17 september 2020

Keramisch klimaatgevel werkt als de radiator van een auto

Energiebesparing in gebouwen gaat gewoonlijk vooral om het beperken van de uitstroom van warmte of koelte via de gevel. Promovendus Jason Vollen draait het om: zijn keramische gevelsysteem laat warmte binnen en slaat het op om te gebruiken wanneer het nodig is.

15 juli 2020

Vermindering van het gasverbruik van kassen

Kassen gebruiken grote hoeveelheden aardgas voor het behoud van de ideale groeiomstandigheden van het gewas. BK Alumna Liesanne Wieleman en Jildou de Jong van de start-up Thermeleon en onderzoeker Martin Tenpierik kregen van NWO een Take-Off subsidie om een onderzoek te doen naar de technische en financiële haalbaarheid van een nieuw zeefsysteem, dat functioneert als een passieve warmtebatterij. De eerste resultaten laten een goed potentieel zien voor het terugdringen van de jaarlijkse gasvraag van de tuinbouwsector in Nederland.

15 juli 2020

Plaatsen waar mensen naartoe moeten willen

De behandeling van besmettelijke ziekten als COVID-19 en ebola is uitdagend, al helemaal op locatie onder extreme omstandigheden. Hoe kan je architectonisch ontwerp inzetten om zulke klinieken technisch mogelijk te maken én benaderbaar? In samenwerking met Artsen Zonder Grenzen gingen studenten van de mastertrack Building Technology met die vraag aan de slag.

29 juni 2020

Pleidooi voor minder lawaai in de klas

Het kan er rumoerig aan toe gaan in klaslokalen van basisscholen. Daardoor kunnen sommige kinderen zich moeilijk concentreren en voelen ze zich niet op hun gemak. De afgelopen jaren heeft promovendus Dadi Zhang onderzoek gedaan naar de mate waarin geluid als lawaai wordt ervaren, en naar de invloed ervan op het welzijn en de prestaties van leerlingen. Ze heeft ook een mogelijke oplossing.

04 juni 2020

De bouwplaats naar de collegezaal brengen

Het nieuwe online platform Bouwflix gaat de bouwplaats naar de collegezaal brengen, waardoor theorie en praktijk duidelijk met elkaar in verband worden gebracht. Zo start de nieuwe generatie architecten en bouwkundigen met de juiste kennis om zich staande te houden op de bouwplaats. Petra van Diesfeldt (AE+T) heeft als Comenius Teaching Fellow een research grant van € 50.000,- ontvangen om dit project verder uit te werken.

04 juni 2020

Binnenwanden centraal

Hoe kunnen specifieke bouwonderdelen bijdragen aan gezonde circulaire materiaalstromen? PhD onderzoeker Bob Geldermans onderzocht aan de hand van niet-dragende scheidingswanden hoe materiaaleigenschappen, materiaalstromen, productontwerp en gebruiksvoordelen kunnen bijdragen aan circulariteit en flexibiliteit in de gebouwde omgeving.

25 mei 2020

Marie Curie Fellowship mogelijkheden

De Faculteit Bouwkunde van de Technische Universiteit Delft accepteert 'Expressions of Interest' voor het begeleiden van Marie Curie Individual Fellows. Excellente postdocs en recent gepromoveerde onderzoekers die zich willen aanmelden voor het 2020 Marie Curie programma worden van harte uitgenodigd om hun onderzoek binnen de faculteit Bouwkunde uit te voeren.

07 mei 2020

Respectvol herontwerpen is een vak

Om een gebouw te kunnen behouden en blijven gebruiken zijn op enig moment ingrepen nodig. Het is doorgaans aan een architect om te bedenken welke interventies worden gepleegd. Maar welke doelen dienen ze eigenlijk? Hoe pakken ingrepen uit? Hoe bevredigend is het resultaat? De veertig masterstudenten die het nieuwe vak MASTERMIND CRASH volgden, kwamen er spelenderwijs achter.

07 mei 2020

Akoestische controle over de omgeving

Stel je voor: je kunt de akoestiek van je omgeving beheersen, ongeacht de grootte en vorm van de ruimte om je heen, de beschikbaarheid van elektriciteit en het soort geluid dat je wilt beheersen. Dat is wat het prototype van het ADAM-project biedt. Met behulp van onder andere wiskundige modellen en 3D printen maakt ADAM het mogelijk om op maat gemaakte geluiddempers te realiseren.

22 april 2020

Stedelijke rivieren regenereren met groene kades

Stedelijke rivieren zijn belangrijke elementen voor stedelijke ecosystemen en om de gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan. Het herstel van stedelijke rivieren is een uitdaging, vooral in dichtbebouwde stadscentra waar onvoldoende ruimte is voor de ontwikkeling van natuurlijke rivieroevers. Het onderzoeksproject GreenQuays stelt een reeks innovatieve verticale ecosystemen voor om zulke kades te kunnen vergroenen.