Laatste Nieuws

869 resultaten

12 december 2023

Nieuw onderzoek naar dynamiek van diepe ondergrond onder invloed van menselijke activiteiten

12 december 2023

Optimalisatie van harde-zachte materiaalovergangen: Een 3D-geprinte nabootsing van bot-peesverbindingen

11 december 2023

TU Delft wereldwijd 14e op duurzaamheid

QS World University Ranking plaats TU Delft op plaats 14 voor het thema Duurzaamheid wereldwijd. Vorig jaar stond de universiteit voor dit thema op plaats 23. De stijging laat de duurzaamheidsambitie van de universiteit zien.

08 december 2023

Master student Ahmed Emin Batman winnaar bij ECHO Award

Op donderdag 7 december zijn de winnaars van de ECHO Award 2023 bekend gemaakt. Bouwkunde Master student Ahmed Emin Batman is uitgeroepen tot winnaar van de Bèta Techniek Award. Emin is inmiddels een ‘bekend’ gezicht van zijn vele keren bekeken TikTok filmpje met zijn Turkse ouders tijdens de Bachelor diploma-uitreiking met inmiddels bijna 600.000 weergaven.

08 december 2023

Nieuw 3D-kweekmodel om effect protontherapie op agressieve hersentumor te onderzoeken

Onderzoekers van de TU Delft hebben een nieuwe 3D-nanostructuur ontworpen geïnspireerd op het bloedvatenstelsel in de hersenen. De nanostructuren werden in kweek gebracht met zowel glioblastoomcellen, een agressieve hersentumor, als endotheelcellen, de bouwstenen van bloedvaten. Met dit model konden onderzoekers het effect van protonentherapie op glioblastoom bestuderen, wat een mogelijke beschermende rol van endotheelcellen op glioblastoomcellen aan het licht bracht.

06 december 2023

Dream Team Epoch landt in de top 1,2% van een AI-wedstrijd die grootschalig slaaponderzoek kan verbeteren

Dream Team Epoch van de TU Delft heeft de top 1,2% behaald in hun eerste competitie van het jaar, Detect Sleep States. Aan de wedstrijd namen meer dan 1900 internationale teams deel om een AImodel te creëren dat slaapstudies efficiënter en gemakkelijker moet maken.

30 november 2023

Nieuw model voorspelt de veiligheid van Amsterdamse kademuren

De kades van Amsterdam zijn soms al 300 jaar geleden gebouwd, vaak op houten palen. Al deze kademuren moeten goed onderhouden worden om ook in de steeds drukker wordende steden van nu altijd veilig te blijven. Maar welke moeten eerst? En welke kades zijn nog in goede staat? Onderzoek van AMS Institute en TU Delft, uitgevoerd in samenwerking met gemeente Amsterdam leverde een nieuw model op dat de constructie, belasting en het falen van Amsterdamse kademuren inzichtelijk maakt. Mart-Jan Hemel promoveert hierop op 30 november aan de TU Delft.

28 november 2023

Leo Kouwenhoven universiteitshoogleraar bij TU Delft QuTech

28 november 2023

Prof. Theophilus Benson (Carnegie Mellon University) gives a CS Distinguished talk

24 november 2023

Aula kleurt oranje op 24 november

Op 25 november, de Internationale dag tegen Geweld tegen Vrouwen, start de VN-Orange the World-campagne die eindigt op 10 december, de Internationale dag van de Rechten van de Mens. In aanloop naar deze campagne kleurt de Aula op vrijdag 24 november oranje, de kleur die symbool staat voor een zonnige toekomst, vrij van geweld tegen vrouwen en meisjes. Dit gebeurt tegelijkertijd met het stadhuis van Delft en de Erasmusbrug in Rotterdam. Het thema van dit jaar is 'Veilig, Overal en Altijd'. De TU Delft zegt daarmee NEE tegen geweld tegen vrouwen.