Archief

300 resultaten

10 mei 2023

Extreme weersverschijnselen: De 3D radar van PHARA heeft als doel die beter te begrijpen

Hevige stormen en zware regenval, beiden het resultaat van een steeds verder veranderend klimaat, vormen een steeds groter risico voor de samenleving. Sterker nog, naar schatting leidt extreem weer alleen al in Nederland tot 745 miljoen euro schade per jaar. Eén van de grootste problemen met extreme weersomstandigheden is echter dat we ze nog steeds slecht begrijpen. Dankzij het nieuwe PHARA-project, dat voor 3,5 miljoen euro wordt gefinancierd door NWO, kan daar verandering in komen. PHARA wil een 3D-weerradar maken die – als eerste in zijn soort – het groeiproces van wolkendeeltjes kan meten.

01 mei 2023

Delft Subsurface Urban Energy Lab versterkt met geothermische bron op de campus

Wat bijna 20 jaar geleden werd geboren als een enthousiast plan van een aantal studenten Applied Earth Sciences wordt nu werkelijkheid: deze zomer wordt gestart met de aanleg van een geothermische bron op de campus van de TU Delft die over een aantal jaren de gebouwen van de campus zal verwarmen. Het consortium achter het project Geothermie Delft heeft deze week het besluit genomen om de benodigde investering te doen om de aardwarmtebron te realiseren en het onderzoeksprogramma te starten.

26 april 2023

Koninklijke onderscheiding voor vier Delftse hoogleraren

Professoren Marileen Dogterom, Herman Russchenberg, Jilt Sietsma en Peter Vink zijn op 26 april 2023 geëerd met een Koninklijke onderscheiding.

25 april 2023

Philip Conroy (GRS) receives Frans Barends award

Philip Conroy (Geoscience and Remote Sensing) received the first Frans Barends award for early career researchers from the UNESCO Land Subsidence International Initiative (LASII).

06 april 2023

De kust verandert niet alleen door wind en golven, maar ook door mensen

Onze kust beschermt ons voor het water, het is noodzakelijk om het zand vast te houden en de dynamische processen te begrijpen. Natuurlijke invloeden zoals wind en golven veranderen de kustlijn voortdurend. Een ander belangrijk proces dat de kustlijn beïnvloedt, wordt vaak over het hoofd gezien: menselijk handelen. Om dit te onderzoeken ontvangt Roderik Lindenbergh van de TU Delft een subsidie vanuit het Open Technologieprogramma van het NWO voor het project AdaptCoast.

04 april 2023

Open Technologieprogramma financiert drie Delftse onderzoeksprojecten

Het bestuur van NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen kent financiering toe aan zeven onderzoeksprojecten via het Open Technologieprogramma. Drie van de totaal zeven voorstellen zijn gehonoreerd aan Delftse onderzoekers. In totaal financiert NWO de projecten met 5,8 miljoen euro, betrokken bedrijven en andere organisaties investeren 900 duizend euro.

28 maart 2023

TU Delft | Water for Impact at the UN Water Conference in New York

During the plenary opening of the UN2023 Water Conference on March 22nd in New York City, all representatives were asking for more awareness, discussions, and most importantly, #WaterAction. Researchers from the TU Delft | Water for Impact programmes were present in New York to do just that: share knowledge, activitate participants and bring together international water experts to accelerate the search for global solutions.

17 maart 2023

Successful Conclusion OKP Project Vietnam

On Thursday 16th of March the official closing ceremony of the Nuffic funded OKP project “Climate Proof Vietnam” took place at one of our partner universities, the Hanoi University of Natural Resources and the Environment (HUNRE). In this ceremony a wide variety of high-level guests, important stakeholders and partners were present to look back on all the achievements and activities of the last 4 years. The Dutch ambassador, Kees van Baar, held a very inspiring speech in which he reflected on his own water education. He ensured us all that although this project is officially closing, the Netherlands and Vietnam are very strong partners in the field of water and will remain so in the future. These words were repeated by the deputy-minister of the Ministry of Natural Resources and the Environment (MoNRE), Dr. Vo Tuan Nhan.