Collegetour: Riek Bakker spreekt | Erasmusbrug

03 april 2019 19:30 - Locatie: Prinsenkwartier, Sint Agathaplein 4, Delft - Door: DelftDesign in samenwerking met Stylos en KIVI | Zet in mijn agenda

Toegang: gratis, vanwege de belangstelling vragen wij u tijdig aanwezig te zijn.
Moderator: Yael von Mengden (bouwkundestudent) en Ton Voets (voorzitter KIVI)

Onze gast op deze avond, is Riek Bakker, die door haar visionair denken, een blijvende indruk heeft achtergelaten in Rotterdam en vooral bekend is geworden door haar succesvolle invulling van de ‘Kop van Zuid’ in deze stad.

In 1985 vroeg de gemeente Rotterdam Riek Bakker in de stad te komen werken als directeur Stadsontwikkeling. Daar hoefde ze niet lang over na te denken. Onder leiding van Bram Peper werd het Nieuwe Rotterdam opgericht. Er kwam ruimte voor ruimtelijke en economische ontwikkeling van de stad. De Kop van Zuid werd aangepakt, iets wat eerder niet mogelijk was geweest.

Naast haar vaktechnische kennis en kunde, haar ervaring in omgang met politieke en bestuurlijke partijen, zette zij haar stokpaardje in: participatie. Participatie van de mensen op Zuid. De resultaten van deze enorme samenwerking waren ernaar met de Erasmusbrug als absoluut hoogtepunt. Op Koningsdag 2015 onderscheidde burgemeester Aboutaleb Riek Bakker met Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, met als motivatie: ‘Zonder u, mevrouw Bakker, waren de Kop van Zuid en de Erasmusbrug er niet gekomen.’

Deze avond vragen we haar te vertellen over haar werk in Rotterdam, haar nieuwe visie over het Rotterdam van de toekomst met een eventuele verplaatsing van het Feijenoord-stadion naar het westelijk havengebied en haar werk als kunstschilder. Riek Bakker zal de avond beginnen met een presentatie van haar belangrijkste projecten en haar schilderijen.

De organisatie: ontwerpersvereniging Delft Design/ Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI)/ Het Delftsch Bouwkundig Studenten Gezelschap “Stylos”