Laatste Nieuws

870 resultaten

02 november 2023

TU Delft onderzoekers ontdekken nieuw ultrasterk materiaal voor microchipsensoren

Een materiaal dat niet alleen kan tippen aan de sterkte van diamanten en grafeen, maar ook een rekgrens heeft die 10 keer groter is dan die van Kevlar, bekend van het gebruik in kogelvrije vesten.

31 oktober 2023

Scheepvaart moet duurzamer: bieden hulpzeilen uitkomst?

Op 31 oktober 2023 lanceert TU Delft een nieuw onderzoeksprogramma naar de mogelijkheden van windhulpvoortstuwing bij vrachtschepen. Het doel is om het brandstofverbruik met 30% te verminderen.

30 oktober 2023

TU Delft joins EBRAINS: advancing brain research and innovation

Today marks a significant milestone as TU Delft officially joins EBRAINS, a state-of-the-art digital research infrastructure developed by the EU-funded Human Brain Project, which serves as a comprehensive hub for brain-related data and tools.

26 oktober 2023

Voor het eerst controle over golven in magneten met supergeleiders

Quantumfysici van de TU Delft hebben voor het eerst laten zien dat het mogelijk is om spingolven op een chip te controleren en manipuleren met behulp van supergeleiders. Deze minuscule golven in magneten bieden in de toekomst mogelijk een alternatief voor elektronica, interessant voor bijvoorbeeld energiezuinige informatietechnologie of koppelstukjes in een quantumcomputer.

26 oktober 2023

DNA Origami nanoturbine sets new horizon for nanomotors

A collaborative team of researchers led by prof. Cees Dekker at TU Delft, in partnership with international colleagues, introduces a pioneering breakthrough in the world of nanomotors ā€“ the DNA origami nanoturbine. This nanoscale device could represent a paradigm shift, harnessing power from ion gradients or electrical potential across a solid-state nanopore to drive the turbine into mechanical rotations. The core of this pioneering discovery is the design, construction, and driven motion of a ā€™DNA origamiā€™ turbine, which features three chiral blades, all within a minuscule 25-nanometer frame, operating in a solid-state nanopore. By ingeniously designing two chiral turbines, researchers now have the capability to dictate the direction of rotation, clockwise or anticlockwise. Their research findings have been published in Nature Nanotechnology on October 26.

Onderzoekers overhandigen eindrapport Klimaatraadpleging

Moeten we korte vluchten verbieden en internationaal treinverkeer verbeteren? De aanschaf van nieuwe producten duurder maken en het repareren van bestaande spullen juiste goedkoper? Is het verstandig dat Nederland buitenlandse waterstof gaat inkopen, of juist start met de bouw van kleine kerncentrales? In de Klimaatraadpleging 2023, uitgevoerd door Populytics en onderzoekers van de TU Delft, dachten meer dan 11.000 Nederlanders mee over deze onderwerpen. Niek Mouter, universitair hoofddocent bij de TU Delft, zegt: ā€œMensen hebben sneller begrip voor bepaalde beleidskeuzes als zij zien dat beleid iets oplevert voor volgende generaties.ā€

23 oktober 2023

BK Masterstudent Jacopo Zani een van de drie winnaars Archiprix 2023

Op zaterdag 21 oktober zijn de winnaars van de Nederlandse Archiprix 2023 bekend gemaakt. Alumnus Jacopo Zani van de Mastertrack Architecture is met ā€˜Gardens of Dialecticsā€™ een van de drie winnaars.

16 oktober 2023

Samenwerkende windturbines voor de meest duurzame toekomst

Zo goedkoop en op enig moment zoveel mogelijk energie uit elke afzonderlijke windturbine, dat is het oude korte-termijn denken. Maar wat we voor een klimaatneutraal en energie-onafhankelijk Europa nodig hebben, is de meest duurzame windenergie op de lange termijn, met meewegen van alle kosten en aspecten ā€“ dus ook sociaal en milieu. Hier draait de windpark flow control room van de toekomst om.

16 oktober 2023

Hoogleraar Co Verdaas nieuwe Deltacommissaris

Co Verdaas is onlangs benoemd tot regeringscommissaris voor het Nationaal Deltaprogramma. Co Verdaas start begin december met zijn werkzaamheden als deltacommissaris: ā€œIk vind het zeer eervol dat ik als deltacommissaris een bijdrage mag leveren aan een klimaatbestendige toekomst van onze delta. Water heeft Nederland gevormd en zal dat blijven doen.ā€

12 oktober 2023

TU Delft en JetBrains lanceren nieuw ICAI lab AI for Software Engineering

TU Delft en JetBrains bundelen hun kennis en expertise op het gebied van AI en softwareontwikkeling in het AI for Software Engineering Lab (AI4SE). Het doel van de samenwerking is om een diepgaand begrip ontwikkelen van hoe nieuwe AI-technologie de effectiviteit en efficiƫntie van software-engineeringprocessen kan verbeteren.