Sustainable freshwater supply in urbanizing Maputo, Mozambique

Thijs van Esch en Justus van Ramshorst

Van 21 september tot en met 12 december 2014 hebben wij onderzoek gedaan naar het rioolstelsel van Maputo in Mozambique. Ons doel was om zo veel mogelijk informatie te verzamelen over het rioolstelsel wat zich in het meest stedelijke deel van de stad bevindt. Door middel van gesprekken en fieldtrips met onder andere het ministerie, de gemeente en het drinkwaterbedrijf, hebben wij veel informatie kunnen verzamelen. Informatie als kaarten, verslagen en drinkwatergebruik van Maputo.

Dit drinkwatergebruik hebben wij gebruikt om een schatting te maken van het volume afvalwater in de riolering van Maputo. Dit hebben we bepaald voor het volume dat bij de afvalwaterzuivering terecht komt en wat rechtstreeks de baai in wordt geloosd. Deze schatting hebben we gecontroleerd door middel van eigen metingen bij de afvalwaterzuivering.

Ons onderzoek is deel van een grootschalig vijfjarig onderzoek in Maputo. De Technische Universiteit Delft, Universidade Eduardo Mondlane en UNESCO-IHE leiden hier het project: ‘Sustainable freshwater supply in urbanizing Maputo, Mozambique’. Dit project kijkt naar het hergebruik van water voor Maputo en zijn voorsteden om aan de groeiend (drink)watervraag te voldoen.

Terugkijkend hebben wij een goed beeld kunnen krijgen van de situatie en kan ons rapport bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de riolering in Maputo en het project van de TU Delft en zijn partners.