09 maart 2022

Oplossing voor verduurzaming 847.000 verouderde portiekflats

Veel van de verouderde typische Nederlandse portiekflats zijn grootverbruikers van energie en belanden daarom vaak op de slooplijst. Deze typische flats hoeven echter niet uit het straatbeeld te verdwijnen. Symbiotic Urban Movement (SUM) - een studententeam van de TU Delft - heeft een plan ontwikkeld om alle 847.000 portiekflats in Nederland duurzaam te transformeren en meer woningen te creëren.

02 maart 2022

Masterscriptie over woonvormen voor ouderen wint de Jeroen van der Veer Scriptieprijs

Masterstudent Joep Bastiaans inventariseerde welke gemeenschappelijke woonconcepten recent ontwikkeld zijn voor ouderen en onderzocht in hoeverre die aansluiten bij hun wensen en behoeften. Met zijn Masterscriptie ‘Professional collaborative housing concepts for seniors’ won hij de Jeroen van der Veer Scriptieprijs 2021.

16 februari 2022

Gebrek aan woningaanbod en oplopende hypotheekrente bedreigen de koopwoningmarkt

Naast de lage hypotheekrente vormen het onvoldoende aanbod van nieuwbouw- en bestaande koopwoningen de belangrijkste oorzaken voor de wederom enorme koopprijsstijgingen op de koopwoningmarkt in het vierde kwartaal van 2021. Een teruglopend aantal verkopen van woningen en steeds meer starters en huishoudens met een middeninkomen die buitenspel komen te staan, waren de eerste signalen voor een omslag in de woningmarkt. Daar komt nu de dreiging van een verdere stijging van de hypotheekrente bij.

20 december 2021

Kwantitatieve gegevens collaboratieve huisvesting

Kwantitatieve gegevens over collaboratieve huisvesting zijn momenteel versnipperd of zelfs alleen op aanvraag beschikbaar, en het ontbreekt aan standaarddefinities. Dit verhindert een vergelijkend begrip van de uitdagingen en kansen die deze huisvestingsvormen bieden. Bovendien zijn vergelijkende gegevens nodig om wederzijds leren en communicatie tussen gebruikers in verschillende landen en regio's te vergemakkelijken.

02 november 2021

Koopprijzen op Nederlandse woningmarkt stijgen naar historische hoogte

Een onverminderd grote latente vraag naar koopwoningen, onvoldoende aanbod van nieuwbouwwoningen en bestaande woningen, en een toegenomen financieringsruimte vormen in combinatie de onderliggende oorzaak van de enorme prijsstijgingen op de koopwoningmarkt in het derde kwartaal 2021. Ook het aanbod te koop staande woningen in de bestaande woningvoorraad is nog niet eerder zo laag geweest als in dit kwartaal. En teruglopend aantal verkopen van woningen en huishoudens die steeds meer risico’s nemen bij het afsluiten van hun hypotheek, vormen de andere kant van de medaille.

22 september 2021

Observaties van strategische partnerschappen in de bouwsector

Gebouwen in de EU zijn verantwoordelijk voor ongeveer 40% van het totale energieverbruik. Het verhogen van de energie-efficiëntie van woningen is belangrijk om de energie-efficiëntiedoelstellingen van de EU en de vermindering van de CO2-uitstoot te bereiken. Woningcorporaties en de bouwsector moeten nauwer samenwerken om dit doel te bereiken. Jelle Koolwijk van MBE heeft voor zijn onderzoek naar strategische partnerschappen onlangs de Research, Innovation, Sustainability and Enterprise (RISE) AWARD gewonnen.

18 augustus 2021

Grote krapte en forse prijsstijgingen op koopwoningmarkt houden aan

Het aanbod te koop staande woningen in de bestaande woningvoorraad is nog niet eerder zo laag geweest als in het tweede kwartaal van 2021. Tegelijkertijd trekt het aanbod van nieuwbouw-koopwoningen het laatste anderhalf jaar onvoldoende aan en valt in het eerste kwartaal van 2021 zelfs onverwachts fors terug. De latente vraag naar koopwoningen blijft echter onverminderd groot. Het resultaat is een ongekende krappe koopwoningmarkt en wederom een forse koopprijsstijging.

07 mei 2021

Masterstudent wint BZK scriptieprijs over huurhuizen voor middeninkomens

Met haar scriptie over investeringen in huurhuizen voor middeninkomens heeft Ana Luiza Barros de jaarlijkse Woningmarktscriptieprijs van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) gewonnen. Haar scriptie gaat over de mogelijkheden van institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen, om in Nederland meer te investeren in huurwoningen voor de middenklasse.

06 mei 2021

Krapte op koopwoningmarkt drijft koopprijzen flink op

Het aantal opgeleverde koopwoningen op de nieuwbouwmarkt daalt al enkele jaren. De gevolgen hiervan voor de markt van bestaande koopwoningen worden de laatste twee kwartalen steeds duidelijker. Het dalend aantal nieuwbouw koopwoningen bemoeilijkt ook de doorstroming vanuit de bestaande koopwoningen en daardoor neemt het te koop staand aanbod van bestaande koopwoningen drastisch af. Een deel van de eigenaar-bewoners stelt eventuele verhuisplannen uit of zetten die om in plannen voor verbouwing van de huidige woning. Het resultaat is een ongekend krappe woningmarkt van zowel nieuwe, als bestaande koopwoningen, met fors stijgende woningprijzen en een licht dalend aantal verkopen in het eerste kwartaal van 2021.

16 april 2021

Een kijkje voorbij de renovatie met virtual reality

Grote woningrenovatieprojecten zorgen vaak voor onzekerheid en stress bij de bewoners van sociale huurwoningen. Bewoners begrijpen – soms door een taalbarrière – niet goed waar ze aan toe zijn, vinden het moeilijk om keuzes te maken en hebben weinig vertrouwen in het project. De inzet van interactieve virtual reality (VR) brengt hier verandering in.