300 resultaten

31 oktober 2022

Zuinig bouwen dankzij breiwerk

Voor het prestigieuze MAXXI Museum in Rome staat een kunstzinnig bouwwerk dat de aandacht trekt door de bijzondere vorm en felblauwe kleur. Het is een samenwerking van de Block Research Group van ETH Zürich en de TU Delft. Het paviljoen krijgt zijn vorm door een uniek breiwerk dat Mariana Popescu maakte met behulp van een algoritme en een breimachine. Hiermee laat zij zien dat het mogelijk is om efficiënte structuren te maken met maar weinig bouwmateriaal, waardoor ook de uitstoot van CO2 beperkt wordt. Er is nauwelijks bekisting nodig waardoor er vrijwel geen bouwafval is.

25 oktober 2022

TU Delft op 21e positie in THE Engineering & Technology ranglijst

De TU Delft staat voor de vierde keer op rij op een 21ste plek in de Engineering & Technology ranglijst van de Times Higher Education Subject Rankings 2023 die vandaag, 25 oktober, is gepubliceerd. Dit is voor een technische universiteit als de TU Delft de meest relevante categorie.

18 oktober 2022

Zeldzame extreme regenbuien worden nog heviger

Promovendus Gaby Gründemann berekende de regenval in 2071-2100 voor vier toekomstscenario’s, variërend van een wereld waarin de bevolkingsgroei en de fossiele energiebehoefte blijven toenemen tot een wereld die zich focust op duurzaamheid en een dalende CO2-uitstoot. Hoe dan ook zullen zowel de meest zeldzame buien als de jaarlijkse extreme buien in elk scenario heviger worden.

13 oktober 2022

CO2 problemen oplossen met vulkanische stenen

Wat als we CO2 in de atmosfeer kunnen vangen en permanent opslaan als vaste mineralen onder de grond? Elara Redondo Garcia, student Applied Earth Sciences, hoefde geen twee keer na te denken toen ze de kans kreeg om naar IJsland te gaan. Daar onderzocht ze de ‘CO2 mineral trapping’.

29 september 2022

ESA selecteert Harmony als Earth Explorer flagship missie

Na jaren van diepgaande wetenschappelijke en technische studies hebben de ESA-lidstaten Harmony formeel geselecteerd als de 10e Earth Explorer missie, die in 2029 zou moeten worden gelanceerd. De Harmony missie werd in 2018 voorgesteld door een internationaal wetenschappelijk team onder leiding van Dr. Paco López Dekker. Earth Explorer (EE)-missies houden zich bezig met vragen die rechtstreeks verband houden met onderzoek naar klimaatverandering en andere maatschappelijk relevante kwesties.

30 augustus 2022

Bert Wouters in NRC, Standaard, Scientias en Atlas: smelten van de ijskap

Wat gaat de Groenlandse ijskap doen? Het is in een wereld die rap opwarmt nog niet zo eenvoudig om dat te voorspellen. Er zijn wel computermodellen die de interactie tussen het klimaat en de ijskap beschrijven, maar die zijn niet perfect, zo stelt onderzoeker Bert Wouters, verbonden aan de Universiteit Utrecht en TU Delft. “Ze doen hun werk goed, maar er zitten nog onzekerheden in.

22 augustus 2022

20 miljoen EU-subsidie voor onderzoek ondergrondse warmteopslag

De EU streeft naar een CO2-neutrale economie in 2050. Op dit moment zorgen verwarming en koeling voor ongeveer 50% van de eindvraag naar energie in Europa. Deze vraag wordt grotendeels ingevuld met behulp van fossiele brandstoffen. Grootschalige seizoensgebonden warmteopslag is een belangrijke strategie om verwarming CO2-vrij te maken en zo de EU-ambities te verwezenlijken. Want duurzame bronnen zoals geothermische energie en zonne-energie leveren in de zomer veel warmte, terwijl we die in de winter nodig hebben. Het consortium PUSH-IT ontvangt deze Horizon Europe subsidie om dergelijke warmteopslagsystemen te demonstreren en te ontwikkelen. PUSH-IT staat voor Piloting Underground Seasonal Heat Storage In geothermal reservoirs.