13 februari 2024

Vertrouwen woonconsument nam weer toe in tweede helft 2023

Het vertrouwen in de koopwoningmarkt onder de woonconsumenten liep gedurende de afgelopen maanden duidelijk op. De huishoudens blijken minder sceptisch te zijn over de ontwikkelingen op de koopwoningmarkt. Het aantal consumenten met een negatieve mening komt weer bijna in evenwicht met het aantal positief gestemde huishoudens.

10 januari 2024

NWA beurs en Open Science Fund toegewezen

Twee projecten waarbij bouwkunde onderzoekers zijn betrokken of hoofdaanvrager zijn, hebben onlangs toewijzing gekregen van financiering. Het betreft het project CIVILIAN over burgerbetrokkenheid en project Building 4 Belonging over eenzaamheid.

27 november 2023

Q-Park Student Award voor scriptie over mobiliteitshubs

Onlangs won BK masterstudent Rik van den Bogaerdt de Q-Park Student Award voor zijn scriptie over mobiliteitshubs. In totaal dongen 75 studenten mee en uit 11 genomineerden ontving de scriptie ‘Shared Mobility Hubs in Urban Developments’ van Rik de Student Award.

08 november 2023

Toegenomen leencapaciteit keert de recente koopprijsdaling

De koopprijzen zijn wederom licht gestegen in het derde kwartaal van 2023, maar het aantal afgesloten hypotheken en het aantal verkochte woningen stabiliseert. Door de enorme krapte op de koopwoningmarkt leidt de verruiming van de maximale leencapaciteit van huishoudens meteen tot stijgende verkoopprijzen. Omdat het aanbod van (nieuwbouw) koopwoningen ook de komende maanden beperkt blijft, zal de koopprijsontwikkeling ook in de komende periode sterk afhangen van de veranderingen in de maximale leencapaciteit.

31 oktober 2023

Intreerede Marlon Boeve – Proof of the Pudding

Nederland worstelt met grote vraagstukken op het terrein van mobiliteit, woningbouw, verduurzaming en klimaat. Gezien alle grote opgaven komen er al snel meerdere belangen samen in gebiedsontwikkeling. Het omgevingsrecht staat daarbij vol in de schijnwerpers. Op 10 november 2023 houdt Marlon Boeve haar intreerede ‘De Omgevingswet en duurzame stedelijke gebiedsontwikkeling. The Proof of the Pudding.’

30 oktober 2023

De vastgelopen woningmarkt door de ogen van Peter Boelhouwer – een essay

Het kan niemand ontgaan zijn, maar het gaat niet goed met de Nederlandse woningmarkt. Tal van problemen zijn voortdurend in het nieuws, een ‘bouwstop’ vanwege stikstof, stagnerende bouw vanwege een tekort aan materialen of goed opgeleid personeel. Een vastgelopen huurmarkt, te weinig sociale huurwoningen of de stijgende prijzen van de koopwoningen door krapte en hogere rente op hypotheken. De problemen zijn talrijk en complex. Hoe hier weer uit te komen? Hoogleraar Peter Boelhouwer schreef een essay.

18 oktober 2023

Collaborative living uitgelicht - boekpresentatie

Collaborative living (collectief wonen) beleeft een revival in Nederland. Te midden van een ongekende huizencrisis wenden steeds meer mensen zich tot collectieve zelforganisatie om te zorgen voor huisvesting die gemeenschapsgericht, milieuvriendelijk en betaalbaar is. Maar waarom komen deze initiatieven zo moeilijk van de grond? En wat kunnen we leren van andere Europese landen?

10 augustus 2023

Ontwikkeling koopwoningmarkt past binnen normaal seizoenspatroon

Het tweede kwartaal van 2023 laat een gunstigere koopprijsontwikkeling zien, evenals een hoger aantal afgesloten hypotheken en verkochte woningen. Dit past binnen het gebruikelijke seizoenspatroon van de koopwoningmarkt. Dit kan daarom nog niet gezien worden als de definitieve ommekeer van de huidige neerwaartse correctie op de koopwoningmarkt. Er zijn wel aanwijzingen dat een vrije val van transacties en prijzen niet te verwachten is in de komende maanden.

04 mei 2023

Druk op de Nederlandse koopwoningmarkt neemt verder af

In het eerste kwartaal van 2023 zet de daling van de koopprijzen van woningen verder door. Ook blijkt het aantal verkochte woningen in de bestaande woningvoorraad op een lager niveau uit te komen dan we in voorgaande jaren gewend zijn geweest. Toch is er zeker geen sprake van een vrije val op de koopwoningmarkt. De markt raakt wel meer ontspannen, waardoor de consument iets meer keuze krijgt en steeds vaker weer onder de vraagprijs durft te bieden. De geringe nieuwbouwproductie van koopwoningen en de aanhoudende bevolkingsgroei zorgen wel voor een toenemende vraagdruk, waardoor prijsstijgingen op de middellange termijn aannemelijk is.

07 april 2023

"De wooncrisis lossen we niet op door bouwen 1 miljoen woningen"

De wooncrisis staat tegenwoordig hoog op de politieke agenda. Dat was in 2019 nog wel anders. Bij TU Delft waren de contouren van het probleem destijds wél al in beeld. Marja Elsinga (hoogleraar Housing Institutions & Governance) kreeg de vraag om het project 1M Homes te leiden. Centraal stond de vraag: is het noodzakelijk om één miljoen woningen bij te bouwen of kan het anders?