News Archive

44 resultaten

02 februari 2024

NWO-subsidie voor gebruik van mensgerichte AI bij crowd- en crisisrespons

Het AI-COMPASS consortium, onder leiding van TU Delft, ontwikkelt real-time ondersteuningssystemen die rekening houden met context, gedrag en waarden. Dit project wordt gefinancierd door het programma Collaboration between Humans and (semi-)Autonomous systems van NWO.

23 mei 2022

Phd. Malvika Dixit wint prestigieuze award met onderzoek naar inclusieve mobiliteit

Vrijdag 20 mei heeft Phd. Malvika Dixit (afdeling Transport & Planning) de Young Researcher of the Year Award 2022 in ontvangst genomen. De uitreiking vond plaats tijdens het Internationaal Transport Forum (ITF) in Leipzig. Dit jaar stond inclusieve mobiliteit centraal, een thema wat steeds meer aandacht behoeft in relatie tot veel onderwerpen, zoals bereikbaarheid, toegankelijkheid, gender, en inkomen. Samen met een team van de TU Delft, deed Malvika onderzoek in Amsterdam, naar hoe de afgelegde afstand en de betaalde tarieven in het openbaar vervoer van invloed kunnen zijn op het inkomen.

10 maart 2022

Using VR for understanding interactions between automated vehicles an vulnerable road users

Virtual Reality (VR) provides possibilities to obtain complete experimental control and automatically collect behavioral data of vulnerable road users when interacting with automated vehicles. The usage of VR has attracted strong attention to play a key role in studying and better understanding interactions between autonomous vehicles and vulnerable road users.

06 augustus 2021

Uber is zowel een concurrent, als een aanvulling op het openbaar vervoer

Tussen een en twee op de vijf Uber-reizen hebben geen haalbaar alternatief in het openbaar vervoer. Het aandeel reizigers dat Uber verkiest boven openbaar vervoer neemt af naarmate de reistijd van het openbaar vervoer concurrerender is. Dat zijn twee bevindingen in een nieuw onderzoeksrapport over ritdiensten, dat gebaseerd is op een vergelijking van gegevens van Uber en het openbaar vervoer uit zes steden in de VS en Europa.

03 februari 2021

PhD Defence Alexandra Gavriilidou

Wednesday the 3rd of February Alexandra Gavriilidou will defend her thesis entitled ‘Cyclists in Motion: from data collection to behavioural models.’ The defence ceremony will take place in the Senaatszaal of the TU Delft Aula. Prior to the defence, at 14:30, Alexandra will give a brief presentation about her research.

01 februari 2021

PhD Defence Florian Schneider

Monday the 1st of February Florian Schneider will defend his thesis entitled ‘Spatial activity-travel patterns of cyclists’. The defence ceremony will be online and start at 15.00 hr.

22 januari 2021

Goed voorbereid op toekomstige rampspoed

Gisteren presenteerden Ernst Kuijpers, Marion Koopmans en Ahmed Aboutaleb bij het televisieprogramma Jinek het Pandemics and Disaster Preparedness Center (PDPC) van de TU Delft, Erasmus MC en Erasmus Universiteit Rotterdam. Vele onderzoekers van CiTG zijn betrokken, onder wie prof. Bas Jonkman (vanwege zijn expertise over overstromingen en neveneffecten) en prof. Serge Hoogendoorn (vanwege zijn kennis over de rol van mobiliteit bij infectieziekten). Dit kenniscentrum brengt topwetenschappers met kennis van pandemische dreigingen en klimaat gerelateerde calamiteiten samen.

11 juni 2020

Openbaar vervoer en deelmobiliteit in en na de coronacrisis

Het openbaar vervoer is sinds de coronacrisis niet meer hetzelfde. De eerste uitdaging was om een veilige afstand te houden in de trein, tram, metro of bus en inmiddels wordt weer gedacht aan een (volledige) heropening. Welke maatregelen zijn nodig en wat zal of kan een blijvende (gedrags)verandering zijn? En wat zal het effect zijn op deelmobiliteit en Mobility as a Service?

16 maart 2020

Miljoenen voor verbetering binnenvaart Rijn-Alpen corridor

Containerschepen die niet vol geladen zijn, overvolle sluizen met schepen die lang moeten wachten, suboptimale navigatie van schepen op rivieren en vol beladen schepen die niet bestand zijn tegen een lage waterstand. Het zijn veel voorkomende problemen in de binnenvaart. Met een Europese subside van bijna 9 miljoen euro gaat het het Horizon 2020-programma ‘Novel inland waterway transport concepts for moving freight effectively’ (NOVIMOVE) onderzoek doen naar de verbetering van dit logistieke transportsysteem.

24 februari 2020

Verstoringen in het openbaar vervoer meten, voorspellen en beheersen

Verstoringen in het openbaar vervoer zijn aan de orde van de dag. Onderzoeker Menno Yap wil de verstoringen verhelpen en ontwikkelt een methode om de impact van verstoringen voor reizigers te verminderen. Op woensdag 26 februari promoveert hij aan de TU Delft.