Carwash Effluent Treatment in Kumasi, Ghana

Eind vorig jaar, heb gebruik gemaakt van de mogelijkheid mijn bachelor eindproject (BEP) in het buitenland te mogen doen. Via professor Rietveld van de afdeling Water Treatment, en zijn contactpersoon de heer Monney, kreeg ik de kans om een waterzuiveringsproject in Kumasi, Ghana te kunnen doen. Samen met twee medestudenten van TU Delft kwamen wij het lopende PhD project van meneer Monney versterken.

Over het algemeen zijn de BEP projecten zeer theoretisch, echter dit project behelsde het onderzoeken én het ontwerpen van een nog onbestaand waterzuiveringssysteem voor verontreinigd carwash water. Dit gaf ons de ideale gelegenheid om theorie met praktijk te combineren. De onderstaande foto’s geven een typisch Ghanese carwash weer tezamen en het afvalwater dat we hebben opgevangen met als doel om dit te gaan zuiveren.

Na alle noodzakelijke voorbereidingen en vooronderzoek te hebben verricht in de zomer, waren we klaar om de daaropvolgende 9 weken in Ghana aan het project te werken. Ondanks goede voorbereiding en fijne vlucht, begon het project alles behalve vlekkeloos. Eén van mijn twee medestudenten was al vrij snel genoodzaakt terug te keren naar Nederland vanwege familieomstandigheden. Hierdoor moesten wij, mijn overgebleven medestudent, Hilco IJzer en ik, het plan van aanpak voor het project volledig herzien.

Toen we na enige tijd geacclimatiseerd waren aan de temperatuur, de gewoontes en het land, verliep ons project gestaag. Alhoewel in Ghana de lokale middelen om mee te  werken beperkt waren en we met regelmaat tegenslagen moesten incasseren, hebben we ons goed kunnen aanpassen en op inventieve wijze snel oplossingen bedacht.

Helaas was één obstakel ons te groot en heeft ons voor enkele weken uitgeschakeld, te weten; denkende dat ik een stevige griepje had opgelopen, heeft onze lokale begeleider juist gehandeld en mij naar het ziekenhuis gebracht voor nader onderzoek. Uit bloedtesten was toen gebleken dat ik het parasiet Plasmodium Falciparum (malaria) had opgelopen. Het duurde niet lang voordat Hilco ook hetzelfde overkwam, maar gelukkig kwamen we er beiden bovenop.

Eenmaal weer op de been hebben we succesvol ons project weten af te ronden. De lange werkdagen hebben zich uitbetaald. Onze lokale begeleider is vastberaden dit prototype uit te breiden met als doel een soortgelijk systeem bij alle carwash station in Ghana te plaatsen. In de onderstaande foto’s is ons zelfgebouwde waterzuiveringssysteem te zien en het visuele resultaat.

Wat betreft lokale begeleiding van Isaac Monney, hadden Hilco en ik het niet beter kunnen treffen. Hij heeft ons gastvrij ontvangen en heeft ons begeleid in het project en door het land, hiervoor zijn wij hem zeer dankbaar.

Na 9 mooie leerzame weken keerden we weer terug naar het koude Nederland. Vroeg in de ochtend gearriveerd, moesten we direct door naar Delft om in de namiddag onze presentatie te geven om hierbij onze BEP officieel af te sluiten.

Hugo Nota

Hilco en ik hebben nog regelmatig contact met Isaac Monney en zijn van plan dit voort te zetten. Mocht u een betere indicatie willen hebben van dit project, heb ik hieronder een video die de heer Monney heeft samengesteld.