Laatste Nieuws

869 resultaten

04 mei 2023

Een doorbraak die zonnepanelen beter maakt dan ooit tevoren

Zonne-energie is de goedkoopste en meest toegankelijke vorm van energie. En nu wordt het efficiënter dan ooit.

26 april 2023

Koninklijke onderscheiding voor vier Delftse hoogleraren

Professoren Marileen Dogterom, Herman Russchenberg, Jilt Sietsma en Peter Vink zijn op 26 april 2023 geëerd met een Koninklijke onderscheiding.

24 april 2023

Innovatiedistrict Delft impuls voor welvaart en innovatie

Het Innovatiedistrict Delft gaat een positieve bijdrage leveren aan de grote maatschappelijke uitdagingen die ook in de regio en stad voelbaar zijn.

18 april 2023

Verbeterde dartpijl en Delfts onderzoek schot in de roos voor Nederlandse profdarters

Een dartpijl die minder gevoelig is voor fouten van de darter en daardoor bijna 50 procent preciezer is dan een conventionele dartpijl. Delftse onderzoekers hebben mogelijk een baanbrekende dartpijl ontwikkeld die de prestaties van topdarters aanzienlijk kan verbeteren.

18 april 2023

Nature-publicatie over lussen, vlaggen en spanning in DNA

Twee eiwitcomplexen zorgen samen voor de ruimtelijke organisatie van chromosomen in onze celkernen. DNA-spanning speelt daarbij een verrassende rol. Nanowetenschapper Cees Dekker en zijn promovendus Roman Barth van het Kavli Institute of Nanoscience van de TU Delft publiceren op 19 april met Oostenrijkse collega’s in Nature hoe zij dit gedetailleerd in beeld brachten.

14 april 2023

Onderzoekers TU Delft werpen nieuw licht op DNA-replicatie

DNA-replicatie is het proces waarbij cellen een exacte kopie maken van hun DNA in voorbereiding op de celdeling. Een belangrijk onderdeel van het complexe proces van DNA-replicatie is een moleculaire motor genaamd CMG. Een interdisciplinair team van onderzoekers van de TU Delft heeft een nieuwe methode ontwikkeld waarmee de beweging van CMG met een ongeëvenaarde resolutie kan worden samengesteld en gevisualiseerd.

12 april 2023

TU Delft gaat samenwerken met Franse luchtvaartsector aan duurzame luchtvaart

In aanwezigheid van Minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en zijn Franse collega Sylvie Retailleau is op 12 april een aantal convenanten ondertekend dat de samenwerking tussen beide landen op wetenschappelijk gebied intensiveert. Een van de convenanten richt zich op de samenwerking van TU Delft met Franse universiteiten en bedrijven. Voor TU Delft een belangrijke stap in het onderzoek naar het verduurzamen van de luchtvaart.

12 april 2023

TU Delft start op 1 mei met Academic Career Track

Op 1 mei treedt binnen de TU Delft het nieuwe Academic Career Track beleid in werking. De opvolger van het Tenure Track beleid. Wetenschappers krijgen nu al binnen 18 maanden een vast dienstverband in plaats van na maximaal vijf jaar. Zij krijgen hierdoor sneller het vertrouwen en de tijd om zichzelf te ontwikkelen en te bewijzen.

04 april 2023

Open Technologieprogramma financiert drie Delftse onderzoeksprojecten

Het bestuur van NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen kent financiering toe aan zeven onderzoeksprojecten via het Open Technologieprogramma. Drie van de totaal zeven voorstellen zijn gehonoreerd aan Delftse onderzoekers. In totaal financiert NWO de projecten met 5,8 miljoen euro, betrokken bedrijven en andere organisaties investeren 900 duizend euro.

28 maart 2023

Vier ontwerpen voor aardbevingsbestendige onderkomens voor Turkije en Syrië

Modulaire woningen die snel aangepast kunnen worden aan een gezinssituatie, puin slim hergebruiken als bouwmateriaal voor tijdelijke woningen, noodopvang in tentenkampen zo opzetten dat toch gemeenschappen samen kunnen zijn. Met zulke woonoplossingen en ontwerpen kwamen 50 studenten van de TU Delft na een onderwijsweek over aardbevingsbestendig bouwen en architectuur na humanitaire rampen.