Laatste Nieuws

29 augustus 2023

Schaakbordachtige bediening van 's werelds grootste rooster van quantum dots

Schaakbordachtige bediening van 's werelds grootste rooster van  quantum dots

Onderzoekers uit Delft hebben een manier ontdekt om veel quantum dots aan te sturen met slechts een paar controlelijnen, door gebruikt te maken van een schaakbordachtige methode. Dit maakt de bediening mogelijk van het grootste elektrisch bedienbare quantum dot-systeem ooit. Het resultaat is een belangrijke stap in de ontwikkeling van schaalbare quantum-systemen voor praktische quantumtechnologie. De onderzoekers publiceren hun resultaten in Nature Nanotechnology.

25 augustus 2023

Delftse wetenschappers in de voetsporen van Antoni van Leeuwenhoek

Op 26 augustus, de driehonderdste sterfdag van Antoni van Leeuwenhoek, lanceert de Universiteit van Nederland samen met de TU Delft de nieuwe podcastserie ‘Een wereld vol geheimen; wetenschappers in de voetsporen van Antoni van Leeuwenhoek. In deze podcast volgen we Antoni’s stappen in het ontdekken van bacteriën en we lopen verder in zijn voetsporen, met onderzoekers van nu. Vijf wetenschappers van de TU Delft die, net als Antoni, gedreven door nieuwsgierigheid en verwondering op zoek zijn naar nieuwe werelden.

21 augustus 2023

5 miljoen voor zoektocht naar "ontbrekende schakel" in quantumcommunicatie

De TU Delft en haar Kavli Institute of Nanoscience hebben een subsidie van vijf miljoen dollar ontvangen van de Kavli Foundation voor de financiering van een onderzoeksproject om het quantumequivalent van telecommunicatie te ontwikkelen.

17 augustus 2023

TU Delft eert en herdenkt Antoni van Leeuwenhoek

Met dank aan Antoni van Leeuwenhoek staat Delft bekend als de geboorteplaats van de microbiologie. In het nationale Antoni van Leeuwenhoekjaar eert de TU Delft deze gedreven en nieuwsgierige onderzoeker en zijn bijdragen aan de microbiologie met een reeks podcasts, verhalen, tours en activiteiten.

10 augustus 2023

TU Delft introduceert unieke belevingsapp voor zeilliefhebbers

Stel je voor dat je je als een echte zeiler aan boord waant bij jouw favoriete zeilteam en van dichtbij getuige kunt zijn van het strategisch manoeuvreren van de WK-zeilers. Deze lang gekoesterde droom van elke zeilliefhebber wordt werkelijkheid met de Sailing+ Experience app, een technologie ontwikkeld door onderzoekers van TU Delft.

03 augustus 2023

Zeventien Veni’s voor Delftse toponderzoekers

NWO heeft aan 188 veelbelovende onderzoekers uit de volle breedte van de wetenschap Veni-financiering van maximaal 280.000 euro toegewezen. In de domeinen Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW) en Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) worden zeventien wetenschappers van de TU Delft gehonoreerd. De laureaten kunnen daarmee in de komende drie jaar hun eigen onderzoekideeën verder ontwikkelen.

01 augustus 2023

Première documentaire “Dansen in de woestijn”

Op woensdag 23 augustus vindt om 14:00 uur de première van Dansen in de woestijn plaats. De première vindt plaats op de Markt in Delft. De entree is gratis. In deze prachtige documentaire volgt een team van filmmakers met o.a. Bram van Splunteren het studententeam dat werkt aan de Nuna 11. Een spannende klus, zeker als je beseft dat de Nuna 10 tijdens de vorige Solar Challenge in Australië in brand vloog. Gaat het deze studenten lukken om een helemaal nieuwe Nuna from scratch te ontwerpen en bouwen, die de race door de woestijn van Marokko kan uitrijden en zélfs winnen?

11 juli 2023

Nationale Wetenschapsagenda honoreert twee Delftse consortia

Negentien consortia ontvangen financiering om te werken aan wetenschappelijke en maatschappelijke doorbraken. Hiervan gaan twee NWA-ORC toekenningen naar wetenschappers van TU Delft. De kern van de projecten wordt gevormd door actieve samenwerking tussen verschillende onderzoekdisciplines, verschillende kennisinstellingen en met publieke sectoren en bedrijfsleven. De projecten krijgen financiering in de vierde ronde binnen het programma van de Nationale Wetenschapsagenda: Onderzoek op Routes door Consortia (NWA-ORC).

07 juli 2023

Extra-weerbare gewassen door integratie van plantenbiologie, simulatiemodellen en AI

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft bekend gemaakt dat zij 15 miljoen euro bijdraagt aan PlantXR, een onderzoeksprogramma van CropXR naar ‘slimme veredeling’ voor extra-weerbare gewassen (eXtra Resilient, XR). Het totaalbudget van CropXR komt hiermee op ruim € 90 miljoen voor de komende 10 jaar. Het NWO-besluit is het startsein voor het nieuwe Nederlandse instituut CropXR, dat plantenbiologie, simulatiemodellen en kunstmatige intelligentie gaat integreren in ‘slimme veredelingsmethoden’ om gewassen beter bestand te maken tegen klimaatverandering, en daarbij ook minder afhankelijk van gewasbeschermingsmiddelen. TU Delft werkt in dit initiatief samen met Universiteit Utrecht, Wageningen Universiteit en Research, de Universiteit van Amsterdam en tientallen bedrijven uit de Nederlandse plantenveredelingssector, biotechnologie en verwerkende industrie samen aan fundamenteel-wetenschappelijk onderzoek, datacollectie en datadeling, onderwijs en het bevorderen van brede toepassing van de uitkomsten.

30 juni 2023

TU Delft: impuls voor onder meer batterijtechnologie, 6G en groen staal dankzij Nationaal Groeifonds

Het kabinet heeft op 30 juni een nieuwe reeks investeringen uit het Nationaal Groeifonds bekendgemaakt, waardoor Nederland een sterke positie kan verwerven en behouden op het gebied van onder meer batterijtechnologie, 6G en de duurzame productie van staal.