Jasper Scheijmans, master student Civil Engineering, wilde eigenlijk bij een grote baggeraar afstuderen, maar Covid-19 gooide roet in het eten. Samen met zijn docenten bedacht hij een heel nieuw idee: containers inzetten voor duinonderzoek.

Met behulp van zijn afstudeerbegeleiders koppelde hij zijn afstuderen aan het vak ‘Hydraulic Fieldwork’ en liet met behulp van graafmachines twee 12,5 meter lange containers op het strand in de branding plaatsen. Samen met 16 ‘Hydraulic Fieldwork’ medestudenten, bouwde Jasper duinen in de containers en testte deze manier van ‘duinonderzoek’.

Wat houdt duinonderzoek in?

Jasper: “Bij duinonderzoek worden experimenten meestal in het lab of in het veld (op het strand) gedaan. Dat is dus kiezen tussen een duin bouwen in een dure deltagoot die precies de golven kan opwekken die jij wilt, of een duin bouwen op het strand, waar je afhankelijk bent van het weer en waar veel andere randvoorwaarden een rol spelen, zoals regen, wind, en stroming. Samen met mijn afstudeerbegeleiders besloot ik twee grote zeecontainers in de branding op het strand te plaatsen en hierin verschillende duinen te bouwen. Zo kun je gebruik maken van echte golven, in plaats van gesimuleerde golven in het lab. Deze nieuwe manier van onderzoek kan een relatief goedkope oplossing zijn voor duinonderzoek.”

Wat was je onderzoeksvraag en hoe heb je deze beantwoord?

Jasper:  “Op het moment van het beantwoorden van deze vraag zit ik nog in de analysefase, dus ik kan helaas nog geen eindconclusie delen. Ik ben nu aan het kijken of de duinproeven die ik heb gedaan dezelfde resultaten opleveren als eerdere proeven die gedaan zijn in het lab of in het veld zonder container. Zo wil ik bewijzen of onderzoek met behulp van een zeecontainer wel of niet werkt.

Daarom heb ik vier proeven gedaan, verspreid over 4 dagen. De containers heb ik zo neergezet dat er alleen water in staat tijdens vloed. Zo konden we overdag bij eb de duinen bouwen en daarna een test uitvoeren bij hoogwater.

De eerste test bestond uit twee lege containers waar alleen golven in kwamen. Met druksensoren, go pro's en gps-metingen keken we of die golven zich anders gedroegen in de container dan buiten de container. Daarna volgden drie proeven met verschillende duinhoogtes. Tijdens het hoogwater deden we continu metingen om te kijken hoe een duin nou precies afbrokkelt door de golfimpact. Ik ben de data nog aan het analyseren, maar de proef lijkt tot nu toe geslaagd!”

Wat was je grootste uitdaging?

Jasper: “Hoe krijg ik twee containers van 12,5 meter lang op het strand? En hoe ga ik daar voordat het getij opkomt om 7 uur in de ochtend een duin van 1,5 m hoogte in bouwen?”

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd?

Jasper: “Je afstudeeronderzoek is je eigen onderzoek: je kan het zo moeilijk, makkelijk, groot of klein maken als je zelf wil. Daar moet je van tevoren heel goed over nadenken. Daarnaast heb ik geleerd dat elk project zijn ups en downs heeft, dat hoort er allemaal bij.”

Waar heb je het meest van genoten?

Jasper: “Zonsondergang op het strand aan het einde van een geslaagde proef! Rody, bestuurder van de bulldozer die me voor een kratje bier om 5 uur ’s ochtends op het strand komt helpen duinen bouwen. Hilbrand, ook een shovelmachinist, die een opslagcontainertje kwam brengen en als verrassing een gigantisch blok beton erin had gezet zodat we niks aan die opslag hadden. De ene dag met een groep studenten in de storm op die container bezig zijn om je data te krijgen en de andere dag in een zwembroek en een zonnebrilletje. Op mijn fietsje naar de Rotterdamse haven om twee zeecontainers te kopen."

Hoe gaat het onderzoek nu verder?

