295 resultaten

05 september 2023

De rol van wolken in het klimaatsysteem ophelderen

Wolken zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de onzekerheid in klimaatprojecties. Met een Starting Grant van de European Research Council (ERC) wil Franziska Glassmeier de evolutie van wolken en hun invloed op het toekomstige klimaat beter begrijpen. Glassmeier is Assistant Professor atmosfeerwetenschappen aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen van de TU Delft: "Als we de onzekerheid veroorzaakt door wolken kunnen verminderen, zouden we een veel beter idee hebben van hoeveel de planeet opwarmt door antropogene emissies."

25 augustus 2023

Delftse wetenschappers in de voetsporen van Antoni van Leeuwenhoek

Op 26 augustus, de driehonderdste sterfdag van Antoni van Leeuwenhoek, lanceert de Universiteit van Nederland samen met de TU Delft de nieuwe podcastserie ‘Een wereld vol geheimen; wetenschappers in de voetsporen van Antoni van Leeuwenhoek. In deze podcast volgen we Antoni’s stappen in het ontdekken van bacteriën en we lopen verder in zijn voetsporen, met onderzoekers van nu. Vijf wetenschappers van de TU Delft die, net als Antoni, gedreven door nieuwsgierigheid en verwondering op zoek zijn naar nieuwe werelden.

03 augustus 2023

Peter Teunissen awarded Fellow and Honorary Member of IUGG

Professor Teunissen of Delft University of Technology, the Netherlands, was elected Fellow and Honorary Member of the IUGG ‘for his exceptional contributions and international leadership in the geodetic sciences, satellite positioning and navigation

31 juli 2023

Expeditie naar de Noorse geul om koolstofopslag te onderzoeken

Om de rol van de Noordzee in het mondiale klimaatsysteem te onderzoeken, ging het NIOZ-onderzoeksschip de Pelagia op expeditie naar de Noorse geul. Op 15 juni meerde het schip weer aan in de haven op Texel, met aan boord Anna Enge, promovendus Waterbouwkunde aan de TU Delft.

23 juni 2023

Bio-aangepaste materialen voor meer hoogwaardige natuur in de stad

31 mei 2023

Departure prof. dr. Kornelis Blok

On May 24th, Prof. dr. Kornelis Blok gave his valedictory lecture as he says farewell to working fulltime at the TU Delft. His lecture “Energy Transition: The Need For Speed” reflected on the #energytransition of the past, present, and its potential future. “The main challenge is: how can we accelerate the energy transition? Developments in the field of alternatives to fossil energy sources such as solar and wind energy, electric cars or heat pumps are moving fast, but not fast enough.”

10 mei 2023

Extreme weersverschijnselen: De 3D radar van PHARA heeft als doel die beter te begrijpen

Hevige stormen en zware regenval, beiden het resultaat van een steeds verder veranderend klimaat, vormen een steeds groter risico voor de samenleving. Sterker nog, naar schatting leidt extreem weer alleen al in Nederland tot 745 miljoen euro schade per jaar. Eén van de grootste problemen met extreme weersomstandigheden is echter dat we ze nog steeds slecht begrijpen. Dankzij het nieuwe PHARA-project, dat voor 3,5 miljoen euro wordt gefinancierd door NWO, kan daar verandering in komen. PHARA wil een 3D-weerradar maken die – als eerste in zijn soort – het groeiproces van wolkendeeltjes kan meten.