04 mei 2023

Druk op de Nederlandse koopwoningmarkt neemt verder af

In het eerste kwartaal van 2023 zet de daling van de koopprijzen van woningen verder door. Ook blijkt het aantal verkochte woningen in de bestaande woningvoorraad op een lager niveau uit te komen dan we in voorgaande jaren gewend zijn geweest. Toch is er zeker geen sprake van een vrije val op de koopwoningmarkt. De markt raakt wel meer ontspannen, waardoor de consument iets meer keuze krijgt en steeds vaker weer onder de vraagprijs durft te bieden. De geringe nieuwbouwproductie van koopwoningen en de aanhoudende bevolkingsgroei zorgen wel voor een toenemende vraagdruk, waardoor prijsstijgingen op de middellange termijn aannemelijk is.

13 april 2023

Onderzoek bij faculteit Bouwkunde zeer goed beoordeeld

Eind november 2022 bezocht een commissie van vooraanstaande experts de Faculteit Bouwkunde om zich een oordeel te vormen over ons onderzoek (2016-2021). De bevindingen van de commissie tijdens deze onderzoeksvisitatie zijn heel positief.

12 april 2023

Toekomst van een omstreden linie

Ons verleden heeft soms omstreden kanten, als het bijvoorbeeld gaat om erfgoed verbonden met de Tweede Wereldoorlog of de slavernij. Bij het beschermen van dit omstreden erfgoed, moet er een goed plan zijn om de verschillende visies en gevoeligheden rond dit erfgoed te waarderen. Erfgoedexperts willen dit natuurlijk bewaren. Maar hoe denkt het publiek dat naast dit erfgoed woont daarover?

07 april 2023

Open technologie laureaat voor ‘‘UPCAST GLASS: Upcycling van glasafval door gieten’

Het recyclen van glas reduceert het gebruik van primaire grondstoffen en energiegebruik tijdens productie. Alleen verpakkingsglas wordt nu gerecycled. Bijna al het andere glas wordt gedowncycled of gestort. De huidige glasproductieprocessen kunnen niet omgaan met de vervuiling en de chemische variaties in de reguliere afvalglasstromen.

07 april 2023

"De wooncrisis lossen we niet op door bouwen 1 miljoen woningen"

De wooncrisis staat tegenwoordig hoog op de politieke agenda. Dat was in 2019 nog wel anders. Bij TU Delft waren de contouren van het probleem destijds wél al in beeld. Marja Elsinga (hoogleraar Housing Institutions & Governance) kreeg de vraag om het project 1M Homes te leiden. Centraal stond de vraag: is het noodzakelijk om één miljoen woningen bij te bouwen of kan het anders?

Groeifondsgelden voor Toekomstbestendige leefomgeving

Met het Nationaal Groeifonds investeert de Nederlandse regering miljarden in projecten die zorgen voor economische groei voor de lange termijn. Onlangs is voor het programma Toekomstbestendige Leefomgeving, waar industriële nieuwbouw- en renovatieoplossingen worden (door)ontwikkeld het definitieve budget toegekend.

28 maart 2023

“Duurzame toepassingen lossen niet vanzélf alle problemen op.”

Welke woorden zijn nodig om uitdrukking te geven aan wat je ervaart als je de IPCC-rapporten en de kranten leest? Om een echt duurzame toekomst te beschrijven? Silke Jonk (student industrial ecology TU Delft) en Elise Chalcraft (oud-student sociology and urban studies, EUR) maakten een woordenboek met tien nieuwe begrippen. Eén daarvan wordt voorgelegd aan Arjan van Timmeren hoogleraar Environmental Technology & Design en wetenschappelijk directeur van Resilient Delta Initiative.

Vier ontwerpen voor aardbevingsbestendige onderkomens voor Turkije en Syrië

Modulaire woningen die snel aangepast kunnen worden aan een gezinssituatie, puin slim hergebruiken als bouwmateriaal voor tijdelijke woningen, noodopvang in tentenkampen zo opzetten dat toch gemeenschappen samen kunnen zijn. Met zulke woonoplossingen en ontwerpen kwamen 50 studenten van de TU Delft na een onderwijsweek over aardbevingsbestendig bouwen en architectuur na humanitaire rampen.

Dick van Gameren herbenoemd als decaan van de faculteit Bouwkunde

Het College van Bestuur heeft Prof. ir. Dick van Gameren herbenoemd als decaan van de faculteit Bouwkunde. Hij trad in april 2019 aan als decaan en begint op 1 april aanstaande aan een tweede termijn van vier jaar.

16 maart 2023

Bouwkunde wetenschappers bij UN Water Conference

Naar aanleiding van Wereld Waterdag is er een grote conferentie van de United Nations over water in de week van 20-24 maart. Deze UN Water Conference gaat over het versnellen van veranderingen om de water- en sanitaire crisis op te lossen. Wetenschappers en stakeholders vanuit de hele wereld komen samen tijdens de UN Water Conference om hun kennis te delen. Vanuit de TU Delft en onze faculteit zijn er ook meerdere bijdragen.