09 april 2020

Ontwerp voor data empowerment

Hoe kunnen burgers worden betrokken bij kwesties op het gebied van stedelijke gegevens? Binnen de Data Empowerment Design Studio bespreken en ontwikkelen onderzoekers, buurtbewoners, ontwerpers en buurtinitiatieven nieuwe ideeën.

01 april 2020

De bouwsector bezien door de bril van een antropoloog

Alfons van Marrewijk is aangesteld als hoogleraar Construction Cultures bij de faculteit Bouwkunde van de TU Delft. “De bouwsector zit vol rituelen waarvan men zich vaak amper bewust is. Door aandacht te schenken aan het hoe en waarom van die rituelen, schep je ruimte voor verandering.”

12 maart 2020

Circulair renoveren

Hoe kan de energietransitie worden verbonden met het creëren van een circulaire economie? Het gebruik van een circulaire renovatiecomponent voor het energie-efficiënter maken van woningen biedt een gecombineerd antwoord op de twee uitdagingen.

26 februari 2020

Voorspellingen over energieverbruik in woningen ontrafeld

Energiesimulatiemodellen zijn veelgebruikte hulpmiddelen bij woningverduurzaming, maar hebben één probleem: de voorspellingen die ze voorschotelen kloppen in de praktijk vaak voor geen meter. Promovendus Paula van den Brom analyseerde werkelijk en theoretisch energiegebruik in meer dan een miljoen woningen en ontwikkelde een kalibratiemethode om de modellen op woningvoorraadniveau te verbeteren.

13 februari 2020

De experts kunnen het niet alleen

Slimmer bouwen leidt tot betere gebouwen en steden. Althans, dat is de bedoeling. Het gaat alleen lukken als we leren van fouten en samen werken aan oplossingen, stelt hoogleraar Design & Construction Management Paul Chan in zijn intreerede. De experts kunnen niet in hun eentje de perfecte toekomst maken.

06 februari 2020

Verduurzamen aan de hand van harde data

Meten is weten, zeker in de energietransitie. Maar we hebben pas echt iets aan meetgegevens als we ze verwerken in geautomatiseerde systemen, betoogt hoogleraar Building Energy Epidemiology Laure Itard in haar intreerede. Slim gebruik van ‘big data’ voorkomt dat energiesystemen suboptimaal blijven werken.

06 februari 2020

Dalend aanbod en aanhoudende prijsstijgingen

Aan het eind van 2019 stabiliseert het aantal transacties op de markt voor bestaande koopwoningen en groeien de koopprijzen voor bestaande koopwoningen groeien iets minder hard. Het aantal verkochte woningen op de nieuwbouwmarkt zit in de afgelopen twee jaar zelfs in een licht dalende trend.

Participatory action research

Het nieuw Horizon 2020 project UPLIFT zal inzicht geven in de structurele oorzaken van ongelijkheid binnen de Europese Unie, met bijzondere aandacth voor kwetsbare jongeren. Onderzoekers van Management in the Built Environment coördineren de participatieve actiecomponent van het project, waarbij de jonge mensen zelf worden betrokken bij het ontwikkelen van innovatieve beleidsoplossingen.

19 december 2019

‘Gedragswetenschap onmisbaar voor energiebesparing en comfort in huis’

Comfort in huis associëren we vooral met aangename temperaturen, maar er komt veel meer bij kijken. Promovendus Marco Ortiz bracht in kaart welke woonomstandigheden we als aangenaam ervaren. De psychologische profielen die dat opleverde zijn bruikbaar voor het ontwerpen van comfortabele, energiezuinige huizen op maat.

Betaalbare en gebruikersvriendelijke renovatieconcepten

Het nieuwe consortium Integrale Energietransitie Bestaande Bouw (IEBB) ontvangt 13,8 miljoen euro subsidie om de komende jaren betaalbare en gebruikersvriendelijke renovatieconcepten worden ontwikkeld. Onderzoekers van de faculteiten Bouwkunde, Industrieel Ontwerpen en Technische Natuurwetenschappen van de TU Delft ontwikkelen de nodige kennis voor onder meer innovatieve renovatieconcepten, digitalisering van het renovatieproces, optimalisatie van warmtepompen en energieprestaties van gebouwen, keteninnovatie en implementatie.