TOP | Initiatief verbindt studenten, ouderen en daklozen

23 mei 2018 20:00 - Locatie: Prinsenkwartier, Agathaplein 4, Delft - Door: TOPdelft | Zet in mijn agenda

Wat kunnen studenten doen om eenzaamheid onder ouderen en tijdelijk daklozen aan te pakken?

Dat lijkt geen gemakkelijke taak. In dit stadsmakerspodium van TOPdelft wordt dit initiatief van verschillende kanten belicht. Zes studenten hebben een plan ontwikkeld om een stap in de goede richting te zetten. Met COMPLeat willen ze ouderen, studenten en tijdelijk daklozen met elkaar in contact brengen door hen samen te laten koken en eten. Zij ontwikkelden dit idee voor ‘Abtswoude bloeit’, het gebouw van Pieter van Foreest in de Voorhof dat door SHS herontwikkeld wordt als accommodatie waar studenten, tijdelijk daklozen en ouderen samen gaan wonen.

Abtswoude wordt een plek waar studenten en cliënten van Stichting PerspeKtief direct naast elkaar en direct naast ouderen komen te wonen. In plaats van deze doelgroepen van elkaar te scheiden wordt er gestreefd naar invullingen om dat sociale contact juist op te zoeken en te stimuleren.

Glenn Weisz vertelt over de module Personal Leadership voor honoursstudenten aan de TU, die voor het zesde jaar op rij werd verzorgd. Hierin werden deze honoursstudenten uitgedaagd om na te gaan wat voor technologische oplossingen zij konden bieden om eenzaamheid onder daklozen en ouderen tegen te gaan.

Het studententeam van COMPLeat zal het idee voor ‘Abtswoude bloeit’ toelichten. “Mensen voelen zich nader bij elkaar betrokken als ze met z’n allen aan tafel zitten.” Karlou Westerbeek van SHS Delft zal de achtergrond van ‘Abtswoude bloeit’ toelichten.

SHS Delft staat voor Stichting Herontwikkeling tot Studentenhuisvesting. De stichting heeft als doelstelling om actuele maatschappelijke problemen op te lossen door (tijdelijke) huisvesting te realiseren in leegstaande panden.

Bron: TOPdelft