299 resultaten

08 maart 2023

Hoe maak je open, verharde ruimte in de stad klimaatbestendig?

Hoe maak je open, verharde ruimte in de stad nu precies klimaatbestendig?

28 februari 2023

TU Delft presenteert acht beste klimaat- en energiepublicaties

21 februari 2023

Drop it! Kick-start voor oesters bij windmolenparken

Plons… langzaam zinkt een gekleurde kubusvormige structuur naar de bodem van de stroomgoot in het Waterlab. Met camera’s wordt elke beweging nauwlettend in de gaten gehouden. Is het een ‘zachte’ landing? En wat gebeurt er wanneer er stormachtige condities in de stroomgoot worden gesimuleerd?

20 februari 2023

16 miljoen om de Nederlandse delta leefbaar te houden – ook als deze verandert

Delta’s en kustvlaktes zijn aantrekkelijke plaatsen om te wonen: vruchtbaar, vlak en bereikbaar vanuit zee. Deze gebieden zijn echter ook kwetsbaar voor klimaatverandering en zeespiegelstijging. Vandaag werd bekend gemaakt dat Δ-ENIGMA, een project dat zich richt op deze vorming van het deltalandschap, een van de projecten is dat gefinancierd gaat worden vanuit de NWO Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur (GWI) call.

20 februari 2023

18 miljoen euro voor onderzoek naar duurzaam gebruik van onze ondergrond

Intensiever benutten van de ondergrond, bijvoorbeeld voor geothermie of ondergrondse opslag, is cruciaal voor het behalen van de (inter)nationale doelstellingen voor de uitstoot van broeikasgassen. Vandaag is bekend gemaakt dat EPOS-eNLarge, een onderzoeksproject gericht op een efficiënt en veilig gebruik van de Nederlandse ondergrond, financiering ontvangt uit het programma Nationale Roadmap Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het tienjarige project ontvangt 17,9 miljoen euro van NWO.

13 februari 2023

Doorstroming A4 Leiden verbetert door rijadviezen

Bevordert het de doorstroming als automobilisten worden geholpen in hun keuze voor de hoofdrijbaan of de parallelbaan? Het antwoord daarop is ja. Rijkswaterstaat, TU Delft en Zuid-Holland Bereikbaar voerden de afgelopen periode in samenwerking met Flitsmeister een pilot uit.

31 januari 2023

Effecten van klimaatverandering beter begrijpen dankzij nieuwe aardobservatie-onderzoeken

De NWO honoreerde vorige week acht projecten van de TU Delft voor aardobservatie- en planeetonderzoek. Er zullen binnen de faculteit CiTG meerdere onderzoeken van start gaan waarmee we het klimaatsysteem op aarde beter begrijpen.

26 januari 2023

Koude ijsplaten Antarctica kwetsbaarder dan gedacht

Sommige koude ijsplaten op Antarctica, waarvan onderzoekers aanvankelijk dachten dat ze de komende eeuwen stabiel zouden blijven, blijken tóch kwetsbaar als de aarde verder opwarmt. Dat laat een studie zien onder leiding van de Universiteit Utrecht en waaraan Stef Lhermitte and Bert Wouters van TU Delft meewerkten.