Archief

14 maart 2024

Baanbrekend nieuw MasterPlus programma in optica en fotonica

13 maart 2024

TU Delft presenteert de negen Beste Klimaat- en Energiepublicaties

08 maart 2024

ENHANCE+ Kick-Off welcomed over 130 representatives from our 10 partner universities to Berlin

On the 22nd and 23rd of February 2024, the ENHANCE+ project Kick-Off in Berlin marked a pivotal moment in the ENHANCE journey to actively shape European Education of the future. During two dynamic days, more than 130 representatives of the Alliance’s ten partner universities gathered in Berlin to officially welcome the new project phase ENHANCE+ and to continue the hard work that has taken place since its formal initiation past November.

07 maart 2024

Ballontelescoop GUSTO landt op Antarctica na recordvlucht

Na een recordvlucht van 57 dagen, 7 uur en 38 minuten boven Antarctica voltooide NASA’s ballontelescoop GUSTO haar missie met een parachutelanding op het ijs. De missie was ontworpen voor 55 dagen in de lucht. GUSTO heeft spectra verzameld van gas- en stofwolken in onze Melkweg en een naburig sterrenstelsel met ver-infrarood camera’s, ontworpen door SRON en TU Delft.

05 maart 2024

Zwanet van Lubek nieuwe algemeen directeur AMS Institute

Het bestuur van ‘Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions’ (AMS Institute) heeft Zwanet van Lubek per 1 mei 2024 benoemd als Algemeen Directeur van AMS Institute. Zij volgt Kenneth Heijns op, die sinds eind 2017 deze functie heeft vervuld.

01 maart 2024

TU Delft benadrukt noodzaak permanente verbetering sociale veiligheid

In reactie op het rapport van de onderwijsinspectie (OI) naar de sociale veiligheid onder medewerkers op de universiteit benadrukt TU Delft dat sociale veiligheid prioriteit, permanente aandacht en verbetering verdient.

29 februari 2024

Vici’s voor drie Delftse toponderzoekers

27 februari 2024

Casey Deccio (Brigham Young University) gives a Cybersecurity talk

21 februari 2024

Hoe elektronica bevriezen helpt om qubits aan te sturen

19 februari 2024

Delftse onderzoekers zetten volgende stap naar betere batterijen met breed beschikbare materialen op basis van Na-ionen

Delftse onderzoekers ontwikkelen batterijen die sneller kunnen opladen, stabielere opslag bieden en van duurzame materialen worden gemaakt die goed beschikbaar zijn. Hiermee bieden ze een goedkoper alternatief voor lithium-ion batterijen die bestaan uit zeldzame materialen en een hoge CO2 footprint hebben.

16 februari 2024

Programma voor groen staal ontvangt officiële goedkeuring en kan van start

Het programma Groeien met Groen Staal heeft op 12 februari de officiële goedkeuring ontvangen voor een subsidie van meer dan 100 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds. Zo’n 22 miljoen euro hiervan is bestemd voor de TU Delft. Het programma heeft tot doel wetenschappelijke kennis en technologie te ontwikkelen voor duurzame staalproductie.

16 februari 2024

Verhoog de betrouwbaarheid van rankings door je mening te delen

Wederom negatief NRC-artikel

TU Delft betreurt dat NRC voor de derde keer op rij een negatief artikel schrijft over de TU Delft, dit keer over de interne projectadministratie binnen TU Delft van jaren geleden die – helaas – mede steunt op indrukken van anonieme bronnen.

Cynthia Liem ontvangt Women in AI Nederland Diversity Leader Award

Cynthia Liem, universitair hoofddocent van de afdeling Intelligente Systemen, is erkend met de Women in AI Nederland Diversity Leader Award 2024. Dit benadrukt haar bijdragen aan het verbeteren van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit binnen de sector kunstmatige intelligentie (AI).

13 februari 2024

Volledig menselijke eiwit identificeren met nieuwe techniek

In een studie gepubliceerd in Nature Nanotechnology presenteren wetenschappers van de TU Delft een nieuwe techniek om eiwitten te herkennen. Eiwitten vervullen essentiële functies in onze cellen en spelen een cruciale rol bij ziekten zoals kanker en COVID-19-infectie. De onderzoekers identificeren eiwitten door de vingerafdruk uit te lezen, om deze vervolgens te vergelijken met patronen in een databank. Met deze technologie kunnen onderzoekers volledige eiwitten identificeren terwijl ze intact blijven, zodat de informatie bewaard blijft. De ontwikkeling helpt om de mechanismen achter verschillende ziekten bloot te leggen, en maakt het mogelijk om eerder diagnoses te stellen.

