Over nut en noodzaak van een digitale detox

25 februari 2020 12:40 t/m 13:30 - Locatie: Square, Pulse - Door: Studium Generale | Zet in mijn agenda

Entree: Gratis
Door: Hans Schnitzler

A Bite of Philosophy: Over nut en noodzaak van een digitale detox

Studium Generale presents: A bite of…
A series of lectures to quench your thirst for knowledge and your basic need for… well, food. Come and join ‘A bite of… ’ lunch lectures (at the TU Delft Library or Pulse) and enjoy a current, urgent or simply interesting talk to widen your horizon and a free sandwich to still your appetite.

Je bent bezig met leren voor een tentamen, koffiekringen op je bureaublad, papieren met krabbels om je heen en onder die papieren je telefoon. Die is er altijd. Of je nu leert, werkt, slaapt of naar de wc gaat. Wat gebeurt er als je offline gaat in een wereld die altijd online is? Besta je überhaupt nog? Sinds jaar en dag doet filosoof Hans Schnitzler een experiment met zijn studenten aan De Bildung Academie: een digitale detox van een week. Dat levert allerlei interessante inzichten op en zet tot denken aan over onze digitale conditie. In deze lunchlezing gaat hij dieper in op de betekenis van de ervaringen van zijn studenten.

Hans Schnitzler (Den Haag, 1968) is filosoof, publicist, spreker en voormalig columnist voor de Volkskrant. Centrale thematiek in zijn werk is de invloed van digitalisering op de alledaagse leefwereld. Begin 2015 is zijn boek Het digitale proletariaat verschenen bij De Bezige Bij, een pamflettistisch essay dat inmiddels aan zijn vijfde druk toe is. In 2017 verscheen van zijn hand Kleine filosofie van de digitale onthouding  In dit boek onderzoekt hij, aan de hand van de ‘digitale detox’-ervaringen van zijn studenten, wat het betekent om offline te gaan in een wereld die altijd online is.