Laatste Nieuws

December editie Delft Matters verschenen

20 december 2023

Onderwijsgebouw Echo wint World Prix Versailles 2023

De jury van de Prix Versailles heeft besloten de World Prix Versailles 2023 (categorie Campussen) toe te kennen aan onderwijsgebouw Echo van de TU Delft.

20 december 2023

De mens moet meer zijn dan de morele kreukelzone van de machine

Hoe kunnen AI-systemen zo worden ontworpen dat de mens nog steeds voldoende controle heeft? Na jaren onderzoek hebben Delftse onderzoekers samen met internationale collega’s het eerste handboek geschreven over ‘betekenisvolle menselijke controle’ op systemen met autonome eigenschappen. David Abbink, hoogleraar haptic human-robot interaction en wetenschappelijk directeur van het interdisciplinaire onderzoeksinstituut AiTech van de TU Delft, en Geert-Jan Houben, pro-vice rector van AI, Data and Digitalisation en leider van het TU Delft AI Initiative, spreken over hoe het Delftse onderzoek naar ‘betekenisvolle menselijke controle’ tot meer verantwoorde ontwikkeling en implementatie van systemen met autonome eigenschappen moet leiden en hoe Delft hier wereldwijd een leidende rol in heeft genomen.

19 december 2023

Six 20k grants for cross-campus bioengineering research projects

19 december 2023

Best Bioengineering MSc Graduate of the Year: Thomas Michalica!

14 december 2023

Stefan Aarninkhof benoemd als decaan CiTG

Het College van Bestuur van TU Delft heeft prof.dr.ir. Stefan Aarninkhof benoemd als decaan van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG) met ingang van 1 januari 2024.

13 december 2023

NWO-subsidie voor ontwikkeling van multi-inzetbare optische componenten

Meer en betere optica met minder. Dat is de ambitie van het AWAVE-consortium, onder leiding van TU Delft. De onderzoekers gaan een plat optisch component ontwikkelen dat in de toekomst alle kromme optische componenten, zoals lenzen, kan vervangen. Dit platte component moet daarnaast makkelijk te recyclen zijn en minder schadelijke stoffen bevatten.

12 december 2023

Nieuw onderzoek naar dynamiek van diepe ondergrond onder invloed van menselijke activiteiten

12 december 2023

Optimalisatie van harde-zachte materiaalovergangen: Een 3D-geprinte nabootsing van bot-peesverbindingen

11 december 2023

TU Delft wereldwijd 14e op duurzaamheid

QS World University Ranking plaats TU Delft op plaats 14 voor het thema Duurzaamheid wereldwijd. Vorig jaar stond de universiteit voor dit thema op plaats 23. De stijging laat de duurzaamheidsambitie van de universiteit zien.