Laatste Nieuws

870 resultaten

24 november 2023

Aula kleurt oranje op 24 november

Op 25 november, de Internationale dag tegen Geweld tegen Vrouwen, start de VN-Orange the World-campagne die eindigt op 10 december, de Internationale dag van de Rechten van de Mens. In aanloop naar deze campagne kleurt de Aula op vrijdag 24 november oranje, de kleur die symbool staat voor een zonnige toekomst, vrij van geweld tegen vrouwen en meisjes. Dit gebeurt tegelijkertijd met het stadhuis van Delft en de Erasmusbrug in Rotterdam. Het thema van dit jaar is 'Veilig, Overal en Altijd'. De TU Delft zegt daarmee NEE tegen geweld tegen vrouwen.

23 november 2023

Onthulling ontwerp aardbevingsbestendig huis

Op donderdag 23 november presenteert het Architectural Recovery Team, ontstaan vanuit de TU Delft , het ontwerp voor een betaalbaar en aardbevingsbestendig huis voor de getroffenen van de aardbevingen in Turkije. Op basis van dit ontwerp zal in het voorjaar van 2024 een prototype worden gebouwd in een dorp in Turkije. Daarna zal het ontwerp in productie worden genomen, om Turkse inwoners die tot op heden nog geen goede woning hebben gevonden, aan een veilige en betaalbare woning van hoogwaardige kwaliteit te helpen.

23 november 2023

ERC Consolidator Grant voor ultragevoelige 2D-membranen in frequentiegebaseerde metrologie en bacteriedetectie

Vorig jaar zijn onderzoekers van de TU Delft erin geslaagd om het geluid van een individuele bacterie op te vangen met grafeen. Om deze ultragevoelige 2D-sensoren te verbeteren, moet de nanomechanica van dit materiaal in meer detail bestudeerd worden. Farbod Alijani, universitair hoofddocent aan de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen, ontvangt een ERC Consolidator Grant voor dit project.

15 november 2023

Efficiëntere elektrodes om CO2 te recyclen

CO2-elektrolyse is een veelbelovende manier om energie op te slaan en tegelijkertijd koolstofdioxide te recyclen. Door elektriciteit toe te passen, reageren CO2 en water met elkaar en maken ze complexere moleculen. Een onderzoek gepubliceerd in Nature Communications onder leiding van Hugo van Montfort van de TU Delft presenteert een nieuw ontwerp van elektrodes dat de efficiëntie van CO2-elektrolyse verbetert.

14 november 2023

Delftse satelliet Delfi-C3 aan haar einde gekomen

Gisteravond, waarschijnlijk tussen 21.00 en 22.00 CET, is de nanosatelliet Delfi-C3 op 15 jarige leeftijd tot haar einde. De Delfi-C3, de eerste satelliet gebouwd door studenten, is verbrand in de dampkring. In 2006 werd de kleine satelliet gebouwd door wetenschappers van TU Delft, samen met een groep van zo’n 60 studenten. In 2008 werd deze gelanceerd vanuit India. Sindsdien heeft hij meer dan 85.000 rondjes rond de aarde gedraaid, goed voor ongeveer 3,7 miljard kilometer.

10 november 2023

Talieh Ghiasi wins Minerva Prize 2023

09 november 2023

Schiphol en KLM bundelen krachten met TU Delft voor de toekomst van werk in de bagagehallen

Wetenschappers van de TU Delft starten een onderzoek naar een nieuwe manier van werken in de bagagehallen van Schiphol.

07 november 2023

Veilige, voordelige, donorloze rode bloedcellen

Het produceren van gekweekte rode bloedcellen (cultured Red Blood Cells; cRBCs) biedt mogelijk een onuitputtelijke bron cellen waarmee aan de groeiende behoefte voor bloedtransfusies kan worden voldaan.

06 november 2023

TU Delft op 16e positie in THE Engineering & Technology ranglijst

De TU Delft stijgt wereldwijd naar de 16e plaats in de Engineering & Technology ranglijst van de Times Higher Education Subject Rankings 2024 die 26 oktober is gepubliceerd. Dit is voor een technische universiteit als de TU Delft de meest relevante categorie.

06 november 2023

Nieuw onderzoeksprogramma voor urgente uitdagingen in Afrika

Vijf Nederlandse universiteiten stellen onder leiding van de TU Delft eenenvijftig promovendi aan om voor en met het Afrikaanse continent oplossingsgericht onderzoek te doen. Hun focus ligt op urgente uitdagingen als klimaatverandering, de energietransitie, betaalbare wereldwijde gezondheidszorg, toegang tot schoon water en duurzame stedelijke ontwikkeling.