295 resultaten

17 januari 2024

Delft Global Lunch: Resilient Delta’s

On the 9th of January 2024, TU Delft | Global Initiative organised a special edition of the Global Lunch: Resilient Delta’s Worldwide. This was to coincide with the Dies Natalis week, which centred on Resilient Delta’s and all throughout the week leading up to the Dies Natalis on Friday 12th of January, events were set up to call attention towards achieving resilient delta’s.

09 januari 2024

Oude tijden herleven voor klimaatadaptatie

Extreme regenbuien worden steeds extremer en periodes van droogte komen steeds vaker voor. Om de Nederlandse delta leefbaar te houden zullen er aanpassingen nodig zijn, zoals extra waterbuffers. Nederland kent een geschiedenis van strijd tegen het water, maar maakt ook gretig gebruik van het water. Wat kunnen we leren van ons erfgoed? Erik Mostert, docent en onderzoeker Watermanagement bij de TU Delft, ontwikkelde verschillende strategieĂŤn voor de provincie Zuid-Holland om beter bestand te zijn tegen klimaatverandering. Inspiratie daarvoor was afkomstig van Nederlands erfgoed: trekvaarten.

09 januari 2024

Studenten ‘Quick Reaction’ Team binnenkort klaar voor veldmetingen bij extreme weersverschijnselen

Extreem weer komt steeds vaker voor. Waar meetcampagnes nu slechts incidenteel plaatsvinden, staat straks de ‘Delta Quick Reaction Student Squad’ van TU Delft altijd in de startblokken om het veld in te gaan bij extreme weersverschijnselen. Dit team gaat metingen doen aan rivieren en kusten onder stormachtige of juist extreem droge omstandigheden. De schat aan open-source data die de meetcampagnes opleveren, is van groot belang voor het onderzoek naar de impact van klimaatverandering en om de delta leefbaar te houden met passende maatregelen.

08 januari 2024

Unieke permanente kustobservatie detecteert minimale veranderingen

Het is een team van onderzoekers van de TU Delft gelukt om op enkele centimeters nauwkeurig de topografie van het strand langdurig in kaart te brengen. De unieke dataset geeft voor elke uur, drie jaar lang, inzicht in veranderingen van de kust. Deze gegevens zijn belangrijk voor het onderhoud van de duinen en om het achterland goed te blijven beschermen. De meetmethode wordt nu ook ingezet om veranderingen van andere kustlijnen en zelfs van gletsjers te monitoren. De data zijn open source en gepubliceerd in Nature en ook de nieuwe methodologie is onlangs gepubliceerd.

14 december 2023

Stefan Aarninkhof benoemd als decaan CiTG

Het College van Bestuur van TU Delft heeft prof.dr.ir. Stefan Aarninkhof benoemd als decaan van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG) met ingang van 1 januari 2024.

12 december 2023

Nieuw onderzoek naar dynamiek van diepe ondergrond onder invloed van menselijke activiteiten

30 november 2023

Nieuw model voorspelt de veiligheid van Amsterdamse kademuren

De kades van Amsterdam zijn soms al 300 jaar geleden gebouwd, vaak op houten palen. Al deze kademuren moeten goed onderhouden worden om ook in de steeds drukker wordende steden van nu altijd veilig te blijven. Maar welke moeten eerst? En welke kades zijn nog in goede staat? Onderzoek van AMS Institute en TU Delft, uitgevoerd in samenwerking met gemeente Amsterdam leverde een nieuw model op dat de constructie, belasting en het falen van Amsterdamse kademuren inzichtelijk maakt. Mart-Jan Hemel promoveert hierop op 30 november aan de TU Delft.