Archief

02 juli 2020

Werktuigbouwkunde studenten ontwerpen inventieve pakkethond

Studentengroep WB62 wint met hun pakkethondje ‘De Scarabee’ de Ontwerpwedstrijd 2020.

30 juni 2020

Watersnood 1953 leert: natuur redde levens en biedt kansen voor veiliger toekomst

Natuurlijke kwelders of schorren aan de zeezijde van dijken redden mensenlevens als een dijk wel doorbreekt. Dat schrijft een team van wetenschappers uit Yerseke, Delft en Antwerpen deze week in Nature Sustainability.

25 juni 2020

Eerste detector-array gereed voor GUSTO ballonmissie

De eerste detector-array voor NASA's GUSTO-missie heeft zijn pre-shipment review doorstaan en wordt nu naar de Universiteit van Arizona verzonden voor integratie in de ballontelescoop. SRON ontwikkelt samen met TU Delft de drie 8-pixel-arrays, voor de frequenties 4.7, 1.9 en 1.4 terahertz. Ze hebben nu de array voltooid voor het 4.7 terahertzkanaal—het lastigste onderdeel. GUSTO is een ballonmissie die de emissies gaat meten van materiaal tussen de sterren; het interstellaire medium.

23 juni 2020

Nieuwe meetapparatuur brengt atmosfeer boven TU Delft Campus nauwkeurig in kaart

Een compacte en mobiele wolkenradar gaat de komende tijd hoge resolutie beelden leveren van de samenstelling van de wolken boven de TU campus.

19 juni 2020

Spinozapremie voor Nynke Dekker

Nynke Dekker ontvangt dit jaar de Spinozapremie, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap. Naast Nynke Dekker ontvangen prof. dr. ir. Jan van Hest (TUE), prof. dr. Pauline Kleingeld (RUG) en prof. dr. Sjaak Neefjes (LUMC/UL) de Spinozapremie. Prof. dr. Linda Steg (RUG) en prof. dr. Ton Schumacher (AVL/LUMC/UL) ontvangen de Stevinpremie. De laureaten krijgen ieder 2,5 miljoen euro, te besteden aan wetenschappelijk onderzoek en activiteiten met betrekking tot kennisbenutting.

18 juni 2020

Impuls health & technology onderzoek met negen nieuwe Medical Delta hoogleraren

Negen hoogleraren mogen zich nu ook ‘Medical Delta hoogleraar’ noemen. Zij ontvangen daarvoor een dubbelbenoeming bij twee of meerdere academische instellingen (TU Delft, LUMC, Universiteit Leiden, Erasmus MC, Erasmus Universiteit) die zijn aangesloten bij Medical Delta. Daarmee krijgt het health & technology onderzoek opnieuw een impuls.

16 juni 2020

Onderzoekers creëren een nieuwe klasse snelheidsgevoelige mechanische metamaterialen

Onderzoekers van de afdeling Biomechanical Engineering van de TU Delft hebben een nieuwe klasse metamaterialen gemaakt die hun mechanisch gedrag dynamisch kunnen veranderen. Dit kan de basis vormen voor praktische toepassingen zoals valbeschermende kleding voor ouderen. De resultaten verschijnen op 17 juni in het tijdschrift Science Advances.

11 juni 2020

Hulp uit onverwachte hoek: datatechnieken uit de geowetenschappen kunnen helpen corona beter te voorspellen

Een internationale groep onderzoekers, van onder meer de TU Delft, verwacht dat met data assimilatie, een datatechniek uit de geowetenschappen, beter is te voorspellen hoe corona zich verspreidt en wat het effect van bepaalde maatregelen is. Deze wetenschappers denken dat data-assimilatie voor de epidemiologen van het RIVM interessant kan zijn. De onderzoekers hebben een paper over dit onderwerp ingediend bij het wetenschappelijke tijdschrift Foundations of Data Science.

09 juni 2020

Twijfelaars geven doorslag bij invoering corona-app

Nederlanders hebben sterk uiteenlopende meningen over de tracking-and-tracing corona-app

08 juni 2020

Francine Houben TU Delft Alumnus van het Jaar 2020

Francine Houben, oprichter en creatief directeur van Mecanoo architecten, is verkozen tot TU Delft Alumnus van het Jaar 2020.

