News archive

81 resultaten

04 juni 2018

CiTG alumna Martha Deen wint Marina van Dammebeurs 2018

Kunnen we klimaatverandering tegengaan door de energie van de oceaan in te zetten? Martha Deen, alumna Applied Earth Sciences, heeft een ambitieus plan om de energiepotentie van de oceaan in kaart te brengen. Daarmee won zij de Marina van Dammebeurs 2018 voor getalenteerde vrouwelijke alumni van de TU Delft.

12 april 2018

Nederlandse bijdrage aan Europees platenobservatiesysteem gehonoreerd

De afdeling Geoscience & Engineering neemt deel aan EPOS NL, over de Europese infrastructuur voor geologische wetenschappen, gevaren en hulpbronnen. Het project is een van de tien gehonoreerde voorstellen uit de Nationale Roadmap voor Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur van NWO.

29 maart 2018

Micro-CT scanner ontrafelt prehistorische verrassingseieren

Op een Tilburgse bouwplaats vonden archeologen een paar jaar geleden dertien eivormige objecten. Met behulp van geowetenschapper Dominique Ngan-Tillard van de TU Delft en de micro CT-scanner van het Geoscience & Engineering Lab is het nu mogelijk om binnenin de ‘eieren’ te kijken. De 3D-opnames van de ‘eieren’ laten bijzondere afdrukken in de schalen zien.

25 maart 2018

Onhoorbaar infrageluid ook bruikbaar voor weers- en klimaatverwachting

Infrageluid kan worden gebruikt voor weers- en klimaatverwachtingen, zo blijkt uit onderzoek van Pieter Smets, werkzaam bij de TU Delft en het KNMI. Via deze onhoorbaar lage geluidstonen kan namelijk een beter beeld worden verkregen van de stratosfeer, waar nauwelijks op een andere manier kan worden gemeten. Smets promoveert op woensdag 28 maart op dit onderwerp aan de TU Delft.

08 februari 2018

TU-hoogleraar bepleit stikstofinjectie in Groningen