09 april 2020

Online ‘Ruimte voor het brein’

Met haar afstudeerproject 'Ruimte voor het brein' is Lauren Broshuis de eerste student die de master Architecture, Urbanism and Building Sciences online afrond. Haar project pleit voor het opnemen van verschillende soorten omgevingsprikkels in de gebouwde omgeving om rekening te houden met individuele voorkeuren, waarmee voor elk brein ruimte voor focus en creativiteit wordt gegarandeerd.

25 maart 2020

Fosfaatglas met vliegas toont onverwachte eigenschappen

Glas is transparant en sterk, maar de smelttemperatuur is hoog en het materiaal is broos. Uit promotieonderzoek van Clarissa Justino de Lima blijkt dat het mogelijk is de eigenschappen te verbeteren.

12 maart 2020

De rol van de architect in de circulaire economie

Onderzoeksproject ‘Circularcity’ verkent de rol van hedendaagse Nederlandse architecten binnen de circulaire economie in de gebouwde omgeving.

12 maart 2020

100% erfgoed voor een duurzamere toekomst

“Erfgoed is belangrijk voor onze persoonlijke en collectieve ervaring, maar ook voor toekomstige generaties. Het is niet duurzaam als we slechts de parels behouden en verduurzamen”, aldus Ana Pereira Roders. Ze is tegelijkertijd met Uta Pottgiesser aangesteld naast Wessel de Jonge. Hiermee heeft de Faculteit Bouwkunde van de TU Delft drie hoogleraren op het gebied van erfgoed.

30 januari 2020

Aanpassen van monumentale massieve bakstenen gevels

Van monumentale gebouwen is het vaak lastig in te schatten wat het bouwfysische gedrag van de gebouwschil is. Terwijl aanpassingen van bijvoorbeeld monumentale massieve bakstenen gevels van woonhuizen wel de gewenste energiebesparingen kunnen opleveren. Onderzoekers van de faculteit Bouwkunde ontvingen € 400.000,- om de nodige kennis over de gevels te ontwikkelen.

16 januari 2020

Een energie-efficiënt kantoor kan ook comfortabel zijn

Energie-efficiëntie staat voorop bij moderne kantoorrenovaties, maar of het ook comfort oplevert is vers twee. Promovendus Minyoung Kwon keert daarom de zaken om: kijk eerst naar de wensen van de gebruikers voor je hun werkplek ontwerpt. Dat hoeft zeker niet te leiden tot hoger energieverbruik.

19 december 2019

‘Gedragswetenschap onmisbaar voor energiebesparing en comfort in huis’

Comfort in huis associëren we vooral met aangename temperaturen, maar er komt veel meer bij kijken. Promovendus Marco Ortiz bracht in kaart welke woonomstandigheden we als aangenaam ervaren. De psychologische profielen die dat opleverde zijn bruikbaar voor het ontwerpen van comfortabele, energiezuinige huizen op maat.

19 december 2019

Betaalbare en gebruikersvriendelijke renovatieconcepten

Het nieuwe consortium Integrale Energietransitie Bestaande Bouw (IEBB) ontvangt 13,8 miljoen euro subsidie om de komende jaren betaalbare en gebruikersvriendelijke renovatieconcepten worden ontwikkeld. Onderzoekers van de faculteiten Bouwkunde, Industrieel Ontwerpen en Technische Natuurwetenschappen van de TU Delft ontwikkelen de nodige kennis voor onder meer innovatieve renovatieconcepten, digitalisering van het renovatieproces, optimalisatie van warmtepompen en energieprestaties van gebouwen, keteninnovatie en implementatie.

17 december 2019

Het virtuele depot: achter de schermen bij musea

Bij de meeste musea ligt ruim 90% van hun collectie opgeslagen in een depot. Om te onderzoeken hoe dat soort opslagfaciliteiten dankzij VR-technologieën toch kunnen worden ontsloten, is het project ‘DIPOT: Digital depot’ opgezet. Zo kan de collectie niet alleen worden opengesteld voor een breder publiek, maar kan ook het ontwerp van toekomstige opslagfaciliteiten van musea worden verbeterd.

05 december 2019

NRP Master Awards 2019 voor BK alumni

Mary Lou van den Berg ontving de NRP Masterprijs voor haar afstudeerproject over adaptief hergebruik van gedeeld erfgoed in het stadscentrum van Bandung, Indonesië. De tweede en derde prijs werden respectievelijk toegekend aan BK alumni Ditte Gerding en Tessa Persoon.