Beademingsapparaat dat zuiver mechanisch is en eenvoudig zelf te bouwen en repareren

15 april 2020 15:34 t/m 30 juni 2020 17:00 | Zet in mijn agenda

Een team van Delftse onderzoekers en studenten van BioMechanical Engineering lanceerde 14 april 2020 een nieuw type beademingsapparaat dat zuiver mechanisch is en dat je eenvoudig zelf zou kunnen bouwen en repareren. Het team leende een beademingsapparaat uit de jaren ’60 van Rijksmuseum Boerhaave en gebruikten dat als inspiratie voor deze oplossing. Door het mechanische werkingsprincipe komt er geen elektronica aan te pas. Dit is een voordeel omdat de productie ervan niet afhankelijk is van de nu onzekere toevoer van onderdelen uit China.

Project Inspiration

Het onderzoeksteam heeft een toepasselijke naam gekozen: Project Inspiration. Hun belangrijkste focus was om een mechanisch beademingsapparaat te maken op basis van goede beschikbaarheid van onderdelen. Dit apparaat is dus door iedereen eenvoudig te bouwen én te repareren, ook in minder ontwikkelde landen. Project Inspiration wordt al benaderd door diverse landen, zoals Guatemala, waar grote vraag is naar dergelijke praktische oplossingen. De studenten checken momenteel de technische specificaties op beschikbaarheid van onderdelen in die landen.

“In het originele apparaat is de luchtbevochtiger gemaakt van een snelkookpan, de versnellingsbak van een fietsnaaf. Het lijkt onlogisch om deze onderdelen in een medisch apparaat te zetten, maar het is bij nader inzien super slim. Deze onderdelen zijn  zeer betrouwbaar en ruimschoots voorradig.”, zegt Gerwin Smit, assistent-professor aan de TU Delft die Project Inspiration leidt.