Jasper: “De containers zijn een aankoop van de TU Delft, dus ze kunnen nu gebruikt worden voor ander onderzoek. Mochten mensen ergens anders in de wereld duinerosieprocessen willen onderzoeken, en geen golfgoot tot hun beschikking hebben, dan hoop ik dat ze nu weten dat er ook nog een andere manier is.”

Wat zijn je eigen plannen?

Jasper: “Ik ben nu nog bezig met het verwerken van mijn resultaten. Daarna wil ik bij een grote baggeraar of aannemer aan de slag, projectmanagement of uitvoering. Ik hoop over een jaar of 5 à 10 grote projecten te kunnen doen op het gebied van Coastal Engineering, en als het even kan in het buitenland. Wie weet mag ik ze dan ook wel zelf opzetten.”

Studiekeuze Jasper

Welke bachelor heb je gedaan en waarom hier toen voor gekozen?
“Ik heb bachelor Civiele techniek gedaan. Om heel eerlijk te zijn was dat eigenlijk een geluk bij een ongeluk. Ik was uitgeloot voor tandheelkunde en had Civiele Techniek als tweede keus. Een heel ander soort bruggen bouwen… Maar ik heb wel gemerkt dat dit absoluut de best keuze was!”

Hoe heeft je bachelor je voorbereidt op waar je nu bent/ op je onderzoek?
“De bachelor civiele techniek is zeer breed dus een hoop dingen die ik daar geleerd heb zijn heel interessant maar hebben weinig raakvlak met een container op het strand, die vakken kwamen pas echt in mijn master. De bachelor is natuurlijk de basis voor je master. De wiskunde en natuurkunde die je daar krijgt, gebruik je daarna in je master. Het grappige is dat naarmate je verder komt met studeren, dat je steeds meer basiskennis hebt en je verder kan verdiepen in de richting die je echt interessant vindt. Dit werkte voor mij heel motiverend. In je bachelor leer je oplossingsgericht te denken. Je leert zelf actie te ondernemen en initiatief te tonen tijdens het studeren. Dat helpt je veel in je master en heeft mij ook zeker geholpen om een zelfbedacht afstudeerproject op te zetten.”

Met welke master nu bezig? 
“Ik ben nu ook met de master van Civiele Techniek bezig. Die master is heel breed en je kunt zelf een richting kiezen waarin je je wilt specialiseren. Ik heb zelf voor de ‘water’ kant gekozen en dan vooral de waterbouw. Binnen waterbouw kan je je weer verder specialiseren. Ik koos voor de track ‘Coastal Engineering’ omdat je hier leert om oplossingen te zoeken voor grote problemen in kustgebieden, zoals overstromingen en zeespiegelstijging en leert bouwen met de natuur (building with nature). Wij zijn als Nederlanders historisch gezien vrij goed in het tegen houden van water. Sinds de watersnoodramp van 1953 is het alle hens aan dek. Zonder onze duinen en dijken zou 60% van Nederland regelmatig onder water staan. In het buitenland kijken ze dan ook met grote ogen naar wat voor oplossingen de Nederlanders hebben bedacht. Ik vind het heel vet om daar onderdeel van te zijn.”

Wat is je favoriete vak en waarom?
“Ik heb er eigenlijk drie: ‘Coastal Dynamics 2’ , ‘Building with nature’ en ‘Hydraulic Fieldwork’. De eerste gaat echt dieper in op de processen en de dynamiek van een kustlijn en de tweede is een vak die de techniek en de natuur samen verbind. Kan er ook gebouwd worden mét de natuur in plaats van tégen de natuur. In het derde vak leer je veldwerk doen. Alle kennis die je uit de boeken hebt opgedaan kun je dan in het echt zien. Alle drie absolute aanraders voor waterbouwers!”

Welke onderdelen vanuit je master kon je toepassen bij je afstudeeronderzoek?
“Vaktechnisch gezien moet je gewoon goeie kennis hebben van golfstromingen, duin erosieprocessen en andere natuurkundige processen. Tijdens je master krijg ook een meer persoonlijke band met je docenten. In mijn geval was dat heel waardevol om dit project op te kunnen zetten.”

Jasper Scheijmans

Master Programma:
Civil Engineering

Meer weten over onderzoek op het gebied van Coastal Engineering?