Laatste Nieuws

07 april 2017

Onderzoekers printen veelbelovende tweedimensionale transistors

Onderzoekers verbonden aan AMBER en Trinity College in Dublin hebben, in samenwerking met de TU Delft...

Hans Wamelink nieuwe decaan TBM

Het College van Bestuur heeft professor Hans Wamelink per 1 mei 2017 benoemd als decaan van de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM). Wamelink is momenteel hoogleraar Bouwmanagement bij de faculteit Bouwkunde (BK) en voorzitter van de afdeling Management in the Built Environment (MBE).

06 april 2017

Werken aan volgende generaties batterijen in nieuw batterijenlab

Het Reactor Instituut Delft (RID) is met het ‘Battery Lab van Radiation, Science & Technology’ vanaf 6 april een nieuw laboratorium rijker.

Science-publicatie TU Delft over eeuwige oorlog tussen bacterie en virus

Op vrijdag 7 april publiceren TU-onderzoekers samen met anderen in Science over zogenoemde CRISPR-systemen in bacteriën, en hoe deze weerstand bieden tegen virussen.

04 april 2017

Mogelijkheid ‘hydraulisch’ windpark op zee

TU Delft onderzoeker Antonio Jarquin Laguna onderzocht voor zijn promotie op dinsdag 4 april de mogelijkheid van een ‘hydraulisch’ windpark op zee. Daarbij is de directe aandrijving van de windturbine vervangen door een verdringingspomp, waardoor zeewater onder druk in een hydraulisch netwerk wordt gebracht.

TU Delft partner Nationale Blockchain Coalitie

Minister Kamp van Economische Zaken heeft op 30 maart de actieagenda van de Nationale Blockchain Coalitie in ontvangst genomen. De agenda is een gezamenlijk initiatief van ruim twintig organisaties - waaronder het Blockchain Lab van de TU Delft - uit de logistieke, energie- en financiële sector, alsmede kennisinstellingen en overheden. Met deze agenda wil Nederland internationaal voorloper worden in de toepassing van blockchain technologie.

Jeroen van den Hoven lid expertgroep Europese Commissie

Jeroen van den Hoven is benoemd tot lid van een internationale expertgroep die de Europese Commissie gaat adviseren over ethiek in de wetenschap en nieuwe technologieën. Dat heeft de commissie donderdag in Brussel bekendgemaakt.

Jeroen van den Hoven lid expertgroep Europese Commissie

29 maart 2017

Het College van Bestuur heeft Dr. Henri Werij benoemd als decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (LR) met ingang van 1 juni 2017. Dr. Werij is momenteel Director of Space and Scientific Instrumentation bij TNO. Werij studeerde experimentele natuurkunde aan de Universiteit Leiden, waar hij in 1988 cum laude promoveerde in de atoomfysica. Vervolgens werkte hij als onderzoeker bij het Joint Institute for Laboratory Astrophysics (JILA) in Boulder, Colorado (VS) en bij de Universiteit van Amsterdam. Sinds 1993 is hij verbonden aan TNO, eerst als wetenschapper en later in een keur van (management)functies.

27 maart 2017

Richard Goossens nieuwe voorzitter TU Delft Health Initiative

Per 1 april is professor Richard Goossens benoemd als voorzitter van het TU Delft Health Initiative. Richard Goossens volgt hiermee professor Lucas van Vliet op, die deze rol vanaf de start van het TU Delft Health Initiative in 2009 vervulde en sinds 2016 decaan van de faculteit Technische Natuurwetenschappen is.