Bericht over bijeenkomst ‘Architecturing Destruction in Gaza, Palestine’

De aangekondigde bijeenkomst op 24 april georganiseerd door BK scholars for Palestine’ en door de faculteit Bouwkunde gefaciliteerd, kan helaas niet doorgaan op de TU Delft campus. Gezien de verschillende signalen die mij als decaan in de afgelopen dagen hebben bereikt, hebben ik en het faciliterende team geen vertrouwen dat we een constructieve en respectvolle dialoog kunnen waarborgen. Daarom heb ik weloverwogen besloten om deze bijeenkomst niet kunnen faciliteren.

University and MBO students build circular prototypes together

What if students from Architecture, and Building Technology worked together with students from MBO to develop circular building products? How would a systematic exchange between them affect their learning? And would it lead to designing and making building products differently? This was the challenge for the students of the interdisciplinary elective course ‘Circular Building Product Design’: to design a comprehensive building system using bio-based materials and then build 1:1 prototypes of these systems together with students of ROC van Amsterdam | BouwAcademie Amsterdam. The results can now be seen at The Green Village.

17 april 2024

In Memoriam ir. Kees van der Linden

Met grote verslagenheid hebben wij kennis genomen van het plotselinge overlijden van Kees van der Linden. Wij wensen zijn dierbaren, familie en vrienden veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

11 april 2024

Waar zijn de wolkenkrabbers in Nederland?

We hebben een behoorlijk huisvestingsprobleem op te lossen in Nederland. Hoe kan het dat we geen overvolle metropolen met wolkenkrabbers hebben? En gaat dat in de toekomst veranderen? Universiteit van Nederland reisde met hoofddocent gebiedsontwikkeling Tom Daamen naar Rotterdam om dit uit te diepen.

10 april 2024

Maison d’Artiste weer terug bij Bouwkunde

Na een rondreis van een jaar in het kader van ‘100 Jaar Mythe Maison d’Artiste’ staat het schaalmodel nu weer bij de faculteit Bouwkunde.

04 april 2024

Een visie op de toekomst van wonen in Nederland

Afgelopen dinsdag, 2 april, presenteerde TU Delft’s Vision Team Wonen hun rapport ‘Ruimte voor wonen: naar een integrale aanpak van de Nederlandse woonopgave’. Vision Team Wonen is in 2023 ingesteld door de Rector Magnificus om zich te buigen over de toenemende woningnood in Nederland. Het team omvat experts uit CiTG, TBM, IO, en elke afdeling van Bouwkunde. De coördinatie lag bij Dr. Gerard van Bortel (MBE) en Ulf Hackauf (Urbanism).

04 april 2024

BK-onderzoekers pleiten in Science voor binnenluchtkwaliteit

BK-professoren Philomena Bluyssen en Atze Boerstra slaan de handen ineen met een wereldwijd netwerk van 37 collega-experts op het gebied van binnenmilieu. Hun gezamenlijke publicatie in Science roept op tot een betere bewaking en regulering van de binnenluchtkwaliteit (Indoor Air Quality, IAQ) in openbare ruimten. Het stelt onomwonden dat "verplichte standaarden zouden resulteren in immense voordelen voor de gezondheid en productiviteit van mensen over de hele wereld".

03 april 2024

'Transformatie naar Woningen': een nieuw open access boek

Nederland kampt met een toenemende woningcrisis, maar tegelijkertijd staan veel gebouwen leeg. Het boek 'Transformatie naar Woningen', redactie door vier BK-onderzoekers, geeft een uitvoerig overzicht van de haalbaarheid en duurzaamheid van het transformeren van deze gebouwen naar woonruimte.

02 april 2024

TU Delft presenteert visie op oplossen woningnood

Op 2 april presenteert de TU Delft haar advies voor de aanpak van de woningnood in een online rapport, een publieke tentoonstelling en een openbaar debat. In ons rapport, getiteld ‘Ruimte voor wonen’ bundelen onze experts hun kennis, adviseren we integrale maatregelen en presenteren we innovatieve benaderingen om het woningtekort in Nederland aan te pakken door huisvesting, energietransitie, klimaatadaptatie, circulariteit, industrie, landbouw, infrastructuur en natuur met elkaar te verweven.

Start nieuwe online cursus: Urban Ecology Design

Het is noodzakelijk om uitdagingen in de bebouwde omgeving zo snel mogelijk aan te pakken. Denk aan hittestress, verlies aan biodiversiteit en wateroverlast. Leer daarom in de nieuwe MOOC Urban Ecology Design hoe je kunt bijdragen aan een meer biodiverse, natuurinclusieve en duurzame bebouwde omgeving door op-de-natuur-gebaseerde oplossingen toe te passen in ontwerpen en beleid.