13 februari 2024

Onthulling van plaquette en muurschildering op geboorteplek Antoni van Leeuwenhoek

In 2023 was het 300 jaar geleden dat Antoni van Leeuwenhoek op 91-jarige leeftijd overleed. Hier werd vorig jaar in Delft en daarbuiten uitgebreid bij stilgestaan. Ook TU Delft herdacht de vader van de microbiologie op allerlei manieren, waaronder met de podcast “Een wereld vol geheimen”. Het verhaal van Antoni van Leeuwenhoek verdient natuurlijk een groot publiek. Daarom liet de Koninklijke Nederlandse Vereniging Voor Microbiologie (KNVM) vorig jaar een muurschildering en plaquette maken op de plek waar het geboortehuis van Antoni van Leeuwenhoek heeft gestaan, tegenwoordig basisschool ‘De Oostpoort’.

TU Delft ontvangt 2 miljoen voor ‘Leven Lang Ontwikkelen'

Projecten gehonoreerd door het Open Education Stimulation Fund 2023

Het Open Science Programma was aangenaam verrast door het aantal ingediende voorstellen door TU Delft docenten: 29 in totaal.

12 februari 2024

Wolken verdwijnen als sneeuw voor de zon tijdens zonsverduistering

Stapelwolken boven land beginnen bijna direct te verdwijnen tijdens een gedeeltelijke zonsverduistering. Dat laat nieuw onderzoek zien van het KNMI en de TU Delft. Tot voor kort resulteerden satellietmetingen tijdens de verduistering in donkere vlekken in de wolkenkaart. Dankzij een nieuwe methode konden de metingen worden hersteld. De resultaten kunnen gevolgen hebben voor climate engineering. Verdwijnende wolken zouden namelijk de afkoelende werking van een kunstmatige zonsverduistering deels teniet kunnen doen. De resultaten zijn vandaag gepubliceerd in Nature Communications Earth and Environment.

08 februari 2024

Nieuwe AI-tool ontdekt realistische 'metamaterialen' met ongewone eigenschappen

Een coating die objecten in het zicht kan verbergen, of een implantaat dat zich precies zo gedraagt als botweefsel. Deze bijzondere objecten zijn al gemaakt van 'metamaterialen'. Onderzoekers van de TU Delft hebben nu een AI-tool ontwikkeld die niet alleen dit soort bijzondere materialen kan ontdekken, maar ze ook maakbaar en duurzaam ontwerpt.

07 februari 2024

Tim van der Hagen herbenoemd als Rector Magnificus/collegevoorzitter

De Raad van Toezicht (RvT) van TU Delft heeft prof.dr.ir. Tim van der Hagen herbenoemd als Rector Magnificus/Voorzitter College van Bestuur TU Delft. De herbenoeming gaat in op 1 mei 2024 en zal lopen tot 7 oktober 2026.

05 februari 2024

TU Delft ontwikkelt model voor beter inzicht in verwondingen baby’s door gewelddadig schudden

Het hevig door elkaar schudden van een baby kan leiden tot hoofd- en nekletsel, blindheid en is in sommige gevallen zelfs fataal. Onderzoekers van de TU Delft, faculteit Mechanical Engineering, gebruiken een pop en computermodellen om in kaart te brengen welke versnellingen er op het hoofd werken tijden het schudden. Ze willen het risico op letsel nauwkeuriger inschatten. Wat uiteindelijk kan leiden tot meer duidelijkheid in rechtszaken rondom dit thema.

03 februari 2024

Delftse ingenieurs werken samen met Erasmus MC en EUR aan duurzame zorg

02 februari 2024

NWO-subsidie voor gebruik van mensgerichte AI bij crowd- en crisisrespons

Het AI-COMPASS consortium, onder leiding van TU Delft, ontwikkelt real-time ondersteuningssystemen die rekening houden met context, gedrag en waarden. Dit project wordt gefinancierd door het programma Collaboration between Humans and (semi-)Autonomous systems van NWO.

01 februari 2024

New network to build the first realistic thermomagnetic generator for waste heat recovery

TU Delft leads HEAT4ENERGY, a European consortium, dedicated to develop thermomagnetic devices and novel materials to harvest heat from data centres, food, pulp and paper industries and convert this waste heat to electricity. This project ticks all the boxes: energy transition, decarbonising, low and high power devices for conversion of waste heat to electricity, energy storage, finding alternatives for critical raw materials, developing new materials and most important of all: training of a next generation of European experts.

26 januari 2024

TU Delft Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek neemt maatregel voor 30% vrouwelijke instroom in de bacheloropleiding

Het percentage vrouwelijke studenten dat start in de bachelor Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft groeit al een aantal jaren eigenlijk niet meer. Het percentage ligt op dit moment rond de 20%. “Dat is wat ons betreft niet genoeg. We willen het aandeel daarom in een keer laten groeien tot 30% bij de instroom van het komende studiejaar”, aldus Directeur Onderwijs Joris Melkert.

