298 resultaten

12 december 2023

Nieuw onderzoek naar dynamiek van diepe ondergrond onder invloed van menselijke activiteiten

30 november 2023

Nieuw model voorspelt de veiligheid van Amsterdamse kademuren

De kades van Amsterdam zijn soms al 300 jaar geleden gebouwd, vaak op houten palen. Al deze kademuren moeten goed onderhouden worden om ook in de steeds drukker wordende steden van nu altijd veilig te blijven. Maar welke moeten eerst? En welke kades zijn nog in goede staat? Onderzoek van AMS Institute en TU Delft, uitgevoerd in samenwerking met gemeente Amsterdam leverde een nieuw model op dat de constructie, belasting en het falen van Amsterdamse kademuren inzichtelijk maakt. Mart-Jan Hemel promoveert hierop op 30 november aan de TU Delft.

27 november 2023

IJsberg ter grootte van Noord-Holland op drift: bedreiging voor natuur

Philip Conroy (Geoscience and Remote Sensing) received the first Frans Barends award for early career researchers from the UNESCO Land Subsidence International Initiative (LASII).

10 oktober 2023

Smart Mobile Factories: The Future of Sustainable Infrastructure Development

From September 4-5, 2023, Bolzano, Italy played host to a workshop that brought together a diverse group of interdisciplinary researchers, including civil engineers, architects, computer scientists, and industrial engineers. The primary focus of this gathering was the Smart Mobile Factory for Infrastructure (SMF4Infra) Project, a groundbreaking initiative aimed at revolutionizing i infrastructure construction.

09 oktober 2023

It’s all in the mix

Een kano van beton?! Waarmee met 2 inzittenden geracet moet worden? Jasmijn van Riggelen, MSc student Civil Engineering, zag kans om haar kennis in praktijk te brengen en besloot om samen met een groep medestudenten de uitdaging aan te gaan!

03 oktober 2023

Keep on Track: Testing the Lines

Het weer en andere omstandigheden kunnen de zichtbaarheid van wegmarkeringen sterk beïnvloeden. We kunnen daarbij wellicht niet altijd vertrouwen op ingrijpen door onze auto’s... Master student Civil Engineering, Mathijs den Otter, besloot een methode te onderzoeken voor het testen van de zichtbaarheid van wegmarkeringen waarbij hij rekening houdt met externe invloeden zoals een laagstaande zon of regen op het wegdek. Voor zijn MSc thesis creëerde verschillende situaties op een race track!

28 september 2023

Ruisdael Observatorium brengt atmosfeer van Nederland in kaart

Vijf jaar geleden was het nog een grote wens, nu begint dit werkelijkheid te worden. Dankzij honderden sensoren en een aantal meetmasten biedt het Ruisdael Observatorium continu een scherp beeld van de atmosfeer boven Nederland. De oudste meetmast staat vandaag al vijftig jaar op zijn plek in Cabauw.

21 september 2023

Last doctoral candidate Huub Savenije

On Monday 11 September, Huub Savenije promoted his 41st and last doctoral candidate, mr. H.T. Samboko.