09 februari 2023

Koopprijzen dalen voorlopig verder op de Nederlandse koopwoningmarkt

Terwijl het aantal verkochte woningen in de bestaande woningvoorraad redelijk stabiel blijft, zet de daling van de koopprijzen in het vierde kwartaal van 2022 gestaag door. De fors gestegen hypotheekrente in de afgelopen maanden heeft direct gevolgen voor de leencapaciteit van huishoudens. In combinatie met de recente koopprijsdaling, maakt deze rentestijging potentiële kopers bovendien weer meer risicomijdend.

25 januari 2023

Open boek Teaching Design For Values: Concepts, Tools & Practices

Het identificeren, interpreteren en implementeren van maatschappelijke waarden in universitair onderwijs is een essentieel onderdeel van verantwoord innoveren en ontwerpen voor rechtvaardige, inclusieve en duurzame samenlevingen. Terwijl er nu een goed gedefinieerde en groeiende hoeveelheid onderzoek bestaat over de theorie en toepassing van ontwerpen voor waarden (of 'waardegevoelig ontwerpen'), blijft de pedagogische dimensie momenteel onderbelicht.

23 januari 2023

Het Antoni van Leeuwenhoekjaar start met gratis tentoonstelling: FOCUS

“FOCUS: 25 students designing for Antoni van Leeuwenhoek" is een unieke tentoonstelling die de creatieve mogelijkheden van een microbiologie expositie laat zien. De tentoonstelling in OPEN Delft vindt plaats naar aanleiding van het jaar van Antoni van Leeuwenhoek, een van de belangrijkste figuren uit de geschiedenis van de microbiologie. Dit jaar is het 300 jaar geleden dat Antoni van Leeuwenhoek overleed in Delft, nadat hij hier meer dan 90 jaar heeft gewoond en gewerkt.

18 januari 2023

Spaces of Display ‘FOCUS: 25 students designing for Antoni van Leeuwenhoek’

Spaces of Display is een unieke tentoonstelling die de creatieve mogelijkheden van een microbiologie expositie laat zien. De tentoonstelling ‘FOCUS: 25 students designing for Antoni van Leeuwenhoek’ vindt plaats naar aanleiding van het jaar van Antoni van Leeuwenhoek, een van de belangrijkste figuren uit de geschiedenis van de microbiologie.

12 januari 2023

FLIARA - De rol van vrouwen in een duurzamere toekomst voor het platteland

Het nieuw gestarte project FLIARA (Female-Led Innovation in Agriculture and Rural Areas) stelt op unieke wijze een transdisciplinaire, innovatieve methodologie voor om het begrip, het bewustzijn en de erkenning van de rol van vrouwen in een duurzamere toekomst op het platteland te verbeteren en voorstellen te ontwikkelen voor de wijze waarop effectievere beleids- en bestuurskaders dit kunnen ondersteunen en het vermogen van vrouwen om hieraan bij te dragen kunnen vergroten.

12 januari 2023

Herontwerp geeft zorggebouwen tweede leven

Hoogleraar Thijs Asselbergs breekt een lans voor het Open Bouwen van architect John Habraken. “Deze manier van bouwen heeft een positieve invloed op circulariteit, aanpasbaarheid en bevordert ook de invloed van gebruikers.” Naar aanleiding van de casus om het Amsterdam UMC te vernieuwen werd Asselbergs geïnterviewd door FMTGezondheidszorg over dit onderwerp.

11 januari 2023

De gezondheid van vrouwen op het werk wordt niet echt goed begrepen

Welke gevolgen heeft kantoorinrichting voor gendergelijkheid? Voor het project 'Her Office’ waar Dr. Amy Thomas momenteel aan werkt kreeg zij een NWO Veni subsidie. Het is een historisch onderzoek naar de manier waarop het ontwerp van de werkplek op de een of andere manier gevolgen had voor gendergelijkheid. Thomas doet een historisch onderzoek naar dit onderwerp en werd hiervoor geïnterviewd door TU Delta.

20 december 2022

VR vergroot vertrouwen in verbouwen

Een bewoner staat voor een grote renovatie van zijn huurwoning. Wat houdt de renovatie in, welke keuzes kan een huurder zelf maken, hoe moet hij zich voorbereiden en hoe ziet het eindresultaat er uit? Met virtual reality doorloopt een bewoner in een half uur alle fases van sloop tot eindresultaat.

16 december 2022

Digitale betrokkenheid van burgers bij erfgoed – een EHT podcast

Digitale betrokkenheid van burgers bij erfgoed  – een EHT podcast

In een podcast aflevering van European Heritage Tribune legt onderzoeker Nan Bai uit hoe sociale media kunnen helpen om de betrokkenheid van burgers bij erfgoedsites te begrijpen. In antwoord op Bai geeft Inez Weyermans van de afdeling erfgoed van de gemeente Amsterdam haar visie op dilemma's rond de waardering van de beroemde Amsterdamse grachtengordel.

15 december 2022

Bieke Cattoor nieuw lid De Jonge Akademie

Dit jaar behoort Bieke Cattoor van de afdeling Urbanism, sectie Landschapsarchitectuur tot een van de tien nieuwe leden van De Jonge Akademie. De Jonge Akademie is een dynamisch en innovatief platform van onderzoekers uit verschillende disciplines met visie op wetenschap en wetenschapsbeleid.