83 resultaten

Drilling report multi-purpose borehole Delftse Hout online

13 oktober 2022

CO2 problemen oplossen met vulkanische stenen

Wat als we CO2 in de atmosfeer kunnen vangen en permanent opslaan als vaste mineralen onder de grond? Elara Redondo Garcia, student Applied Earth Sciences, hoefde geen twee keer na te denken toen ze de kans kreeg om naar IJsland te gaan. Daar onderzocht ze de ‘CO2 mineral trapping’.

22 augustus 2022

20 miljoen EU-subsidie voor onderzoek ondergrondse warmteopslag

De EU streeft naar een CO2-neutrale economie in 2050. Op dit moment zorgen verwarming en koeling voor ongeveer 50% van de eindvraag naar energie in Europa. Deze vraag wordt grotendeels ingevuld met behulp van fossiele brandstoffen. Grootschalige seizoensgebonden warmteopslag is een belangrijke strategie om verwarming CO2-vrij te maken en zo de EU-ambities te verwezenlijken. Want duurzame bronnen zoals geothermische energie en zonne-energie leveren in de zomer veel warmte, terwijl we die in de winter nodig hebben. Het consortium PUSH-IT ontvangt deze Horizon Europe subsidie om dergelijke warmteopslagsystemen te demonstreren en te ontwikkelen. PUSH-IT staat voor Piloting Underground Seasonal Heat Storage In geothermal reservoirs.

17 juni 2022

Palen die zich gedragen

Hoe gedraagt een funderingspaal zich in de grond? Hoeveel funderingspalen zijn er nodig om een bepaald gewicht te dragen? En wat is het effect van de samenstelling van de grondlagen op het gedrag van de paal? Promovendus Kevin Duffy doet onderzoek naar het gedrag van funderingspalen in de Nederlandse bodem. Zijn doel? Niet alleen het veiligheidsniveau en de kwaliteit van de palen hoog te houden maar ook om een bijdrage te leveren aan het terugdringen van CO2-uitstoot die gepaard gaat met de productie en het transport van deze palen.

07 juni 2022

Onderzoek TU Delft CiTG naar kademuren en bruggen gehonoreerd door Nationale Wetenschapsagenda

Binnen de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) call ‘Bruggen en kademuren in stedelijk gebied’ is een van de onderzoeken gehonoreerd. Associate professor Mandy Korff werkzaam bij TU Delft, Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG) en Deltares, leidt het onderzoek ‘live insights for Bridges and Quay walls,’ afgekort ‘LiveQuay’.

30 mei 2022

Geothermische bron op campus TU Delft stap dichterbij

De urgentie van de energietransitie neemt elke dag verder toe. De CO2-uitstoot moet in 2030 met 55% verminderd zijn ten opzichte van 1990 en 1,5 miljoen huishoudens moeten dan aardgasvrij zijn. Dat vraagt om concrete actie. Zo’n tien jaar geleden kreeg een groep TU Delft studenten het idee om een geothermische bron op de universiteitscampus te boren. Wat eerst een wild plan leek, werd in gang gezet toen bleek dat de campus een ideale plek voor geothermie was.

24 mei 2022

Klimaatverandering ook meetbaar door het geluid van gletsjers

In de winter zijn de gletsjers stil. Maar in de zomer blijkt dat ze infrageluid opwekken door afkalvend ijs en smeltwater. Het gaat om een zogenoemd infrageluid dat onhoorbaar is voor de mens, maar wel wordt opgepikt door fijngevoelige meetinstrumenten.

16 mei 2022

Kan de TU Delft nog werken met de olie-industrie?

De Delftse klimaatmissie maakt het werken met de olie-en gasindustrie niet meer vanzelfsprekend. Prof.dr. Giovanni Bertotti van Geoscience and Engineering (GSE) werkt op de afdeling met de meeste samenwerkingen met organisaties van fossiele brandstoffen. De koersverlegging naar duurzame energie gaat traag, maar is onomkeerbaar. Wat betekent dat voor deze samenwerkingsverbanden?

12 mei 2022

Creation of the Energy Simulation Centre for GeoEnergy

Energi Simulation, a Calgary-based not-for-profit organization, has committed an investment exceeding $1,000,000 Canadian Dollars over the next three years to support Dr. Hadi Hajibeygi and Professor Sebastian Geiger, from the Department of Geoscience and Engineering at the Delft University of Technology, to grow their geoscience and reservoir engineering research activities in energy transition and support innovative science on the transition to a low-carbon energy future.

25 april 2022

New Professor Sebastian Geiger at CEG

Professor Sebastian Geiger is the fifth top scientist who has been appointed to TU Delft with the help of the Excellence Fund. Professor Geiger is a prominent scientist in the field of sustainable geo-energy technology with a prominent role in the energy transition.