04 juni 2020

Technische universiteiten bundelen krachten in Techrede

De vier technische universiteiten in Nederland (Delft, Eindhoven, Twente en Wageningen) doen een appel op politiek Den Haag om technologische innovaties structureel te verankeren in hun agenda. Technologische innovaties vormen een onmisbare schakel in de transitie naar een veerkrachtige, veilige en duurzame toekomst. Een toekomst na corona met nieuwe maatschappelijke uitdagingen die nieuwe oplossingen vragen. Om de relevantie van deze innovaties over te brengen en ook het brede publiek erin mee te nemen, vindt op 1 oktober voor het eerst de Techrede plaats.

04 juni 2020

Virtuele innerlijke stem voor ontwikkelen sociale vaardigheden

Sociale vaardigheden zijn onmisbaar in het leven, maar ze komen niet altijd aangewaaid. Er is dan ook een groot aanbod aan cursussen en zelfhelpboeken om ze te ontwikkelen. Tegenwoordig kan dat ook met digitale ondersteuning, zoals virtual reality (VR).

03 juni 2020

Delfts onderzoek naar een klimaatneutrale gebouwde omgeving verenigd in Urban Energy Institute

Bij de TU Delft worden verschillende aspecten van dat energiegebruik onderzocht, met als doel het gebruik in stedelijke gebieden drastisch te verlagen en het resterende energiegebruik op te wekken uit duurzame bronnen. Dit onderzoek wordt nu officieel gebundeld in het Urban Energy Institute.

02 juni 2020

TU Delft lanceert eerste acht ‘TU Delft AI Labs’

Hoe kun je met behulp van artificiële intelligentie (AI) wetenschappelijke vooruitgang versnellen?

29 mei 2020

De reële risico’s van een pandemie

De COVID-19-pandemie houdt ons een spiegel voor, en laat zien hoe kwetsbaar we eigenlijk zijn. Beleidsmakers en besluitvormers gebruiken geavanceerde wiskundige modellen om te voorspellen welke mogelijke risico’s een pandemie met zich meebrengt. ‘Maar,’ schrijven wetenschappers Pasquale Cirillo (TU Delft) en Nassim Nicholas Taleb (New York University) in hun onlangs – in Nature Physics – verschenen paper. ‘Het merendeel van deze modellen kijkt niet naar het staartrisico van besmettelijke ziekten, en ook wordt er nauwelijks getwijfeld aan de betrouwbaarheid van verschillende parameters.’

27 mei 2020

Een mogelijke oplossing voor het kortetermijngeheugenverlies van batterijloze apparaten

Nieuw systeem maakt het mogelijk dat apparaten de tijd onthouden tijdens korte stroomonderbrekingen

25 mei 2020

Onderzoekers bouwen sensor van slechts 11 atomen

Onderzoekers van de TU Delft hebben een sensor ontwikkeld die maar 11 atomen groot is. De sensor is in staat om magnetische golven op te vangen en bestaat uit een antenne, een uitleesscherm, een resetknop én een harde schijf. De onderzoekers hopen met hun atomaire sensor meer te weten te komen over het gedrag van magneetgolven, zodat die hopelijk ooit gebruikt kunnen worden in groene ICT-toepassingen.

14 mei 2020

Hoe koper een cel kan beschadigen

Koper is belangrijk voor veel processen in ons lichaam. Het ondersteunt onder meer de productie van rode bloedcellen, de stofwisseling, en de vorming van bindweefsel en botten. Het is bekend dat koper ook een rol speelt bij ziekten, zoals kanker, diabetes en de ziekte van Alzheimer. Helaas weten we nog niet wát die rol precies is. Onderzoekers van de TU Delft en de Poolse Academie van Wetenschappen hebben nu een nieuw stukje van de puzzel ontdekt. Om z’n werk te kunnen doen, bindt koper zich in de cel aan verschillende soorten eiwitten. En hoewel de complexen die zich daarbij vormen op zichzelf niet schadelijk zijn, blijken tijdens de binding tijdelijke ‘tussenvormen’ te ontstaan die kunnen leiden tot schade aan de cel. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in Angewandte Chemie.

13 mei 2020

Social Distancing Dashboard biedt routekaart voor stadsbewoners

Het Social Distancing Dashboard maakt stadsplattegronden die op straat- en wijkniveau laten zien of het mogelijk is om de afstand van 1,5 meter in de openbare ruimte na te leven.

