14 maart 2023

Campus NL 2023-2027: onderzoek voor en door universiteiten

Universiteiten in Nederland lopen met het managen van hun campus aan tegen een aantal gemeenschappelijke uitdagingen. Denk aan grote aantallen instromende studenten, dilemma’s rond hybride werken en studeren, de krappe (studenten)woningmarkt, verduurzaming en een gezond werkklimaat. Onderzoeksproject Campus NL gaat komende vier jaar deze uitdagingen samenbrengen om het campusmanagement binnen elk van de 14 Nederlandse universiteiten (nog) effectiever en efficiënter te kunnen organiseren.

09 februari 2023

Koopprijzen dalen voorlopig verder op de Nederlandse koopwoningmarkt

Terwijl het aantal verkochte woningen in de bestaande woningvoorraad redelijk stabiel blijft, zet de daling van de koopprijzen in het vierde kwartaal van 2022 gestaag door. De fors gestegen hypotheekrente in de afgelopen maanden heeft direct gevolgen voor de leencapaciteit van huishoudens. In combinatie met de recente koopprijsdaling, maakt deze rentestijging potentiële kopers bovendien weer meer risicomijdend.

12 januari 2023

FLIARA - De rol van vrouwen in een duurzamere toekomst voor het platteland

Het nieuw gestarte project FLIARA (Female-Led Innovation in Agriculture and Rural Areas) stelt op unieke wijze een transdisciplinaire, innovatieve methodologie voor om het begrip, het bewustzijn en de erkenning van de rol van vrouwen in een duurzamere toekomst op het platteland te verbeteren en voorstellen te ontwikkelen voor de wijze waarop effectievere beleids- en bestuurskaders dit kunnen ondersteunen en het vermogen van vrouwen om hieraan bij te dragen kunnen vergroten.

20 december 2022

VR vergroot vertrouwen in verbouwen

Een bewoner staat voor een grote renovatie van zijn huurwoning. Wat houdt de renovatie in, welke keuzes kan een huurder zelf maken, hoe moet hij zich voorbereiden en hoe ziet het eindresultaat er uit? Met virtual reality doorloopt een bewoner in een half uur alle fases van sloop tot eindresultaat.

07 november 2022

Stijgende hypotheekrente zet koopprijzen zwaar onder druk

Als gevolg van de torenhoge inflatie heeft de Europese Centrale Bank (ECB) enkele keren de herfinancieringsrente verhoogd, mede waardoor de hypotheekrente in Nederland in de afgelopen drie kwartalen is verdriedubbeld. Deze fors stijgende hypotheekrente heeft direct gevolgen voor de leencapaciteit van huishoudens en zet indirect ook het vertrouwen in de koopwoningmarkt onder druk. Een daling van de koopprijs zoals in het derde kwartaal van 2022 is logisch in zo’n situatie, zelfs wanneer het aantal verkochte woningen nog redelijk constant blijft. De woonconsument kan niet alleen minder betalen, maar wil ook minder betalen voor een te koop staande woning.

26 september 2022

De stap tussen techniek en verandering

Het tot stand brengen van verandering in de bouw is lastig. Bij circulaire bouwprojecten worden ambities bijvoorbeeld vaak niet gehaald omdat op een andere manier moet worden samengewerkt dan we nu zijn gewend. Dan zijn de circulaire technieken wel voorhanden, maar de inzet ervan voor transitie naar een circulaire bouweconomie vindt niet vanzelf plaats. Hoogleraar Construction Cultures Alfons van Marrewijk maakt de nodige verbinding tussen techniek en sociale wetenschappen om verandering wel in gang te kunnen zetten.

30 augustus 2022

Digitalisering in een sterrenstelsel van bouwrecht

“Het bouwrecht zie ik als onderdeel van een sterrenstelsel: allerlei partijen, juridische kaders en belangen beïnvloeden elkaar,” vertelt hoogleraar Evelien Bruggeman. “Om technologische ontwikkelingen een plek te kunnen geven in de maatschappij is het van belang een evenwicht in dat krachtenveld te vinden.” Op 16 september geeft de hoogleraar Bouwrecht van de faculteit Bouwkunde haar intreerede en laat ze zien hoe digitalisering in de bouw een plek kan krijgen in het sterrenstelsel van het bouwrecht en het krachtenveld van technische en maatschappelijke ontwikkelingen.

05 augustus 2022

‘Perfect storm’ vormt serieuze bedreiging voor de koopwoningmarkt

Het aantal aangeboden en verkochte nieuwbouwwoningen blijkt in het eerste kwartaal van 2022 te zijn teruggezakt tot het niveau van kort na de Kredietcrisis (2008-2013). Daarnaast ligt het aantal nieuwbouwwoningen waarvoor een bouwvergunning is verleend in de eerste vijf maanden van 2022 circa 15% lager dan in het jaar ervoor. Binnen de koopsector is dat zelfs ruim 20%.

13 juni 2022

Bruggen en kademurenherstel met oog voor milieu en stad

Stadscentra zijn steeds drukker en de belasting van de soms honderden jaren oude infrastructuur door bijvoorbeeld vrachtverkeer wordt steeds groter. Meerdere gemeenten in Nederland staan voor grote onderhoudsopgaven met kosten die tot in de miljarden kunnen lopen. De opgaven op korte termijn vallen bovendien samen met grote transities op het gebied van klimaatadaptie, circulariteit, energie en transport.

12 mei 2022

Oplopende hypotheekrente temporiseert de prijsstijging op de koopwoningmarkt

Het aantal hypotheekaanvragen heeft in het eerste kwartaal van 2022 een nieuw record bereikt door een enorme toename van het aantal oversluitingen van bestaande hypotheken. Consumenten anticiperen daarmee op de eerste stijgingen van de hypotheekrente. Die stijging heeft echter ook gevolgen gehad voor de maximale leencapaciteit van huishoudens.