dataset geeft voor elke uur, drie jaar lang, inzicht in veranderingen van de kust. Deze gegevens zijn belangrijk voor het onderhoud van de duinen en om het achterland goed te blijven beschermen. De meetmethode wordt nu ook ingezet om veranderingen van andere kustlijnen en zelfs van gletsjers te monitoren. De data zijn open source en gepubliceerd in Nature en ook de nieuwe methodologie is onlangs gepubliceerd.

08 januari 2024

Nieuw jaar, nieuwe naam: 3mE heet vanaf nu Mechanical Engineering

De faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE) begint het nieuwe jaar met een nieuwe naam: Mechanical Engineering (ME). De naamswijziging is per 1 januari ingegaan.

22 december 2023

December editie Delft Matters verschenen

20 december 2023

Onderwijsgebouw Echo wint World Prix Versailles 2023

De jury van de Prix Versailles heeft besloten de World Prix Versailles 2023 (categorie Campussen) toe te kennen aan onderwijsgebouw Echo van de TU Delft.

20 december 2023

De mens moet meer zijn dan de morele kreukelzone van de machine

Hoe kunnen AI-systemen zo worden ontworpen dat de mens nog steeds voldoende controle heeft? Na jaren onderzoek hebben Delftse onderzoekers samen met internationale collega’s het eerste handboek geschreven over ‘betekenisvolle menselijke controle’ op systemen met autonome eigenschappen. David Abbink, hoogleraar haptic human-robot interaction en wetenschappelijk directeur van het interdisciplinaire onderzoeksinstituut AiTech van de TU Delft, en Geert-Jan Houben, pro-vice rector van AI, Data and Digitalisation en leider van het TU Delft AI Initiative, spreken over hoe het Delftse onderzoek naar ‘betekenisvolle menselijke controle’ tot meer verantwoorde ontwikkeling en implementatie van systemen met autonome eigenschappen moet leiden en hoe Delft hier wereldwijd een leidende rol in heeft genomen.

19 december 2023

Best Bioengineering MSc Graduate of the Year: Thomas Michalica!

19 december 2023

Six 20k grants for cross-campus bioengineering research projects

14 december 2023

Stefan Aarninkhof benoemd als decaan CiTG

Het College van Bestuur van TU Delft heeft prof.dr.ir. Stefan Aarninkhof benoemd als decaan van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG) met ingang van 1 januari 2024.

13 december 2023

NWO-subsidie voor ontwikkeling van multi-inzetbare optische componenten

Meer en betere optica met minder. Dat is de ambitie van het AWAVE-consortium, onder leiding van TU Delft. De onderzoekers gaan een plat optisch component ontwikkelen dat in de toekomst alle kromme optische componenten, zoals lenzen, kan vervangen. Dit platte component moet daarnaast makkelijk te recyclen zijn en minder schadelijke stoffen bevatten.