Nieuws

20 februari 2020

Met het geheugen van een bacterie de ontwikkeling van een tumor volgen

Onderzoekers van de TU Delft hebben ontdekt hoe bepaalde eiwitten het geheugen van een bacterie up-to-date houden. Voor een bacterie is dat essentieel, want zijn geheugen beschermt hem tegen aanvallen van bacteriofagen, zijn natuurlijke vijand. Maar ook voor mensen is het bacteriële geheugen interessant. Het systeem kan namelijk worden omgebouwd tot ‘DNA-recorder’: een soort biologisch logboek dat bijhoudt wat er in een cel gebeurt, en waarin je bijvoorbeeld kunt teruglezen hoe een tumor zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld. De eerste versies van zo’n DNA-recorder zijn al gebouwd, maar zijn inefficiënt en werken niet in menselijke cellen. De nieuwe fundamentele kennis over bacteriële geheugenvorming die het Delftse onderzoek heeft opgeleverd, kan worden gebruikt om de volgende generatie DNA-recorders te ontwikkelen.

30 januari 2020

Angelo Accardo wins TU Delft Health Initiative Pilot Award

Angelo Accardo, expert in the area of Soft Micro- and Nano-system Technology for Life Sciences and Biology, received the TU Delft Health Initiative Pilot award. His pilot project will be about his research on the creation of standardized, reproducible and physiologically relevant 3D engineered cell microenvironments (3D Onco-Scaffolds) to be used as a benchmark tool for proton Radiobiology.

29 januari 2020

Moleculaire machine trekt toxische eiwitaggregaten uit elkaar

Hoe halen cellen aan elkaar geklonterde eiwitten uit elkaar? Onderzoekers van AMOLF en de universiteit van Heidelberg laten zien dat de moleculaire chaperonne ClpB aan enkele eiwitketens trekt, en deze zo uit de klont haalt. Ze publiceren hun resultaten vandaag in Nature.

16 januari 2020

Nieuwe software om gesprekken tussen cellen beter te begrijpen

Eén van de meest fascinerende en belangrijke eigenschappen van levende cellen is hun vermogen tot zelforganisatie. Door met elkaar te praten kunnen cellen onder meer bepalen waar ze zich bevinden ten opzichte van elkaar, en of ze bepaalde genen uit of juist aan moeten zetten. Op deze manier zijn grote groepen cellen in staat om met elkaar samen te werken en zich te organiseren in allerlei soorten weefsels. Onderzoekers van de TU Delft hebben nu software ontwikkeld die gesprekken tussen cellen kan voorspellen en visualiseren aan de hand van de betrokken moleculen.

05 december 2019

Single-cell-biopsy met 3D-printing

Murali Ghatkesar, docent bij de afdeling Precision and Microsystems Engineering , heeft door middel van 3D-printing een nieuwe methode ontwikkeld om single-cell-biopsies eenvoudiger, sneller en efficiënter uit te voeren. Het is voor de eerste keer dat 3D-printing ingezet wordt bij de productie van micro-en nanofluidische apparatuur. De resultaten van zijn onderzoek zijn deze maand gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Lab on a Chip.

19 november 2019

Een Marsbasis bouwen met bacteriën

Hoe maak je een Marsbasis? Simpel: je stuurt een capsule met wat bacteriën naar de rode planeet en laat ze daar ijzer mijnen.

15 november 2019

Onderzoekers zien razendsnel jagend CRISPR-systeem in actie

Over de hele wereld gebruiken onderzoekers CRISPR-systemen voor genbewerking, met CRISPR-Cas9 als bekendste voorbeeld. Toch bestaat er nog veel onduidelijkheid over hoe dit soort systemen te werk gaan in de cel. Onderzoekers van de TU Delft en Wageningen University & Research hebben één zo’n systeem, het zogeheten CRISPR-Cascade-complex, nu voor het eerst gevolgd tijdens de jacht op vijandig DNA. Het bacteriële verdedigingsmechanisme is verbazingwekkend snel en efficiënt: elke seconde controleert het maar liefst 100 verschillende stukjes DNA.

07 november 2019

Delftse iGEM-studenten vallen in de prijzen met DNA-toolkit

Wat als we bacteriën konden inzetten om op grote schaal plastic af te breken? Wat als we bacteriën efficiënter biobrandstof zouden kunnen laten produceren? Helaas is dit nog niet mogelijk, maar een groep studenten van de TU Delft presenteerde maandag in Boston een plan om hier verandering in te brengen en won daarmee twee prijzen.

10 oktober 2019

Pascale Daran: “‘Betrek me en ik leer’ is mijn onderwijsmotto”

Interactief college geven staat bij TNW Teacher of The Year Pascale Daran (LST) voorop. Ze coördineert het bachelorpracticum Biotechnology Basic Techniques en bespreekt wetenschappelijke literatuur met masterstudenten bij het vak Metabolic Reprogramming. “Deze vorm van onderwijs vind ik leuk, studenten merken dat ik dit vanuit mijn hart doe. Voor mij is een college geslaagd als de discussie zo geanimeerd is dat ik gewoon zou kunnen verdwijnen.”

26 september 2019

Lancering nieuwe grondstof uit afvalwater: Kaumera

Een duurzaam alternatief voor chemische stoffen in o.a. zaden, mestkorrels, beton en verf? Waterschappen, wetenschap (TU Delft) en bedrijfsleven presenteren op 2 oktober 2019 een nieuwe grondstof uit afvalwater: Kaumera Nereda® Gum. Deze grondstof is een duurzaam alternatief voor chemische grondstoffen en kan gebruikt worden als slimme coating voor zaden en mestkorrels, als lijm- en bindmiddel en op vele andere manieren.