Kan jouw ‘like’ op Facebook de samenleving ontwrichten? | Professoren in de theaterarena

15 januari 2019 20:30 - Locatie: Theater De Veste, Vesteplein 1 - Door: De Veste, TU Delft, Betabalie | Zet in mijn agenda

Online informatie zoeken doen we massaal via Google, we sharen en liken van alles op sociale media, waarna algoritmes ons meer van hetzelfde aanbieden. Online lijken we te leven in filterbubbels en echokamers. Critici waarschuwen voor de gevaren van deze nieuwe verzuiling. Het zou leiden tot polarisatie in de samenleving. Of zelfs de democratie ontwrichten door manipulatie van verkiezingen, zoals gebeurde bij Cambridge Analytica en Facebook. Inmiddels moet ook zoekmachine Google zich verantwoorden voor het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. Maar er zijn ook onderzoekers die zeggen dat het allemaal wel meevalt.

Stap uit je filterbubbel voor een avond over de kansen en gevaren van algoritmen en de positie van technologiereuzen, maar ook over online verkiezingscampagnes en hoe Twitter kan checken of de tweeps zich op het platform wel netjes gedragen.

Sprekers:

• Alan Hanjalic, hoogleraar Intelligent Systems, faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica, TU Delft
  • Rebekah Tromble, universitair docent en onderzoeker Institute for Politicial Science, Universiteit Leiden
  • Haye Hazenberg, postdoc onderzoeker Techniek, Bestuur en Management, TU Delft
  • Wouter van Noort, technologieredacteur NRC Handelsblad