299 resultaten

12 juni 2018

Zwemveiligheid rond de Zandmotor nauwkeurig in kaart gebracht

Grote zandopspuitingen aan de kust hebben effect op stroming, golven en zwemveiligheid. Max Radermacher bracht deze effecten voor het eerst in kaart, zodat waar nodig gerichte maatregelen, zoals extra strandwachten, kunnen worden genomen. Radermacher promoveert op vrijdag 15 juni op dit onderwerp aan de TU Delft.

07 juni 2018

4TU Resilience Engineering Centrum officieel van start

Grote energiestoringen of zware stormen maken duidelijk hoe kwetsbaar onze infrastructuur is. De vier technische universiteiten van Nederland (Technische Universiteit Delft, Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit Twente en Wageningen Universiteit en Research) bundelen hun krachten op het gebied van Resilience Engineering. Vandaag zijn de plannen van het centrum toegelicht tijdens een internationaal event in Rotterdam.

04 juni 2018

CiTG alumna Martha Deen wint Marina van Dammebeurs 2018

Kunnen we klimaatverandering tegengaan door de energie van de oceaan in te zetten? Martha Deen, alumna Applied Earth Sciences, heeft een ambitieus plan om de energiepotentie van de oceaan in kaart te brengen. Daarmee won zij de Marina van Dammebeurs 2018 voor getalenteerde vrouwelijke alumni van de TU Delft.

04 juni 2018

Vidi-beurs voor Frans van der Meer

Frans van der meer heeft van NWO een Vidi-beurs toegekend gekregen van 800.000 euro voor zijn voorstel over composietlaminaat. Met een Vidi-beurs kunnen onderzoekers een eigen onderzoeksgroep opzetten om een eigen, vernieuwende onderzoekslijn te ontwikkelen.

31 mei 2018

Geen grotere schades in Europa door overstromingen in de afgelopen 150 jaar

Men voorspelt in het algemeen dat door het opwarmende klimaat extreme hydrologische gebeurtenissen in Europa vaker zullen voorkomen en meer schade zullen aanrichten. Onderzoekers van de TU Delft en Rice University (Houston) hebben nu echter aangetoond dat in de afgelopen 150 jaar, na correctie voor economische en demografische veranderingen, financiële verliezen en dodelijke slachtoffers door overstromingen niet zijn toegenomen. Ze publiceren hun bevindingen in Nature Communications.

22 mei 2018

'We moeten meer uit ons afvalwater halen' - Intreerede Merle de Kreuk

Met behulp van technieken als MRI krijgen we meer inzicht in de processen die plaatsvinden in de biomassa tijdens afvalwaterzuivering met micro-organismen. Deze kennis zetten we in om meer energie en grondstoffen – en nieuwe vervuilingen – uit ons eigen afvalwater halen. Nieuwe kennis is echter ook nodig om problemen in snelgroeiende wereldsteden aan te pakken, waar afvalwaterzuivering vaak nog in de kinderschoenen staat. We kunnen en moeten dus nog veel meer uit ons afvalwater halen. Dat stelt Professor Merle de Kreuk, die op woensdag 23 mei haar intreerede houdt aan de TU Delft.

08 mei 2018

‘Waar een wil is, gaat iets weg’

We moeten kiezen voor een zo adaptief mogelijk kustsysteem, waarbij we zo veel mogelijk gebruik maken van de natuurlijke veerkracht en het vermogen tot zelforganisatie van die kust. Dat stelt ecoloog prof. Peter Herman, die op woensdag 9 mei zijn intreerede houdt aan de TU Delft.