04 oktober 2023

In gesprek met Ai Weiwei – een terugblik

Ai Weiwei is een conceptueel kunstenaar, politiek activist en filosoof uit China. Hij was in Nederland voor de opening van de tentoonstelling 'Ai Weiwei. In Search of Humanity' in de Kunsthal. Voor docent Job Schroën van de master studio Extreme was dit een uitgelezen kans om Ai Weiwei uit te nodigen op onze faculteit.

27 september 2023

AI inzetten voor bouwkunde en bouwkunst

Promovendi Nail Ibrahimli en Shenglan Du doen allebei onderzoek naar de manier waarop architectuur met AI kan worden verbeterd. Nail bouwt AI-modellen die fotogrammetrie combineren met kunstwerkanalyse om gestileerde 3D-objecten te maken. Shenglan raakte gefascineerd door het verwerken van puntenwolken van bomen en het reconstrueren van hun vormen uit ruwe gegevens. Voor haar PhD breidt ze dit uit naar stedelijke objecten in het algemeen.

26 september 2023

BK-Archiprix selectie 2024 bekend

Tijdens de feestelijke slotceremonie van BK-Archiprix zijn de deelnemers voor de Nationale Archiprix, de jaarlijkse prijsvraag voor aanstormend ontwerptalent, bekendgemaakt. De jury selecteerde de negen projecten voor deelname aan deze toonaangevende Archiprix.

20 september 2023

Achter de schermen bij de vervaardiging van de Apple glassculptuur Mirage

De Mirage is een buitensculptuur gemaakt van meer dan 450 glazen cilindrische zuilen uit 70 verschillende soorten woestijnzand. De realisatie ervan was geen gemakkelijke taak en honderden mensen wereldwijd hebben er aan bijgedragen. De afgelopen 2 jaar heeft de TU Delft Glasgroep achter de schermen gewerkt aan de R&D van een prachtige maar uitdagende gegoten glassculptuur.

De Delftse Bomenatlas: meer dan slechts kaarten

Wist je dat veel steden ook bossen zijn? Je kunt het zelf zien als je Google Maps op satellietbeeld zet. Vanuit de lucht zie je dat de gemiddelde boombedekking in steden vaak meer dan 40% is, ruim boven de ondergrens van de classificatie 'bos'. Bepaalde delen van Delft bereiken zelfs 65%, wat meer is dan de meeste natuurlijke bossen in Europa. Maar wat voor soort bos is Delft? Of, beter gezegd, welke soorten vinden we in Delft?

20 september 2023

Marina Tabassum benoemd als hoogleraar Architectural Design for Climate Adaptation

Marina Tabassum woont en werkt in Bangladesh. Voor haar is ‘Architectural Design for Climate Adaptation’ niet zozeer een keuze als wel een noodzaak. Daarbij hanteert ze een eigen stijl, gebaseerd op kennis over de lokale klimaatomstandigheden, materialen, geschiedenis, cultuur en gemeenschap. Marina Tabassum is per 15 september 2023 benoemd als hoogleraar bij de faculteit Bouwkunde.

28 augustus 2023

Kom Kijken: een tentoonstelling over Antoni van Leeuwenhoek ontworpen door vijf studenten

Vandaag opent de tentoonstelling 'Kom Kijken' in de Oude Kerk in Delft. De tentoonstelling viert zowel het leven en werk van Antoni van Leeuwenhoek als het onderzoek binnen de microbiologie. Ze is het resultaat van ruim een jaar werk van kunstenaars, ontwerpers en een bouwteam. Essentieel voor het project waren de ontwerpen en marketing door studenten van de TU Delft Faculteit Bouwkunde.

10 augustus 2023

Ontwikkeling koopwoningmarkt past binnen normaal seizoenspatroon

Het tweede kwartaal van 2023 laat een gunstigere koopprijsontwikkeling zien, evenals een hoger aantal afgesloten hypotheken en verkochte woningen. Dit past binnen het gebruikelijke seizoenspatroon van de koopwoningmarkt. Dit kan daarom nog niet gezien worden als de definitieve ommekeer van de huidige neerwaartse correctie op de koopwoningmarkt. Er zijn wel aanwijzingen dat een vrije val van transacties en prijzen niet te verwachten is in de komende maanden.

17 juli 2023

TU Delft lanceert online cursus Sustainable Building with Timber

“De wijze van bouwen en materialiseren moet veranderen,” aldus Arjan van Timmeren, hoogleraar Environmental Technology & Design aan de TU Delft. Meer dan 35% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen is afkomstig uit de gebouwde omgeving, waarvan een derde specifiek gerelateerd is aan de productie van bouwmaterialen zoals beton, metaal en kunststoffen. Naast klimaatverandering zijn er nog andere uitdagingen waar de bouwsector mee te maken heeft, zoals schaarste van grondstoffen, gezondheidskwesties en de noodzaak om voldoende woningen te bouwen.

14 juli 2023

Intreerede Zef Hemel: ‘Mooi land, een Odyssee.’

In zijn Delftse onderzoek naar de revitalisering van stad en land, in het bijzonder Groningen en Friesland, neemt hoogleraar Zef Hemel het noordelijke landschap met zijn rijke bewoningsgeschiedenis als uitgangspunt. In de komende klimaatverandering moeten wij ons voorbereiden op zeespiegelstijging, verzilting, overstromingen, hitte en intense droogte.