28 maart 2019

Assessing conservation materials and techniques

For a successful intervention on cultural heritage buildings, the effectiveness and compatibility of conservation materials and techniques should be assessed prior to application. The new Heritage & Technology Lab has been set up to develop and assess solutions for the conservation of historic buildings.

28 maart 2019

Moderne trombe-wand bespaart massa’s energie

Een trombe-wand kan met faseveranderende materialen zorgen voor veel lager energiegebruik van gebouwen. Dat blijkt uit het onderzoeksproject DoubleFace 2.0. Hypermoderne technieken blazen deze stokoude warmteregelingsmethode nieuw leven in.

KIVI Award voor Andy van den Dobbelsteen

Het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) reikt op 18 maart op de Dag van de Ingenieur de KIVI Academic Society Award uit aan Andy van den Dobbelsteen, hoogleraar Climate Design & Sustainability. Van den Dobbelsteen wordt de onderscheiding toegekend vanwege zijn jarenlange voortrekkersrol op het gebied van duurzaam bouwen en voor zijn opvallende aanwezigheid in het klimaatdebat.

Films van de bouwplaats

In het vak ‘De geur van nat beton’ verkennen bachelor studenten Bouwkunde de bouwplaats. Details van het gebouw in aanbouw worden gefilmd door de studenten, waarbij zij uitleggen hoe de elementen op de bouwplaats worden gemaakt en in elkaar gezet.

14 maart 2019

Ingemengde modificatoren verminderen zoutschade in kalkmortels

Kalkgebonden mortels zijn kwetsbaar voor schade door zoutkristallisatie, maar daar is iets aan te doen. Kristallisatiemodificatoren die in de mortel worden gemengd, kunnen voorkomen dat ze kapot gaan, ontdekte promovendus Sanne Granneman.

28 februari 2019

Op zoek naar nieuwe toepassingen voor architectonisch glas

James O’Callaghan is benoemd tot hoogleraar Architectural Glass. Deze leerstoel is gericht op glas in een brede context, zowel in de gebouwde omgeving als in de bouwschil. Het is de bedoeling grenzen te verleggen op het gebied van de materialiteit, prestaties, vorm, energie en esthetiek van architectonisch glas.

14 februari 2019

Het belang van fundamenteel onderzoek naar glas

De TU Delft Glass & Transparency onderzoeksgroep heeft de Glas Aanmoedigings Award toegekend gekregen door Bouwend Nederland. De award benadrukt het belang van fundamenteel academisch onderzoek naar glas om nieuwe oplossingen te kunnen ontwikkelen voor de toekomst.

31 januari 2019

Nieuwe inzichten in erfgoed door satellieten en sociale media

Het HERILAND project gebruikt satellieten en social media om nieuwe inzichten te geven in erfgoed. De huidige satellietfoto's geven snel een perfect beeld van de ontwikkeling van steden en hun beschermde gebieden. Sociale media tonen hoe mensen deze gebieden waarderen en gebruiken.

20 december 2018

New BK Lab for collaborative innovations

The new BK Lab for innovations offers a creative space to develop new innovations and to make cutting-edge research visible within the faculty. The new Lab, located at BG.West.200, offers a communal space where researchers can interact and push the boundaries of their research projects.

20 december 2018

Smart sustainable buildings with innovative building services

A new collaboration with the Dutch installation sector has resulted in the creation of the Chair of Building Services Innovations. The chair will be directed to the academic development of innovative building services and support of this part of the building industry, which has a pivotal role to play in the challenges of sustainability and quality of life.