Prototype reverse osmosis bicycle pump in Nicaragua

Projectverslag Jochem Roubos en Coen Hulsebosch

Van 1 september t/m 21 oktober zijn wij in Nicaragua geweest om daar ons bachelor eind project uit te voeren. Om arseen vrij drinkwater te produceren, hebben we samen met Bas Heijman een ontwerp gemaakt van een reverse osmosis fietspomp. Doel van ons project was om een prototype naar dit ontwerp te maken en deze te testen.

De voorbereidingen voor het project vonden in de zomervakantie plaats. Dit maakte alles wel een beetje chaotisch, maar gelukkig was er ook nog een PHD’er (Bayardo) afkomstig uit Nicaragua in Delft om ons te helpen. Vlak voor vertrek was gelukkig alles geregeld. Na een lange vlucht van 17 uur kwamen we vroeg in de ochtend aan in Managua, de hoofdstad van Nicaragua. De resterende tijd van de eerste week hebben we gebruikt om ons te vestigen en op gang te komen, contact te leggen met de plaatselijke universiteit en een werkplaats te vinden voor het bouwen van de pomp.

De zoektocht naar een bouwplaats eindigde bij een bedrijfje op een uur buiten de stad. Dit bedrijfje maakt rope pumps en had een werkplaats met vrijwel al het benodigde materiaal en zeer vakkundig personeel. Achteraf gezien hadden we het bijna niet beter kunnen treffen. Het grootste obstakel was de taalbarrière: niemand in de werkplaats sprak ook maar een woord Engels en zelf spraken we nauwelijks Spaans. Vanuit de universiteit kregen we een tolk mee, maar al gauw bleek dat deze ook maar een paar woordjes Engels sprak en dus niets toevoegde.

Ondanks het taalprobleem ging het bouwen van de pomp veel sneller dan verwacht. Met wat handen- en voetenwerk, veel schetsen en een klein beetje Google Translate, was het prototype na 3 weken bouwen al af! Gezien de korte duur van het bachelor eind project (7 weken) kwam dit goed uit, omdat er nu nog ruim voldoende tijd over was om de pomp te testen. Het afscheid met de mensen van de werkplaats was een beetje emotioneel, ondanks het feit dat we elkaar nauwelijks hadden kunnen verstaan. Het intensief samenwerken had toch een band geschept.

In de weekenden was er gelukkig wat tijd om tot rust te komen. Een aantal keer hebben we een weekend doorgewerkt om het weekend erop 4 dagen vrij te nemen. Op deze manier konden we een aantal tripjes maken en wat van het land zien. Dit was het zeker waard, want Nicaragua is echt een schitterend land. Helaas hebben we niet alles kunnen zien, maar de tripjes die we maakten waren echt geweldig.

Het tweede deel van het project (laatste drie weken) bestond uit het testen van de pomp bij de universiteit. Ook hier waren de mensen zeer vriendelijk en behulpzaam. Zo kregen we voor zolang we wilden toegang tot het lab, wat we vrijwel altijd voor onszelf hadden. Een aangename bijkomstigheid hiervan was de airconditioning, want buiten was het meestal boven de 30 graden met een zeer hoge luchtvochtigheid.

Bij het testen bleek al gauw dat de pomp niet werkten zoals we het graag gezien hadden. Het mechanische deel van de pomp functioneerde naar behoren, maar de uiteindelijke waterproductie was veel te klein. Het bleek dat een aantal van de materialen die we hadden meegenomen vanuit Nederland niet echt geschikt waren. Zo was de drukopbouw in de zuigers te laag en de slangen te klein. Deze problemen hebben we goed in kaart kunnen brengen en uiteindelijk verwerkt in ons eindverslag. Hierin staan ook aanbevelingen tot verbetering van de pomp.

Met het prototype waren we dus niet helemaal tevreden, maar met het algehele project wel. We hebben onze bevindingen verwerkt tot een eindverslag. Daarnaast was het een geweldige ervaring om dit alles uit te voeren in het buitenland. Vooral op het gebied van zelfstandigheid en het handen uit de mouwen steken hebben we veel geleerd, iets wat voor ons een welkome afwisseling was in onze theoretische opleiding.