07 mei 2020

We\Visit: Beeldbellen tegen eenzaamheid

Voor patiënten die met COVID-19 worden opgenomen, is het niet alleen een fysiek gevecht tegen het virus, maar ook een psychologische strijd tegen het isolement. Studentarts Mesut Savas van het Reinier de Graaf, zag met eigen ogen het vreselijke effect van eenzaamheid onder coronapatiënten en heeft daarom de TU Delft om hulp gevraagd bij de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijk en veilig communicatieplatform.

06 mei 2020

Nederlanders voor beperkte versoepeling coronamaatregelen

Nederlanders vinden dat de coronamaatregelen beperkt moeten worden versoepeld, zodat het zorgsysteem niet zwaar overbelast wordt. Ze vinden ook dat maatregelen niet mogen leiden tot verdeeldheid: er is geen draagvlak voor het opheffen van beperkingen voor specifieke groepen.

06 mei 2020

Studenten TU Delft maken ontwerp beademingsapparaat online beschikbaar voor internationaal gebruik

De studenten van OperationAIR hebben binnen korte tijd een noodbeademingsapparaat voor coronapatiënten ontwikkeld. Na de benodigde testprocedures is het ontwerp van de ‘AIRone’ nu samen met alle bijbehorende documentatie online beschikbaar gesteld, zodat andere landen en initiatieven hier gebruik van kunnen maken.

30 april 2020

Vier nieuwe Delftse KNAW-leden

De KNAW heeft achttien nieuwe leden gekozen, waarvan vier afkomstig van de TU Delft. Leden van de KNAW, vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines, worden gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties.

30 april 2020

Investering van ruim veertien miljoen om micro-organismen beter te benutten

Waterzuivering, darmgezondheid, voedselbereiding en hergebruik van grondstoffen zijn allemaal processen waarbij micro-organismen een centrale rol spelen. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) investeert samen met Wageningen University & Research en de TU Delft bijna vijfentwintig miljoen euro in een onderzoeksfaciliteit voor het onderzoeken en toepassen van micro-organismen voor een veelvoud aan maatschappelijke toepassingen. De onderzoeksfaciliteit - getiteld UNLOCK – omvat apparatuur en menskracht voor het effectief vergaren van kennis over micro-organismen en werd vandaag gehonoreerd.

28 april 2020

Mechanisch beademingsapparaat naar Guatemala

Project Inspiration heeft als doel om een mechanisch beademingsapparaat te bouwen dat volledig bestaat uit onderdelen die goed beschikbaar zijn. Een proefmodel is naar Guatemala verstuurd. Er is nauw contact met het Roosevelt ziekenhuis in Guatemala-Stad en er is een lokale productiefaciliteit, Talleres Hernandez, bereid gevonden het apparaat in Guatemala te produceren.

28 april 2020

29 april start TU Delft online onderzoek naar voorkeuren exitscenario’s

De TU Delft gaat de voorkeuren van Nederlanders voor het versoepelen van coronamaatregelen in kaart brengen. Vanaf 29 april kan iedereen zijn/haar voorkeuren kenbaar maken via www.tudelft.nl/covidexit.

27 april 2020

Delftse onderzoekers brengen Vermeer en het Meisje dichterbij

Wetenschappelijk onderzoek naar het wereldberoemde schilderij van Johannes Vermeer, bekend als ‘Meisje met de parel’, heeft nieuwe ontdekkingen en inzichten opgeleverd. Delftse onderzoekers van verschillende faculteiten speelden een belangrijke rol in het onderzoek.

24 april 2020

Koninklijke Onderscheiding 2020 prof. Richard Goossens

Professor Richard Goossens, hoogleraar Physical Ergonomics bij de faculteit Industrieel Ontwerpen (IO), werd in Vlaardingen benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. De officiële overhandiging zal in verband met het coronavirus pas later in het jaar plaatsvinden.

24 april 2020

TU Delft en NS onderzoeken gevolgen coronacrisis op reisgedrag

TU Delft en NS starten 24 april een grootschalig onderzoek naar de gevolgen van de coronacrisis op het reisgedrag.

22 april 2020

TU Delft steunt COVID-19 ResilientSociety platform

20 april 2020

Micro-organismen werken samen om hoge temperaturen te overleven

Delftse onderzoekers laten in Nature Microbiology zien dat micro-organismen kunnen samenwerken om elkaar en hun toekomstige generaties te helpen overleven en zich te vermeerderen bij hoge temperaturen.

