30 oktober 2023

De vastgelopen woningmarkt door de ogen van Peter Boelhouwer – een essay

Het kan niemand ontgaan zijn, maar het gaat niet goed met de Nederlandse woningmarkt. Tal van problemen zijn voortdurend in het nieuws, een ‘bouwstop’ vanwege stikstof, stagnerende bouw vanwege een tekort aan materialen of goed opgeleid personeel. Een vastgelopen huurmarkt, te weinig sociale huurwoningen of de stijgende prijzen van de koopwoningen door krapte en hogere rente op hypotheken. De problemen zijn talrijk en complex. Hoe hier weer uit te komen? Hoogleraar Peter Boelhouwer schreef een essay.

25 oktober 2023

Vier het verleden, schets de toekomst: start van de Urban Design maand

De Urban Design maand (UDM) vindt plaats tussen 24 oktober en 28 november. Het doel is om iedereen, vooral studenten, aan te sporen om zich te verdiepen in dit onderwerp. Een van de organisatoren is assistant professor Victor Muñoz Sanz. "We willen nieuwe samenwerkingen, nieuwe kennis, en nieuwe onderwijspraktijken stimuleren. Allemaal voor het aanpakken van toekomstige uitdagingen."

23 oktober 2023

BK Masterstudent Jacopo Zani een van de drie winnaars Archiprix 2023

Op zaterdag 21 oktober zijn de winnaars van de Nederlandse Archiprix 2023 bekend gemaakt. Alumnus Jacopo Zani van de Mastertrack Architecture is met ‘Gardens of Dialectics’ een van de drie winnaars.

18 oktober 2023

Collaborative living uitgelicht - boekpresentatie

Collaborative living (collectief wonen) beleeft een revival in Nederland. Te midden van een ongekende huizencrisis wenden steeds meer mensen zich tot collectieve zelforganisatie om te zorgen voor huisvesting die gemeenschapsgericht, milieuvriendelijk en betaalbaar is. Maar waarom komen deze initiatieven zo moeilijk van de grond? En wat kunnen we leren van andere Europese landen?

16 oktober 2023

Hoogleraar Co Verdaas nieuwe Deltacommissaris

Co Verdaas is onlangs benoemd tot regeringscommissaris voor het Nationaal Deltaprogramma. Co Verdaas start begin december met zijn werkzaamheden als deltacommissaris: “Ik vind het zeer eervol dat ik als deltacommissaris een bijdrage mag leveren aan een klimaatbestendige toekomst van onze delta. Water heeft Nederland gevormd en zal dat blijven doen.”

11 oktober 2023

GlassLab: het centrum van innovatie in architecturaal glasdesign

Het nieuwe GlasLab in onze faculteit wordt hét centrum van innovatie in architecturaal glasdesign en constructie aan TU Delft. In dit lab wordt onderzoek gedaan naar glasproducten en -constructies die de gebouwde omgeving zullen transformeren.

11 oktober 2023

De BK Treasury opent: ontdek de archieven

Op 12 oktober opent de BK Treasury officieel haar deuren. Iedereen is uitgenodigd om tussen 17u en 18u naar de Oostserre te komen om mee te doen aan deze viering van de geschiedenis van architectuur en ontwerp. De Treasury toont de komende weken drie stoelen van de beroemde Nederlandse ontwerper Gerrit Rietveld, samen met documenten over hun oorsprong. De vitrines zullen in de nabije toekomst een wisselende verzameling van schatten tentoonstellen.

10 oktober 2023

Andy van den Dobbelsteen verkozen tot MVO-Manager van het Jaar 2023

05 oktober 2023

Hoe we opkomen voor Equity, Diversity and Inclusion in onze community

Hoe we opkomen voor Equity, Diversity and Inclusion  in onze community

Robert Gorny, bijnaam Bob, is architectuurtheoreticus, docent en onderzoeker. In zijn werk heeft hij zich altijd beziggehouden met feministische filosofie en queer theory. Daarom was zijn benoeming tot Diversity Officer (nu EDI-officer genoemd) afgelopen februari een logische volgende stap. Cecile Calis solliciteerde oorspronkelijk naar dezelfde functie, maar haar pleidooi voor een community-gerichte aanpak overtuigde de decaan om de nieuwe functie van Community Officer te creëren. Samen zetten ze zich binnen de faculteit Bouwkunde in voor Equity, Diversity, Inclusion (EDI) en het verbinden van onze Community.

04 oktober 2023

In gesprek met Ai Weiwei – een terugblik

Ai Weiwei is een conceptueel kunstenaar, politiek activist en filosoof uit China. Hij was in Nederland voor de opening van de tentoonstelling 'Ai Weiwei. In Search of Humanity' in de Kunsthal. Voor docent Job Schroën van de master studio Extreme was dit een uitgelezen kans om Ai Weiwei uit te nodigen op onze faculteit.