15 november 2021

Prijs voor publicatie Reglazing Modernism

Het boek Reglazing Modernism, geschreven door Uta Pottgiesser, biedt 20 diepgaande casestudies van iconen van de moderne architectuur in zowel Europa als Noord- en Zuid-Amerika. Het boek concentreert zich op ingrepen in staalskelet beglazingen en biedt een kritische beoordeling van historische gebouwschillen, hun waarden, schade en mogelijkheden. Terwijl het ook opkomende technologieën onderzoekt die betere prestaties van de gebouwschil en het gebouw in de toekomst kunnen bieden. Aan de hand van een selectie van 20 iconische gebouwen in Europa en de VS, documenteert het boek de huidige technologische status van de drie meest gebruikte strategieën van vandaag: restauratie, rehabilitatie, en vervanging.

02 november 2021

"Re3 Glass" onderzoek vertegenwoordigt thema "Klimaatverandering" bij EU-Parlamentarium

Ondanks de indruk dat glas 100% te recyclen is, wordt de overgrote meerderheid van de dagelijkse glasproducten niet hergebruikt. Het project "Re3 Glass" toont dat dit zeker anders kan. Met speciaal gegoten glascomponenten gemaakt van glasafval is het project "Re3 Glass" nu geselecteerd om het thema "klimaatverandering" te vertegenwoordigen in het Parlamentarium - het bezoekerscentrum van het Europees Parlement in Brussel.

15 oktober 2021

BK aanwezig met twee projecten bij Dutch Design Week

Tijdens de Dutch Design Week (DDW) is er aandacht voor twee projecten van onze faculteit: een duurzame circulaire tussenwand van mycelium en een glazen vakwerk voor het zichtbaar maken van krachten in een constructie.

10 juni 2021

Luchtkwaliteit in de operatiekamer; kan dit efficiënter en anders?

De lucht in een operatiekamer wordt doorlopend ververst met HEPA gefilterde lucht. Dit voorkomt infecties, zo is de gedachte. In vrijwel iedere OK wordt met luchtbehandelingssystemen voor elk type ingreep op eenzelfde manier de lucht gezuiverd. Wetenschappers vanuit verschillende disciplines, waaronder ook Peter Luscuere van Bouwkunde, onderzoeken in het Medical Delta Living Lab OnderzoeksOK of dit anders, beter en efficiënter kan.

18 mei 2021

Amsterdamse kademuren renoveren en energieambities waarmaken

Warmte uit het Amsterdamse grachtenwater zou in de zomer kunnen worden opgevangen, opgeslagen in de ondergrond, om in de winter te gebruiken. Aquathermische energie uit oppervlaktewater zou een alternatief kunnen zijn voor aardgas, aangezien deze stad een groot aantal grachten en open water telt. AMS Institute, samen met onderzoeker Maéva Dang van de faculteit Bouwkunde, werkt aan het oplossen van de energie uitdagingen van Amsterdam.

05 mei 2021

ODECO Project: Data zijn de sleutel tot het succes van informatie-economieën

De waarde van de Europese gegevenseconomie wordt geraamd op 739 miljard euro en zal de komende jaren hoogstwaarschijnlijk nog aanzienlijk groeien. Vooral wanneer gegevens openlijk met het publiek worden gedeeld, zal naar verwachting nog meer waarde worden gecreëerd. De huidige ontwikkelingen op het gebied van open data worden zijn helaas zeer gefragmenteerd. De TU Delft heeft nu financiering gekregen voor het project 'Towards a sustainable Open Data ECOsystem' (ODECO) van de H2020 Marie Skłodowska-Curie actie Innovative Training Networks.

24 februari 2021

Renoveren met respect

Meer dan 30% van de Nederlandse woningvoorraad is gebouwd tussen 1965 en 1985. Deze woningen moeten in de komende jaren gerenoveerd worden om te voldoen aan eisen en wensen op het gebied van energiegebruik, esthetiek, wooncomfort en leefbaarheid. Hoe kunnen we deze grote, diverse en complexe woningvoorraad een duurzame toekomst geven, en daarbij de huidige waarden van de woningen en leefomgeving respecteren?

26 januari 2021

Hoofdkantoor DOCOMOMO International komt naar TU Delft

Aan het eind van de jaren tachtig waren veel moderne erfgoedmeesterwerken al gesloopt of onherkenbaar veranderd. Dit was vooral te wijten aan het feit dat velen niet als erfgoedelementen werden beschouwd, dat hun oorspronkelijke functies ingrijpend waren veranderd en dat hun technologische innovaties niet altijd bestand waren geweest tegen langdurige belasting.

08 december 2020

Prijs edX voor Delftse MOOC over energieneutrale gebouwen

Andy van den Dobbelsteen, Eric van den Ham en Tess Blom (Faculteit Bouwkunde) zijn de winnaars van 2020 edX Prize for Exceptional Contributions in Online Teaching and Learning, met hun online cursus (MOOC) "Zero-Energy Design: an approach to make your building sustainable". Deze MOOC helpt deelnemers om uit te zoeken welke energiemaatregelen zij kunnen toepassen om hun gebouwen (meer) duurzaam en energiezuinig te maken.

24 november 2020

Drie BK alumni winnen de NRP Masterprijs 2020

Dit jaar hebben drie BK-alumni, Aditya Parulekar (Bouwtechnologie) Iris Moons (MBE) en Ananta Vania Iswardhani (Erfgoed & Architectuur) de eerste, tweede en derde prijs in de wacht gesleept van de NRP Masterprijs 2020.