26 januari 2024

Reactie TU Delft NRC artikel

25 januari 2024

Fujitsu en Technische Universiteit Delft richten quantumlab op

Industrie-academische samenwerkingslocatie bevordert de ontwikkeling van geavanceerde quantumcomputingtechnologieën

25 januari 2024

Social living room Exhale officieel geopend

Op vrijdag 19 januari 2024 opende Exhale, a social living room powered by X, officieel haar deuren. Honderden studenten van de TU Delft bezochten Exhale om voor het eerst kennis te maken met de ruimte, samen te komen en te genieten van lekker eten en goede muziek.

23 januari 2024

Nieuwe website helpt eHealthtools voor iedereen bruikbaar te maken

eHealthtools kunnen een oplossing bieden voor het schrijnend tekort aan zorgpersoneel. Maar niet iedereen heeft de technische skills om met deze tools aan de slag te gaan. Daarom hebben promovendi Jasper Faber en Isra Al-Dhahir een website ontwikkeld waar ontwikkelaars van eHealthtools terechtkunnen voor praktische informatie, met als doel de groeiende gezondheidskloof te dichten. “Denk aan praktische tips, do’s en don’ts.”

23 januari 2024

Interview met Judith Rietjens: “We moeten het gesprek terug gaan koesteren”

Judith Rietjens is hoogleraar aan de faculteit Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en aan de afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg van het Erasmus MC. Op 26 januari geeft ze haar Inaugurele Rede in de Aula van de TU Delft. Hoe ontstond haar onderzoekslijn? Waarom kwam ze naar de faculteit Industrieel Ontwerpen? Hoe ziet zij het zorgsysteem verder evolueren? Je ontdekt het in dit interview.

16 januari 2024

Interview with Dr. Jalal Kazempour: insights on priorities for the energy transition, barriers, and modelling

16 januari 2024

TU Delft celebrated 182nd Dies Natalis and Delta week

15 januari 2024

Nieuw TU Delft Dream Team Emergence brengt kunst en technologie samen

Emergence Delft is een gloednieuw TU Delft studententeam dat met interactieve kunstinstallaties meer duiding en uitleg wil geven over de impact van nieuwe, moderne, opkomende technologie

09 januari 2024

Oude tijden herleven voor klimaatadaptatie

Extreme regenbuien worden steeds extremer en periodes van droogte komen steeds vaker voor. Om de Nederlandse delta leefbaar te houden zullen er aanpassingen nodig zijn, zoals extra waterbuffers. Nederland kent een geschiedenis van strijd tegen het water, maar maakt ook gretig gebruik van het water. Wat kunnen we leren van ons erfgoed? Erik Mostert, docent en onderzoeker Watermanagement bij de TU Delft, ontwikkelde verschillende strategieën voor de provincie Zuid-Holland om beter bestand te zijn tegen klimaatverandering. Inspiratie daarvoor was afkomstig van Nederlands erfgoed: trekvaarten.

09 januari 2024

Studenten ‘Quick Reaction’ Team binnenkort klaar voor veldmetingen bij extreme weersverschijnselen

Extreem weer komt steeds vaker voor. Waar meetcampagnes nu slechts incidenteel plaatsvinden, staat straks de ‘Delta Quick Reaction Student Squad’ van TU Delft altijd in de startblokken om het veld in te gaan bij extreme weersverschijnselen. Dit team gaat metingen doen aan rivieren en kusten onder stormachtige of juist extreem droge omstandigheden. De schat aan open-source data die de meetcampagnes opleveren, is van groot belang voor het onderzoek naar de impact van klimaatverandering en om de delta leefbaar te houden met passende maatregelen.

08 januari 2024

Unieke permanente kustobservatie detecteert minimale veranderingen

Het is een team van onderzoekers van de TU Delft gelukt om op enkele centimeters nauwkeurig de topografie van het strand langdurig in kaart te brengen. De unieke dataset geeft voor elke uur, drie jaar lang, inzicht in veranderingen van de kust. Deze gegevens zijn belangrijk voor het onderhoud van de duinen en om het achterland goed te blijven beschermen. De meetmethode wordt nu ook ingezet om veranderingen van andere kustlijnen en zelfs van gletsjers te monitoren. De data zijn open source en gepubliceerd in Nature en ook de nieuwe methodologie is onlangs gepubliceerd.

08 januari 2024

Nieuw jaar, nieuwe naam: 3mE heet vanaf nu Mechanical Engineering

De faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE) begint het nieuwe jaar met een nieuwe naam: Mechanical Engineering (ME). De naamswijziging is per 1 januari ingegaan.

22 december 2023

December editie Delft Matters verschenen

20 december 2023

Onderwijsgebouw Echo wint World Prix Versailles 2023

De jury van de Prix Versailles heeft besloten de World Prix Versailles 2023 (categorie Campussen) toe te kennen aan onderwijsgebouw Echo van de TU Delft.