Studententeam terug naar Turkije

Vier dagen in een container overnachten om te begrijpen hoe de mensen nu leven die na de aardbeving in Turkije hun huizen verloren. Hoe is dat om in deze 'shelters' te wonen? “Naast het gebrek aan thermische isolatie is er ook een gebrek aan algemene isolatie, want we konden alles horen wat er buiten gebeurde.” vertelt Leyla van der Waarde van het Architectural Recovery Team (ART). “Onze buren in het containerkamp waren erg gastvrij en waren blij met ons verblijf in hun kamp.” vult Meriç Kessaf aan.

3, 2, 1… Space Oasis Delft is definitief van de grond

Afgelopen september is Space Oasis Delft van start gegaan, een nieuw Dream Team met een sterke inbrengst vanuit Bouwkunde. Het doel: ontwerp een volledig functioneel onderkomen voor meer dan 150 mensen… op de maan. “Dit project is zo veelzijdig!” zegt Marit Vegt, Team Manager en student aan de faculteit Bouwkunde. “Naast ontwerpen zijn we bezig met ingenieurswerk, 3D-renderen, psychologie, fysieke gezondheid, en zelfs stedenbouw.”

Waterlinies Scriptieprijs voor gepromoveerde Federica Marulo

Hoe kunnen historische militaire systemen behouden blijven in grootstedelijke gebieden? Dat is in een notendop het onderwerp van het bekroonde onderzoek van Federica Marulo. Onlangs ontving ze de Waterlinies Scriptieprijs voor haar proefschrift.

08 november 2023

Toegenomen leencapaciteit keert de recente koopprijsdaling

De koopprijzen zijn wederom licht gestegen in het derde kwartaal van 2023, maar het aantal afgesloten hypotheken en het aantal verkochte woningen stabiliseert. Door de enorme krapte op de koopwoningmarkt leidt de verruiming van de maximale leencapaciteit van huishoudens meteen tot stijgende verkoopprijzen. Omdat het aanbod van (nieuwbouw) koopwoningen ook de komende maanden beperkt blijft, zal de koopprijsontwikkeling ook in de komende periode sterk afhangen van de veranderingen in de maximale leencapaciteit.

01 november 2023

Van bakstenen naar boomwadi: Bouwkunde verbouwt haar voorplein

In 2024 wordt het voorplein van de Bouwkunde faculteit verbouwd tot Stadsklimaatbos in de vorm van een boomrijke ‘wadi’ (Arabisch voor rivierbedding). Het plein wordt niet alleen een fijnere plek voor studenten en medewerkers, maar biedt ook ruimte voor een hele rits nieuwe onderzoeken. Dr. Nico Tillie: “We bestuderen alle niveaus, van de bodem tot hoog in de lucht en van uitstoot tot biodiversiteit.” En volgens Dr. René van der Velde “gaan we ver voorbij de state-of-the-art… we zijn bezig met het uitvinden van een nieuw bostype.”

01 november 2023

Alex de Rijke benoemd tot professor Timber Architecture

Als kind was hij dol op het bouwen van boomhutten en als architectuurstudent bewonderde hij vooral houten bouwwerken. Zelf begon hij met hout te werken toen hij het huis van zijn moeder op basis van een eigen ontwerp verbouwde en daarbij afgedankte multiplex gebruikte. “Dat was logisch, want ik had bouwmateriaal nodig, ik had geen geld en ik kon niet tegen verspilling.” Per november 2023 is Alex de Rijke (1960) benoemd tot professor Timber Architecture aan de Faculteit Bouwkunde van de TU Delft.

31 oktober 2023

In memoriam John Habraken

Op zaterdag 21 oktober 2023 is John Habraken, een van de grondleggers van open bouwen en SAR (Stichting Architecten Research), overleden. John was alumnus van de TU Delft en heeft sinds de jaren ‘60 een grote invloed gehad op meerdere generaties architecten.

31 oktober 2023

Intreerede Marlon Boeve – Proof of the Pudding

Nederland worstelt met grote vraagstukken op het terrein van mobiliteit, woningbouw, verduurzaming en klimaat. Gezien alle grote opgaven komen er al snel meerdere belangen samen in gebiedsontwikkeling. Het omgevingsrecht staat daarbij vol in de schijnwerpers. Op 10 november 2023 houdt Marlon Boeve haar intreerede ‘De Omgevingswet en duurzame stedelijke gebiedsontwikkeling. The Proof of the Pudding.’

30 oktober 2023

De vastgelopen woningmarkt door de ogen van Peter Boelhouwer – een essay

Het kan niemand ontgaan zijn, maar het gaat niet goed met de Nederlandse woningmarkt. Tal van problemen zijn voortdurend in het nieuws, een ‘bouwstop’ vanwege stikstof, stagnerende bouw vanwege een tekort aan materialen of goed opgeleid personeel. Een vastgelopen huurmarkt, te weinig sociale huurwoningen of de stijgende prijzen van de koopwoningen door krapte en hogere rente op hypotheken. De problemen zijn talrijk en complex. Hoe hier weer uit te komen? Hoogleraar Peter Boelhouwer schreef een essay.

25 oktober 2023

Vier het verleden, schets de toekomst: start van de Urban Design maand

De Urban Design maand (UDM) vindt plaats tussen 24 oktober en 28 november. Het doel is om iedereen, vooral studenten, aan te sporen om zich te verdiepen in dit onderwerp. Een van de organisatoren is assistant professor Victor Muñoz Sanz. "We willen nieuwe samenwerkingen, nieuwe kennis, en nieuwe onderwijspraktijken stimuleren. Allemaal voor het aanpakken van toekomstige uitdagingen."