21 juni 2023

Afscheidsrede hoogleraar Thijs Asselbergs ‘Over de nieuwe architect’

Ter gelegenheid van het afscheid van Thijs Asselbergs als hoogleraar Architectural Engineering (AE&T) organiseert de faculteit Bouwkunde van de TU Delft op dinsdag 4 juli het symposium 'Dag van de nieuwe architect' in de Oostserre. Om 16:00 uur spreekt Thijs zijn afscheidsrede ‘Over de nieuwe architect' uit. “Ik zie dit afscheid niet als een einde, maar als een nieuw begin”.

20 juni 2023

Klimaatverandering als spel - Comenius Grant voor Laura Cipriani

Met haar voorstel ‘Klimaatverandering als spel. (Mede)ontwerpen met kinderen aan het landschap van de toekomst’ heeft Laura Cipriani de prestigieuze Comenius Grant 2023 gewonnen. Met deze beurs kan zij haar visie op onderwijsinnovatie in de praktijk brengen.

19 juni 2023

Overlijdensbericht hoogleraar Tillmann Klein

Afgelopen zaterdag ontving de faculteit Bouwkunde het verdrietige bericht dat onze gewaardeerde en zeer betrokken collega Prof. Dr.-Ing. Tillmann Klein na een lange strijd tegen kanker op 17 juni 2023 in Rotterdam is overleden. Ons diepste medeleven gaat uit naar Tillmanns vrouw Usch, zoon Jakob, familie, vrienden, zijn collega's en studenten. We wensen hen allen heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.

15 juni 2023

Blinde vlekken vinden in de historiografie van architectuur en stedenbouw

Licht werpen op onderbelichte aspecten van de architectuur en stedenbouw in de twintigste eeuw. Dat is wat Janina Gosseye, hoogleraar Building Ideologies per maart 2023, voor ogen heeft. Hiervoor acht ze middelen zoals beeldverhalen en mondelinge bronnen heel geschikt. “Hoe beïnvloeden politieke, sociale en economische ontwikkelingen onze gebouwde omgeving? Wat betekent dit voor bewoners, opdrachtgevers, architecten, aannemers?”

15 juni 2023

Faculteit Bouwkunde TU Delft, PME Pensioenfonds en Achmea Real Estate starten Biobased Design Team

Faculteit Bouwkunde TU Delft, PME Pensioenfonds en Achmea Real Estate  starten Biobased Design Team

Tijdens de vastgoedbeurs Provada hebben Dick van Gameren, decaan van de faculteit Bouwkunde van de TU Delft, Eric Uijen van PME Pensioenfonds en Mascha Hendrickx van Achmea Real Estate op 14 juni een samenwerkingsovereenkomst getekend. Mede door de steun van PME Pensioenfonds en Achmea Real Estate kan een team van wetenschappers, inclusief een beoogd hoogleraar, bij de faculteit Bouwkunde van de TU Delft van start met het vergroten van kennis en kunde over het ontwerpen van gebouwen met hout en andere biobased materialen.

22 mei 2023

Het landschap als vertrekpunt voor duurzame verstedelijking

Duurzame verstedelijking, klimaatadaptatie en biodiversiteit vragen om een ontwerpaanpak die het landschap als uitgangspunt nemen. Dat is in het kort waar de nieuwe hoogleraar Steffen Nijhuis zich op richt binnen de leeropdracht Landscape-based Urbanism. “Het landschap biedt structuur, ecologische samenhang en variatie, maar is ook flexibel en multifunctioneel.” In een interview licht Steffen zijn onderzoek en ambitie verder toe.

15 mei 2023

BK alumna ontvangt runner up prijs bij Marina van Damme prijsuitreiking

Donderdag 11 mei vond de uitreiking van de Marina van Dammebeurs 2023 plaats, georganiseerd door Universiteitsfonds Delft. Drie Delftse alumna maakten kans op de felbegeerde beurs van €9.000. Bouwkunde alumna Ludovica Cassina won niet maar ging zeker niet met lege handen naar huis. Haar presentatie werd zo gewaardeerd dat ze een dubbele runner-up prijs in ontvangst mocht nemen ter waarde van €5.000, waarvan één ter beschikking gesteld door alumnus ir. Allerd Stikker vanuit het Fortuna Fonds en de ander door het Universiteitsfonds.

09 mei 2023

Tentoonstelling BK Africa: A Laboratory of the Future? te zien in Venetië

Met de tentoonstelling BK Africa: A laboratory of the future? van de faculteit Bouwkunde van de TU Delft als voortrekker, brengt de tentoonstelling in Venetië een selectie van recente projecten, onderzoek en andere initiatieven samen die ingaan op de snelle transformatie van het Afrikaanse continent. Het werk is ontwikkeld door studenten, docenten en partners in Afrika van de faculteit Bouwkunde.

08 mei 2023

TU Delft zet in op batterij van de toekomst

Een belangrijke uitdaging in de energietransitie is het efficiënt en flexibel opslaan én transporteren van hernieuwbare energie. Batterijen spelen daarin een belangrijke rol. Maar toch is er nog veel onderzoek en innovatie nodig. Om dat te stimuleren, lanceert TU Delft – donderdag 11 mei 2023 – e4BatteryDelft: een gloednieuw platform dat kijkt naar het elektrochemisch opslaan van hernieuwbare energie – met respect voor de wereld om ons heen, op een manier dat het betaalbaar is en ook nog eens volledig Europees.

08 mei 2023

Project ‘Cowborgs in de polder’: van ontworpen zuivellandschappen tot stikstofcrisis

Geautomatiseerde technologieën hebben de groei van de Nederlandse zuivelindustrie gestimuleerd. Tegenwoordig wordt deze sector bekritiseerd vanwege het negatieve effect op de natuur met name in de context van de stikstofcrisis. Om de milieuproblemen veroorzaakt door de landbouw beter aan te pakken, is het belangrijk om te begrijpen hoe de toepassing van automatisering en andere digitale technologie in deze sector, de omgeving waar voedsel wordt geproduceerd beïnvloedt.