20 april 2020

Minister Ingrid van Engelshoven en Eurocommissaris Mariya Gabriel lanceren Europa’s eerste quantum computer in de cloud: Quantum Inspire

Vandaag lanceerden minister Ingrid van Engelshoven en Eurocommissaris Mariya Gabriel het eerste Europese, publieke quantum computing platform: ‘Quantum Inspire’.

17 april 2020

Europese Commissie geeft groen licht voor groot internationaal waterproject

De Europese Commissie heeft de grant agreement voor WATER MINING ondertekend, een project van 17 miljoen euro dat gericht is op het demonstreren van innovatieve oplossingen op het gebied van water. Als onderdeel van het project zullen faciliteiten in Cyprus, Spanje, Portugal, Italië en Nederland worden gebouwd, ter demonstratie van nieuwe efficiënte manieren om nutriënten, mineralen, energie en water terug te winnen uit industrieel en stedelijk afvalwater en zeewater. Het publiek-private consortium bestaat uit 38 publieke en private partners en nog 4 derde partijen in 12 landen. Het wordt geleid door de TU Delft.

16 april 2020

Toevalstreffer wateronderzoek levert betere detectiemethode voor coronavirus op

Wateronderzoek en het coronavirus zijn geen logische combinatie. Toch is het Delftse en Noorse onderzoekers gelukt om uit hun wateronderzoek een slimme toepassing te halen voor de detectie van het coronavirus. Toevallig – maar zeker niet minder nuttig.

15 april 2020

Schaalbare quantum bits opereren onder praktische omstandigheden

QuTech, een samenwerking van TU Delft en TNO, is er in geslaagd om qubits in silicium aan te sturen bij een temperatuur die niet meer direct bij het absolute nulpunt van -273 graden Celsius ligt. Hoewel de toename naar 1,1 graden boven dat nulpunt op het eerste gezicht klein lijkt, is het een cruciale sprong richting een werkende quantumcomputer. De hogere temperatuur opent namelijk de mogelijkheid om qubits (de essentiële bouwstenen van een toekomstige quantumcomputer) en de aansturende elektronica te integreren op één standaard chip. De onderzoekers publiceren hun bevindingen vandaag in Nature.

14 april 2020

Mechanisch beademingsapparaat uit jaren ’60 inspireert Delftse ingenieurs

Een team van Delftse onderzoekers en studenten van BioMechanical Engineering lanceert vandaag een nieuw type beademingsapparaat dat zuiver mechanisch is en dat je eenvoudig zelf zou kunnen bouwen en repareren. Het team leende een beademingsapparaat uit de jaren ’60 van Rijksmuseum Boerhaave en gebruikten dat als inspiratie voor deze oplossing. Door het mechanische werkingsprincipe komt er geen elektronica aan te pas. Dit is een voordeel omdat de productie ervan niet afhankelijk is van de nu onzekere toevoer van onderdelen uit China.

14 april 2020

Wetenschappers ontwerpen beademingsapparaat gemaakt van standaardonderdelen

Amir Zadpoor en een team van wetenschappers van BioMechanical Engineering testen de eerste prototypes van een beademingsapparaat dat volledig bestaat uit standaardonderdelen. Deze onderdelen zijn bijna overal ter wereld lokaal voorradig en kunnen door honderden fabrikanten worden gemaakt. Daardoor kan de beademingsmachine in veel gevallen lokaal worden geassembleerd. Het ontwerp hoopt daarmee in te kunnen spelen op de vraag naar beademingsapparatuur en de logistieke problemen die er zijn door een tekort aan specifieke onderdelen.

09 april 2020

Tim van der Hagen herbenoemd als rector magnificus/collegevoorzitter

De Raad van Toezicht van de TU Delft heeft prof.dr.ir. Tim van der Hagen herbenoemd als Rector Magnificus/Voorzitter College van Bestuur TU Delft. De herbenoeming, opnieuw voor een periode van vier jaar, gaat in op 1 mei.

08 april 2020

Een beetje wiskunde voor het bestrijden van epidemieën

06 april 2020

TU Delft sluit zich aan bij International Universities Climate Alliance

Deze week is de International Universities Climate Alliance (‘Climate Alliance’) opgericht. Meer dan 40 universiteiten van over de hele wereld gaan samenwerken op het gebied van klimaatverandering.