News & Agenda

29 april 2021

1.000 rivieren verantwoordelijk voor 80% van het plastic in oceanen

Een publicatie in Science Advances werpt een nieuw licht op waar en hoeveel plastic via rivieren in de oceanen terechtkomt.

29 april 2021

Per May 1st (2021) Astrid Blom will be the new head of the section River, Ports, Waterways and Dredging Engineering (RPWDE). In her new role, Astrid succeeds Wim Uijttewaal who led this group for many years. For Astrid, this new role offers the opportunity to broaden her involvement and visibility within faculty, and to strengthen the research fields represented in her section. The latter of course in close cooperation with the direct colleagues involved. At a later, post-Corona stage we will take the opportunity to pay appropriate attention to this occasion.

15 april 2021

New staff member in the Ports and Waterways section

We welcome dr. Alex Kirichek as a new assistant professor to the section of Ports & Waterways.

08 april 2021

Ingestorte kade Grimburgwal levert lessen voor kadevernieuwingen Amsterdam

Op 1 september 2020 stortte een deel van de kade aan de Grimburgwal in Amsterdam in. De belangrijkste oorzaken blijken de afwijkende opbouw van de smalle kade, de lokaal diepere bodemligging en verzwakking van het metselwerk door aanvaringen. Dat blijkt uit onderzoek van een onderzoeksteam samengesteld uit deskundigen van TU Delft, Deltares, AMS Institute en SkyGEO, onder leiding van Mandy Korff (TU Delft/Deltares), en op aanvraag van de gemeente Amsterdam. Het rapport met conclusies en aanbevelingen voor andere kademuren van de stad is op 8 april 2021 gepubliceerd door de gemeente Amsterdam.

08 april 2021

Zandkastelen bouwen voor je afstuderen

Jasper Scheijmans, master student Civil Engineering, wilde eigenlijk bij een grote baggeraar afstuderen, maar Covid-19 gooide roet in het eten. Samen met zijn docenten bedacht hij een heel nieuw idee: containers inzetten voor duinonderzoek.

24 maart 2021

New Webmaster Hydraulic Engineering

Victor Gallardo Torres is the new webmaster of the hydraulic engineering department. He replaces Paulina Kindermann who will be gratuating soon.

11 februari 2021

Faculty fund award for the GeoScience & GeoEnergy Webinar series

Hadi Hajibeygi was awarded €7500,- from a faculty fund in support of his initiative GeoScience & GeoEnergy Webinar series, to make science accessible for a wider audience.

31 januari 2021

New staff member in Hydraulic Structures & Flood Risk section

We welcome dr. ir. Davide Wüthrich as a new assistant professor to the section of Hydraulic Structures & Flood Risk.

22 januari 2021

Goed voorbereid op toekomstige rampspoed

Gisteren presenteerden Ernst Kuijpers, Marion Koopmans en Ahmed Aboutaleb bij het televisieprogramma Jinek het Pandemics and Disaster Preparedness Center (PDPC) van de TU Delft, Erasmus MC en Erasmus Universiteit Rotterdam. Vele onderzoekers van CiTG zijn betrokken, onder wie prof. Bas Jonkman (vanwege zijn expertise over overstromingen en neveneffecten) en prof. Serge Hoogendoorn (vanwege zijn kennis over de rol van mobiliteit bij infectieziekten). Dit kenniscentrum brengt topwetenschappers met kennis van pandemische dreigingen en klimaat gerelateerde calamiteiten samen.

15 januari 2021

Hoe koraalriffen worden getroffen door vervuiling

We weten dat de koraalriffen wereldwijd afsterven, maar er is opvallend weinig bekend over hoe dit precies gebeurt. Daarom zal een multidisciplinair team van Nederlandse en Caribische onderzoekers, waaronder Boris van Breukelen van de TU Delft, dit de komende jaren onderzoeken. Het project 'SEALINK' heeft onlangs 3,5 miljoen euro subsidie gekregen in het kader van het Caribbean Research programma van NWO.