Laatste Nieuws

879 resultaten

03 februari 2022

Kennisinstituten bundelen krachten voor onderzoek naar klimaatverandering en luchtvervuiling met satellieten

Het KNMI, TNO, SRON en de TU Delft gaan samen optrekken bij onderzoek en technologieontwikkeling op het gebied van aardobservatie.

02 februari 2022

Campus TU Delft in 2030 CO2-neutraal

In 2030 wil TU Delft volledig duurzaam opereren. Alle activiteiten op en vanaf de campus zijn dan CO2-neutraal, circulair, klimaatadaptief en dragen bij aan de kwaliteit van leven voor haar gebruikers en voor de natuur. Samen met alle medewerkers, studenten en partners van de universiteit maakt duurzaamheidscoördinator Andy van den Dobbelsteen zich sterk om deze ambitie te realiseren. Op een nieuwe website kan iedereen de vorderingen volgen.

27 januari 2022

Een meteorieten schatkaart voor Antarctica

Meteorieten komen uit de ruimte en worden als steenachtig materiaal op het aardoppervlak aangetroffen. En ze bevatten cruciale informatie over de vorming en evolutie van ons zonnestelsel, wat weer belangrijk is voor onderzoek naar het ontstaan van onze planeet, en van het leven op aarde. Volgens berekeningen zouden er nog meer dan 300.000 meteorieten aanwezig zijn aan het oppervlak van de ijskap, met enorm wetenschappelijk potentieel, maar tot nu toe waren ze moeilijk te vinden.

20 januari 2022

Supercomputer TU Delft officieel geopend

Vanaf 2022 heeft TU Delft haar eigen supercomputer: DelftBlue. Op donderdag 20 januari vond de officiële opening plaats van deze DelftBlue supercomputer. Onderzoekers, studenten en onderwijs kunnen gebruik maken van de rekenkracht van het Delft High Performance Computing Centre (DHPC) voor het oplossen en doorrekenen van complexe, maatschappelijke problemen.

19 januari 2022

Het Reactor Instituut van de TU Delft zet weer een stap vooruit als proeftuin voor innovatie

Het Reactor Instituut Delft (RID) investeert voortdurend in betere meetmethoden en technieken om baanbrekend onderzoek te kunnen faciliteren. Met het programma OYSTER (Optimized Yield - for Science, Technology & Education - of Radiation) hebben we dit versneld.

19 januari 2022

Delftse studenten presenteren nieuwe duurzame racewagen op waterstof

Studenten van de TU Delft hebben afgelopen dinsdag op de Pier van Scheveningen hun nieuwste racewagen op waterstof gepresenteerd. De ‘Forze IX’ moet met zijn topsnelheid van 300 kilometer per uur de strijd aangaan met Porsches en Lamborghini’s op het circuit van Zandvoort en definitief de ban breken voor waterstof in de auto-industrie.

17 januari 2022

Effectiviteit van 2G en 3G is afgenomen

Onderzoekers van de TU Delft, UMC Utrecht en Populytics onderzochten in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in hoeverre verschillende varianten van het coronatoegangsbewijs (CTB) kunnen bijdragen aan het tegengaan van de verspreiding van het coronavirus in de samenleving. 3G en 2G zijn op dit moment een stuk minder effectief in het tegengaan van de verspreiding van het virus dan twee maanden geleden. Een 1G beleid (alleen recent negatief geteste mensen krijgen toegang) is een stuk effectiever. Maar ook met 1G kan het reproductiegetal op dit moment niet onder de 1,0 worden gebracht.

14 januari 2022

Verjaardag TU Delft in teken energietransitie

Op vrijdag 14 januari vierde TU Delft haar 180ste Dies Natalis, ofwel verjaardag. De universiteit heeft ‘speeding up the energy transition’ gekozen als thema voor de lustrumactiviteiten die na de officiële Dies Natalis-ceremonie van vrijdag nog 180 dagen zullen duren.

13 januari 2022

SpaceX lanceert mini-satelliet TU Delft: gaat hij overleven in de ruimte?

Bij de Transporter-3 satellietlancering van SpaceX op 13 januari 2022 vanuit Cape Canaveral reist ook een kleine Delftse satelliet mee naar de ruimte. De DelfiPQ is een van de kleinste satellieten ter wereld.

11 januari 2022

ERC Starting Grant voor vier Delftse onderzoekers

De European Research Council (ERC) heeft de ERC Starting Grants voor jonge onderzoekers bekend gemaakt. Vier van hen zijn wetenschappers van TU Delft. Deze Europese subsidie van 1,5 miljoen euro voor een programma van vijf jaar, is bedoeld om individuele wetenschappers hun eigen teams te laten opbouwen en baanbrekend onderzoek te doen.