05 december 2019

NRP Master Awards 2019 voor BK alumni

Mary Lou van den Berg ontving de NRP Masterprijs voor haar afstudeerproject over adaptief hergebruik van gedeeld erfgoed in het stadscentrum van Bandung, Indonesië. De tweede en derde prijs werden respectievelijk toegekend aan BK alumni Ditte Gerding en Tessa Persoon.

05 december 2019

De gemeenschappelijke voorkeur als vastgoedstrategie

Hoe stemt een organisatie besluiten over vastgoed zo goed mogelijk af op de behoeften van de organisatie? Monique Arkesteijn onderzocht bestaande methoden en ontwikkelde een model waarin de voorkeuren van stakeholders leiden tot de beste optie. Haar onderzoek biedt vastgoedmanagers nieuwe aanknopingspunten.

04 december 2019

Internationale tentoonstelling Together! komt naar Delft

De internationale tentoonstelling Together! over de toekomst van het wonen en leven in de stad komt naar Delft. TU Delft organiseert de tentoonstelling samen met gemeente Delft, architectenbureau Inbo en ontwikkelaar cepezedprojects, vergezeld door een breed programma aan publieke evenementen en academisch onderzoek.

07 november 2019

Hoogleraar Monica Chao-Duivis geridderd

Op 25 oktober gaf Monika Chao-Duivis haar uittreerede als hoogleraar Bouwrecht. De dag ervoor werd zij onderscheiden als Officier in de Orde van de Oranje-Nassau voor haar verdiensten voor de samenleving door haar werk op het gebied van bouwrecht.

07 november 2019

Hulptroepen voor de publiekvastgoedmanager

Een dakloze faculteit. Dat was Bouwkunde toen het vaste onderkomen aan de Berlageweg in 2008 door brand verloren ging. Voor toenmalig docent en onderzoeker Alexandra den Heijer bleek dit persoonlijke drama tevens de aanzet tot een inspirerend leerproces. Wat mis je het meest wanneer je plotseling zonder gebouwen en voorzieningen zit? Als nieuwe hoogleraar Publiek Vastgoed legt Den Heijer de vraag graag voor aan studenten en professionals.

31 oktober 2019

Keuzemogelijkheden woningkopers worden steeds beperkter

De minder gunstige ontwikkelingen op de nieuwbouwmarkt van koopwoningen gaan steeds zwaarder doorwerken op de markt van bestaande koopwoningen. Door de forse koopprijsstijging van nieuwbouwwoningen, een geringer aanbod van nieuwe woningen en een sterkere concentratie op de nieuwbouw van appartementen in binnenstedelijk gebied, komt de doorstroming van eigenaarbewoners vanuit de bestaande woningvoorraad nog meer onder druk te staan.

24 oktober 2019

“Voor een hoogleraar Bouwrecht is een technische universiteit the place to be.”

Op 25 oktober geeft Monika Chao-Duivis haar uittreerede als hoogleraar Bouwrecht aan de TU Delft. In De zaak van de smeltende dinosaurus richt ze zich op de opkomst van geïntegreerde contractvormen tegen het licht. Maar eerst breekt ze, na vijftien jaar hoogleraarschap, nog één keer een lans voor juridische basiskennis als verplichte kost voor elke bouwkundige beroepsbeoefenaar.

12 september 2019

Educatie over duurzame woningrenovatie in Xi’an, China

Management in the Built Environment brengt wereldwijd de Nederlandse aanpak onder de aandacht. Deze zomer werd een summer school over duurzame woningrenovatie georganiseerd in samenwerking met Hong Kong Polytechnic University. Hierin werd nadruk gelegd op het laten zien van de MBE benadering op duurzame renovatie van woonwijken.

26 augustus 2019

Zes BK publicaties in International Journal of Technology and Design Education

Zes artikelen over bouwkundig ontwerponderwijs werden gepubliceerd in de laatste editie van het open access tijdschrift. Twintig medewerkers vanuit alle disciplines van de faculteit Bouwkunde droegen bij aan het brede scala aan onderwerpen.

15 augustus 2019

Nieuwbouwmarkt steeds bepalender

De dalende trend in het nieuwbouwaanbod van koopwoningen drukt een steeds grotere stempel op de dynamiek en koopprijsontwikkeling in de bestaande woningvoorraad. Dit belemmert de mogelijkheden om door te stromen vanuit een bestaande koopwoning , waardoor ook het aanbod van bestaande koopwoningen stagneert.