13 februari 2024

Project Real Versus Digital gehonoreerd

Nationale bibliotheken, zoals de KB in Nederland, zijn al jaren bezig om hun collecties te digitaliseren. Door het stijgende energieverbruik en de kosten van digitale infrastructuren staan bibliotheken steeds meer onder druk om hun energieverbruik en uitstoot te verminderen, en tegelijkertijd maximale bruikbaarheid en toegankelijkheid te garanderen.

01 november 2023

Alex de Rijke benoemd tot professor Timber Architecture

Als kind was hij dol op het bouwen van boomhutten en als architectuurstudent bewonderde hij vooral houten bouwwerken. Zelf begon hij met hout te werken toen hij het huis van zijn moeder op basis van een eigen ontwerp verbouwde en daarbij afgedankte multiplex gebruikte. “Dat was logisch, want ik had bouwmateriaal nodig, ik had geen geld en ik kon niet tegen verspilling.” Per november 2023 is Alex de Rijke (1960) benoemd tot professor Timber Architecture aan de Faculteit Bouwkunde van de TU Delft.

17 juli 2023

TU Delft lanceert online cursus Sustainable Building with Timber

“De wijze van bouwen en materialiseren moet veranderen,” aldus Arjan van Timmeren, hoogleraar Environmental Technology & Design aan de TU Delft. Meer dan 35% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen is afkomstig uit de gebouwde omgeving, waarvan een derde specifiek gerelateerd is aan de productie van bouwmaterialen zoals beton, metaal en kunststoffen. Naast klimaatverandering zijn er nog andere uitdagingen waar de bouwsector mee te maken heeft, zoals schaarste van grondstoffen, gezondheidskwesties en de noodzaak om voldoende woningen te bouwen.

07 april 2023

Open technologie laureaat voor ‘‘UPCAST GLASS: Upcycling van glasafval door gieten’

Het recyclen van glas reduceert het gebruik van primaire grondstoffen en energiegebruik tijdens productie. Alleen verpakkingsglas wordt nu gerecycled. Bijna al het andere glas wordt gedowncycled of gestort. De huidige glasproductieprocessen kunnen niet omgaan met de vervuiling en de chemische variaties in de reguliere afvalglasstromen.

12 januari 2023

Herontwerp geeft zorggebouwen tweede leven

Hoogleraar Thijs Asselbergs breekt een lans voor het Open Bouwen van architect John Habraken. “Deze manier van bouwen heeft een positieve invloed op circulariteit, aanpasbaarheid en bevordert ook de invloed van gebruikers.” Naar aanleiding van de casus om het Amsterdam UMC te vernieuwen werd Asselbergs geïnterviewd door FMTGezondheidszorg over dit onderwerp.

16 december 2022

Digitale betrokkenheid van burgers bij erfgoed – een EHT podcast

Digitale betrokkenheid van burgers bij erfgoed  – een EHT podcast

In een podcast aflevering van European Heritage Tribune legt onderzoeker Nan Bai uit hoe sociale media kunnen helpen om de betrokkenheid van burgers bij erfgoedsites te begrijpen. In antwoord op Bai geeft Inez Weyermans van de afdeling erfgoed van de gemeente Amsterdam haar visie op dilemma's rond de waardering van de beroemde Amsterdamse grachtengordel.

24 oktober 2022

Hoe zien de binnenklimaatinstallaties van de toekomst eruit?

De coronapandemie, zomerhitte, hoge gasprijzen… in de afgelopen jaren was er om uiteenlopende redenen veel te doen over het binnenklimaat van gebouwen. De beheersing daarvan met behulp van techniek is het vakgebied van Atze Boerstra, hoogleraar Building Services Innovation aan de TU Delft. Op 11 november spreekt hij zijn intreerede uit met de titel Indoor Climate Systems Design in Times of Uncertainty.

05 oktober 2022

Patent voor onzichtbaar volledig omkeerbaar fool-proof verbindingssysteem

Hoe ontwikkel je een nieuw verbindingssysteem voor verticale componenten dat een gemakkelijke montage en demontage mogelijk maakt terwijl het visueel niet opvalt? Een dergelijk demontabel mechanisch verbindingssysteem is belangrijk, om zo het hergebruik en de recycling van bouwmaterialen en componenten in de bouw te vergroten.

09 maart 2022

Oplossing voor verduurzaming 847.000 verouderde portiekflats

Veel van de verouderde typische Nederlandse portiekflats zijn grootverbruikers van energie en belanden daarom vaak op de slooplijst. Deze typische flats hoeven echter niet uit het straatbeeld te verdwijnen. Symbiotic Urban Movement (SUM) - een studententeam van de TU Delft - heeft een plan ontwikkeld om alle 847.000 portiekflats in Nederland duurzaam te transformeren en meer woningen te creëren.

02 februari 2022

Bouwflix – Ervaar de bouwplaats digitaal

Docenten, studenten en bouwpraktijk ervaren een kloof tussen de bouwkundige aan het bureau en de vakman/vrouw op de bouwplaats. De beginnende bouwkundige heeft een grote afstand tot de bouwplaats, en kan zich daardoor moeilijk staande houden in contacten met aannemers en uitvoerders.