18 juni 2019

Intreerede Co Verdaas: Gebiedsontwikkeling was nog nooit zo ingewikkeld (én gaaf)

Op 3 juli geeft hoogleraar Gebiedsontwikkeling Co Verdaas zijn intreerede. “De vraag hoe we Nederland inrichten lijkt lastiger te beantwoorden dan ooit. Deze leerstoel is er om overheden en marktpartijen de onderliggende complexiteit te helpen duiden.”

06 juni 2019

Nauwe interactie voor snelle doorbraken

De gemeente Delft en TU Delft gaan intensiever samenwerken op het onderwerp gebiedsontwikkeling. “De uitdagingen in gebiedsontwikkeling vereisen nauwe interactie, omdat we dan sneller tot doorbraken komen,” legt BK hoogleraar Co Verdaas uit.

11 april 2019

The value of research by design

As part of the upcoming book publication ‘The city of the future’, BK researchers Tom Daamen and Hedwig van der Linden reflected on the value of research by design for urban area development. This type of design thinking can create added value for clients on different levels of the design brief.

28 maart 2019

Co Verdaas benoemd tot dijkgraaf

Co Verdaas is met ingang van 1 april 2019 benoemd tot dijkgraaf van het waterschap Rivierenland. De positie van dijkgraaf binnen een waterschap is te vergelijken met de positie van een burgemeester in een gemeenteraad.

28 maart 2019

Geld is niet de enige waarde die telt bij verduurzaming

Nederlandse woningcorporaties willen dolgraag verduurzamen, maar als puntje bij paaltje komt geven de financiën de doorslag. Dat concludeert Sandra Hoomans uit haar promotieonderzoek. Strategisch denken bij verduurzaming van woningen zou ook gebaseerd moeten zijn op ecologische waarden.”

28 februari 2019

Processen en technologieën verkennen

Paul Chan is benoemd tot hoogleraar Design and Construction Management. Deze leerstoel is gericht op processen die levenscyclus gericht denken in de ontwikkelings- en realisatiefase van bouwprojecten mogelijk maken. Dit houdt in dat bouwmethoden en technologieën van de toekomst vanuit sociaal-technisch perspectief worden bekeken: in hoeverre we daarmee betere gebouwen én gemeenschappen mee kunnen bouwen.

20 december 2018

Een keuken voor het leven

Samen met producenten en afnemers ontwikkelden wetenschappers van BK Bouwkunde TU Delft en het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) een prototype circulaire keuken. Dit is een keuken die niet slechts 10 of 20 jaar meegaat, maar bijna oneindig kan worden vernieuwd en aangepast op veranderende wensen.

06 december 2018

Professionalisering van de architectuur

In de ogen van veel architectuurprofessionals ondergaat het architectonisch werkveld een proces van devaluatie. Daarom start BK Bouwkunde een sociologische studie om de lange termijn trends binnen het vakgebied in kaart te brengen in samenwerking met de Stichting ArchiScienza. Deze stichting stimuleert onderzoek op het gebied van architectuur en wetenschap in de breedste zin.

22 november 2018

Woningmarktscriptieprijs 2018 voor twee TU Delft alumni

Jaarlijks reikt het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de Woningmarktscriptieprijs uit. Janneke Michielen, alumna van de faculteit TBM, heeft dit jaar de eerste prijs gewonnen. De tweede prijs werd toegekend aan BK alumnus Martijn Nawroth, voor zijn onderzoek naar het toekomstbestendig maken van de woningvoorraad van de gemeente Zoetermeer.

08 november 2018

BK alumna Hedwig van der Linden wins NRP Master Award 2018

Hedwig van der Linden graduated with her project ‘Expedition Rotterdam – or the revival of the hidden Reconstruction City’. Her project has been awarded with the NRP Master Award 2018 for her original and innovative attitude towards transformation and renovation.